قزوین_ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: استفاده از ظرفیت های مردم نهاد در پیشگیری از اعتیاد اثربخش است.

استفاده از ظرفیت های مردم نهاد در پیشگیری از اعتیاد اثربخش است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، داود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در  همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که پیش از ظهر روز امروز(پنج شنبه) در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: امروز یکی از مشکلات جدی آسیب های اجتماعی، مواد مخدر و اعتیاد به آن است که براساس آمار رسمی بین ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ معتاد در کشور داریم و با درنظر گرفتن خانواده‌های آنان، در واقع ۱۰میلیون نفر درگیر این معضل هستند.

وی افزود: پیشگیری یکی از راه های مقابله با بلای خانمان سوز اعتیاد است و کشور ما در معرض کشورهای بزرگ تولیدکننده همچون کشور افغانستان قرار دارد که بیشتر در معرض آسیب جدی قرار دارد.

محمدی اضافه کرد: در برخورد ما برای جلوگیری با افراد معتاد بیشتر توجه به درمان است تا پیشگیری؛ با وجودی که پیشگیری علیرغم کم هزینه بودن چون دیربازده‌تر است به صورت جدی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های نهادهای مردمی یادآور شد: توجه به ظرفیت های مردم نهاد برای پیشگیری از اعتیاد می تواند موثر باشد و هرجا که مردم حضور داشتند قدم های بلندی برای حل مشکلات برداشته شده است؛ تبادل اطلاعات بین سمن ها و برداشت از تجربیات آنها در سطح ملی و استانی محدود است و نتوانستیم از تبادل سمن ها بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: امروز سن اعتیاد کاهش یافته است و اعتیاد در بین دانش آموزان مدارس نیز گاها مشاهده می شود که اگر پیشگیری نشود احتمال توسعه آن وجود دارد.

محمدی مطرح کرد: همچنین شاهد شیوع اعتیاد بین بانوان و تغییر رویکرد مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی هستیم که این شرایط نشان می دهد می تواند آثار مخربی را برای جامعه به همراه داشته باشد و باید اقدامات جدی در بخش های مختلف از جمله مدارس صورت بگیرد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حوزه پیشگیری از مواد مخدر و اعتیاد نباید نگاه های ما معطوف به قضایی و انتظامی باشد که در غیراین صورت، به نتیجه نخواهد رسید چراکهو تجربه نشان داده که شدت مجازات در کاهش مجازات موثر نیست و باید جرم و آثار آن و لغزشگاه ها را از بین ببریم.

وی مطرح کرد: باید مقابله به صورت قهری به عنوان آخرین راه مقابله با مواد مخدر باشد و بدانیم که یک فرد معتاد، بیمار است که باید درمان شود و اگر از آن غفلت کنیم، وابستگی جسمی و روحی  معتاد کاهش نمی یابد و راه کاهش وابستگی بهره گیری از ظرفیت های سمن ها و مردم است.

گفتنی است در این مراسم از خانواده شهید علی عبداللهی و دستگاههای فعال در فرهنگ سازی و مبارزه با پدیده اعتیاد از جمله بهزیستی، ورزش و جوانان، شورای شهر، سپاه، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان فرهنگی ورزشی و آموزش و پرورش، دادگستری و یک خیر نیکوکار تجلیل شد.

لازم به ذکر است، داود محمدی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی، محمد شفیعی فرماندار قزوین، مریم بیدخام مدیر کل اجتماعی استانداری، سمن ها و تشکل های مردمی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.