کرمان- در حالی که یاد و خاطر بارندگی های سیل آسا در بهار امسال و جاری شدن سیلاب در تمامی استان های کشور از یاد مردم نرفته است و بسیاری بر این باورند که مشکل کم آبی و خشکسالی رفع شده است با گذری در سطح شهر کرمان به خوبی می توان دریافت که ذره ای از عطش مردم کم نشده و کرمان هر روز تشنه تر می شود.

کرمان تشنه مدیریت مصرف آب /آب هست اما کم است

قدس آنلاین-گروه استان ها:با گرم شدن هوا طبیعی است که مصرف آب نیز رو به افزایش می گذارد اما قطعی آب و فشار اندک آن در لوله ها بسیاری از ساکنان محله های کرمان را کلافه کرده است.

تکاپوی شهروندان برای تهیه آب

یکی از ساکنان بلوار جمهوری کرمان در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: در طول روز فشار آب به قدری است که قادر به پر کردن منبع کولر نیستیم و لذا دراین گرمای ۴۲ آبی به کولر ها نمی رسد.

سمیه حسینی اظهار می کند: به آب و فاضلاب که شکایت می کنیم آن ها مدعی می شوند آب قطع نیست بلکه به دلیل استفاده بسیاری از مردم از پمپ آب فشار محله ما دچار افت شده است!

 نادره سیرجانی نیز یکی دیگر از اهالی این منطقه ابراز می کند: به غیر از اینکه فشار آب کم است آب شرب نیز بوی مطبوعی ندارد و طعم آن برخی اوقات مانند آب دریا است.

خبر های رسیده و شنیده حاکی از آنست که به غیر از ساکنان بلوار جمهوری سایر مردم شهر در خیابان های امام جمعه، بلوار امام حسین و شهرک های باهنر و هم چنین مطهری نیز با قطعی و فشار کم آب مواجه هستند.

کمبود آب موجب شده تا بسیاری از شهروندان در این هوای گرم بازار گالن فروش ها و تانکر ساز ها را داغ کنند و برای تامین و ذخیره سازی آب به خرید تانکر ها و گالن های پلاستیکی روی بیاورند.

در همین راستا یکی از ساکنان شهرک مطهری با بیان اینکه تصمیم به احداث حوض انبار در پارکینگ خود گرفته است بیان می کند: «به دلیل اینکه آب در تانکر های بالای پشت بام خیلی داغ می شود و خیلی زود جلبک می زند لذا تصمیم گرفتم با حفر  حوضچه یا همان حوض انبار در زیر پارکینگ منزل نسبت به ذخیره سازی آب و سپس انتقال آن توسط پمپ اقدام کنم»

این شهروند در پاسخ به این سوال که ایا فکر نمی کنید ذخیره سازی آب به اندازه یک استخر شما را در زمره مشترکان پر مصرف قرار می دهد عنوان می کند:«آیا شما راه حل بهتری دارید؟»

کمبود آب

مدیر آبفای شهرستان کرمان در همین راستا در جلسه بررسی مسائل و مشکلات کمبود آب شرب شهر کرمان اظهار کرد: سال گذشته شهر کرمان ۸۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داشت که این میزان در سال جاری به ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

غلامرضا زین الدینی بیان کرد: این در حالی است که درسال گذشته با ۸۸ حلقه چاه هزار و ۹۶۰ لیتر در ثانیه آب تامین می کردیم و در حال حاضر با ۹۰ حلقه چاه هزار و ۸۶۰ لیتر آب استحصال می شود.

وی با اشاره به وجود دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در شهر کرمان گفت: با خروج پمپ ها و انشعابات غیرمجاز مشکل آب بسیاری از محلات رفع خواهد شد و درصورت همکاری شهروندان و اعلام پمپ های غیرمجازی که در محلات آنها وجود دارد در این امر تسریع به وجود خواهد آمد.

وی اطمینان خاطر داد که با خروج دو پمپ غیرمجاز از هر کوچه مشکل آب کل کوچه رفع خواهد شد.

وی در پاسخ به امکان جیره بندی آب گفت: جیره بندی آب پاسخگو نخواهد بود چراکه قطع آب بخشی از شبکه سبب خالی شدن آب لوله های مسیر میشود و پر شدن مجدد آن کاری زمان بر خواهد بود که مشکل را بیشتر می کند.

وی بر مدیریت مصرف آب تاکید کرد و بیان کرد: این یک واقعیت است که شهر کرمان با کمبود آب مواجه است و بارندگی های اخیر هم نتوانسته مشکل موجود را رفع کند.

آب هست اما کم است

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان نیز با اشاره به قطعی برق روز جمعه ۲ هفته گذشته گفت: این موضوع موجب تخلیه مخزن های آب شهر کرمان شد و لذا از ان جا که آبگیری مجدد این مخازن زمان بر لذا مشکل افت فشار بسیاری از شهروندان را درگیر کرد.

حسین غفاری افزود: خوشبختانه آب طی سه روز گذشته به سطح ایستابی خود رسیده است اما مردم باید ضمن صرفه جویی در مصرف، مانع قطعی آب در دیگر مناطق شهر کرمان شوند.

وی با اشاره به گزارش های رسیده از فشار آب اندک در شهرک مطهری و باهنر، بلوار امام حسین و خیابان امام جمعه کرمان گفت: شرکت آبفای کرمان با توجه به گرمی هوا، آب را به صورت منطقه ای قطع نمی کند و مدیریت فشار انجام می دهد، به این صورت که آب با فشار کمتر در تمامی سطح شهر وصل است و با صرفه جویی در مصرف، آب به تمامی مناطق کرمان می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.