سنندج- در حالی که ۹۰ درصد مبادلات مرزی کردستان از مرز باشماق انجام می‌شود اما رفع مشکلات و همچنین ایجاد زیرساخت‌های اولیه در مرز رسمی باشماق مریوان از سال ۸۵ تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده است.

مرزهای کردستان غنی از سرمایه فقیر از زیرساخت

قدس آنلاین-گروه استان ها: سنندج- کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی  که مرز «باشماق» و بازارچه مرزی آن باوجوداینکه زیرساخت‌های لازم و استاندارد را ندارد اما نقش بسزایی در اقتصاد کشور و مردم محلی ایفا می‌کند.

این مرز به دلیل هم‌جواری با کشور عراق و هم‌چنین امنیت حاکم در آن موجب استقبال بسیاری از بازرگانان عراقی قرار داشته و به یکی از محورهای اصلی صادرات هر دو کشور تبدیل‌شده است.

به گفته فیروزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان تنها در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار از مرز باشماق مریوان صادرات و ترانزیت کالا انجام‌شده و درواقع ۹۰ درصد مبادلات مرزی کردستان از مرز باشماق انجام می‌شود، این در حالی است که رفع مشکلات و همچنین ایجاد زیرساخت‌های اولیه در مرز رسمی باشماق مریوان در حالی از سال ۸۵ تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده است.

نبود امکانات

اگر لازم باشد در مورد کم و کاستی‌ها و وضعیت موجود این مرز بنویسیم اشاره به سخنان رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در جریان بازدید هفته گذشته از مرز باشماق خود مؤید حال‌وروز این بازارچه است.

علی مؤیدی پس از دیدار از این بازارچه در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان کردستان در سنندج اظهار کرد: علی‌رغم دستورات، وضعیت باشماق نه‌تنها بهتر نشده بلکه بدتر شده است و ادامه این روند باعث فرار فعالان اقتصادی و تجاری از این مرز می‌شود.

ایجاد زیرساخت‌های لازم واژه‌ای قدیمی و تکراری از زبان مسئولان است که در بازدیدهای متعدد طی سال‌های گذشته قولش را به مردم داده اما کار چندانی انجام ندادند.

افراد محلی در این مرز می‌گویند: جاده مریوان-باشماق  به‌عنوان محور اصلی تردد ماشین‌های ترانزیتی دارای پیچ‌وخم‌های متعدد و خطرناکی است اما هنوز اقدامی برای رفع مشکلات این جاده نشده است.

بسیاری از بازرگانان مدعی هستند باوجوداینکه نماینده دستگاه‌های مختلفی ازجمله استانداری، فرمانداری، گمرک، صنعت معدن، مرزبانی و حمل‌ونقل جاده‌ای و هم‌چنین استاندارد و علوم پزشکی در این مرز مستقر هستند اما هر اداره‌ای ساز خودش را می‌زند و قوانین پیچیده و دست‌وپا گیر بسیاری از بازرگانان را کلافه کرده است.

نبود انبار  برای ذخیره کالاِ و صف طولانی و هم‌چنین وقت‌گیر خودروهای سنگین برای بازرسی و یا بازرسی شرکت نفت همگی ازجمله مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان در این راستا شکایت و گلایه دارند.

بسیاری از مردم به‌عنوان مطالبه از دولت می‌خواهند تا بخشی از وجوه دریافت شده بابت تردد خودروهای ترانزیتی را برای این مرز هزینه کرده و نسبت به ایجاد برخی زیرساخت‌ها مانند بازارچه‌های استاندارد، رسیدگی به وضعیت بهداشت، استراحتگاه، پارکینگ، خدمات رفاهی و جاده معطوف کند.

فعالان شاغل در این مرز بیان می‌کنند: : بهداشت و امکانات رفاهی در مرز باشماق صفر است و این اندک امکانات به‌هیچ‌وجه درشان مرز و بازرگان ایرانی و خارجی نیست.

بی‌انظباطی در مرز

سرپرست فرمانداری مریوان که از مشکلات به وجود آمده در این مرز به‌عنوان یک نوع بی‌انظباطی یادکرده و آن را می‌پذیرد در این رابطه توضیح داد: اگر بخواهیم از این ظرفیت مرز در این وضعیت تحریم استفاده کنیم، باید مرز و بازارچه مرزی را از هم جدا کنیم.

آرتیکاس اقبال  اظهار می‌کند:  گمرک و مرز باید صرفاً محل عبور باشد و دیگر عملکرد بازارچه‌ای نداشته باشد.

وی با تأکید بر این موضوع که نبود یک مدیریت واحد در این مرز خود موجب مشکلات چندوجهی شده است ابراز می‌کند: ازآنجاکه مرز باشماق  به‌عنوان دومین مرز رسمی کشور ازنظر حجم صادرات است لذا وسعت و سازماندهی مرز باشماق در حال مطالعه است که در صورت دستیابی به نتیجه مشکلات حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به حجم اعتبارات برای ساماندهی و تأمین نیازها در این مرز اقدام کرد ادامه می‌دهد: از ظرفیت واقعی مرز هنوز نتوانستیم به‌طور کامل و صحیح استفاده کنیم.

فرماندار مریوان با تأکید بر نیاز به ایجاد برخی زیرساخت‌ها و امکانات بیان می‌کند: به‌طور مثال در مرز باشماق تنها یک دستگاه ایکس ری برای کنترل تمام ماشین‌ها وجود دارد در حالی است که در  طرف مقابل سه دستگاه ایکس ری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه راهداری، حمل‌ونقل وادارات گمرک برای رفع مشکل مرز باشماق اقدام کرده‌اند ادامه می‌دهد: تصمیم بر این است که جاده مریوان به مرز باشماق چهار خطه شود که هم‌اکنون اصلاح منطقی و فنی آسفالت این جاده در حال انجام و رفع مشکل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.