همدان-هنوز یک هفته از حضور وزیر راه و شهرسازی در استان همدان و افتتاح یکی از برج‌های مراقبت پیشرفته در فرودگاه‌های کشور در همدان نگذشته است که خبر لغو پروازهای حجاج از این فرودگاه بسیاری از زائران همدانی را متعجب کرده است.

لغو پرواز های حجاج در هاله ای از ابهام

قدس آنلاین-گروه استان ها:استان همدان بنا بر گفته رئیس سازمان حج و زیارت تعداد ۲ هزار و ۹۳۵ زائر دارد که در طی ماه‌های گذشته اخبار ضدونقیض درباره انجام پرواز این زائران از طریق فرودگاه همدان مورد نگرانی بسیاری از راهیان سرزمین وحی‌شده است.

درحالی‌که شمارش معکوس برای پرواز زائران همدانی آغازشده و بسیاری از این مسافران کوله‌بار سفر خود را بسته‌اند اما مسئولان با اخبار ضدونقیض خبر از اعزام زائران حج تمتع از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) تهران می‌دهند و شنیده‌ها حاکی از آن است که فرودگاه همدان پروازی به مقصد جده و مدینه نخواهد داشت.

زائران همدانی که با پرواز مستقیم از شهر خود رنج سفر را کوتاه‌تر می‌دیدند حال باید رنج سفر به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در ۲۸۰ کیلومتری همدان را به جان بخرند هرچند که هنوز بسیاری از حجاج بر این امید هستند که شاید این خبر شایعه‌ای بیش نباشد.

اعزام عوامل عملیات حج امسال از ١٣ تیرماه آغاز می‌شود و زائران سرزمین حج به دو فرودگاه جده و مدینه انتقال داده می‌شوند و ١٤ مردادماه عملیات رفت حجاج به پایان می‌رسد.

پروازها برقرار است

در حالی است که سردار حسن مهری فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور در نشست خبری خود به‌منظور تشریح اقدامات پلیس فرودگاه در حج تمتع ۹۸  ابراز کرده است امسال حدود ۳۰ هزار نفر از حجاج از فرودگاه امام پرواز خواهند کرد و حجاج استان همدان نیز در لیست زائران فرودگاه امام خمینی(ره) هستند اما مدیر فرودگاه همدان در آیین بهره‌برداری از برج مراقبت این فرودگاه  با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امسال تمامی چهار هزار و ۷۶۵ زائر استان همدان و کردستان به‌صورت مستقیم از فرودگاه همدان به حج تمتع اعزام می‌شوند.

سهراب کلوندی هفته گذشته بر روی باند پرواز این فرودگاه حتی خبر اعزام حجاج همدان از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) را شایعه خواند و با رد این شایعه عنوان کرد:  با تأکید وزیر راه و شهرسازی امسال نیز همچون سال‌های گذشته پرواز هواپیماهای حجاج از همدان برقرار است.

همدان در فهرست فرودگاه‌های حذف‌شده

درحالی‌که مدیر فرودگاه همدان بر برقراری پروازها تأکید دارد اما رئیس سازمان حج و زیارت استان همدان  اذعان می‌کند:

تمام امکانات برای برقراری پروازها از همدان آماده است اما تمایلی به برقراری پرواز از فرودگاه همدان نیست.

محسن ساغرچی بیان می‌کند: با توجه به امکانات محدود، شرکت هواپیمایی ایران ایر، تعداد فرودگاه‌ها از ۲۰ ایستگاه به ۱۷ ایستگاه کاهش داده‌شده است که بر اساس آن سه فرودگاه همدان، زنجان و اردبیل از فهرست پرواز حذف‌شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد ۲ هزار و ۹۳۵ زائر در قالب ۲۰ کاروان از همدان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند بیان می‌کند: امسال تعداد حجاج بیت‌الله الحرام نسبت به سال گذشته ۴۰ در صد رشد داشت به‌گونه‌ای که در همان روزهای آغازین ثبت‌نام در اسفندماه ۹۷، لیست ثبت‌نام تکمیل شد.

وی بابیان اینکه حجاج همدان از سوم تا نهم مردادماه اعزام می‌شوند اظهار کرد: بازگشت حجاج از سرزمین وحی ۸ الی ۱۳ شهریورماه می‌شود لذا زمان بازگشت اولین کاروان از حجاج همدانی هشتم شهریورماه خواهد بود.

وی بابیان اینکه البته باید زمان اعزام حجاج به سرزمین وحی توسط عربستان تائید شود افزود: قرار بود با قشم ایر وارد مذاکره شویم که عربستان قشم ایر را قبول نکرد زیرا سعودی‌ها اعلام کرده‌اند ایران‌ایر برای پرواز انتقال حجاج به عربستان باید فقط از هواپیماهای ملکی خود استفاده کند و حق استفاده از هواپیماهای هیچ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی دیگری را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.