ارومیه- روستای سیدآباد در ۱۵ کیلومتری شرق شهر مهاباد واقع‌شده است و یک هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت دارد اما باوجود جمعیت کم اما بار پسماند شهر ۱۷۰ هزارنفری مهاباد را آن‌هم به میزان ۱۶۰ تن زباله تحمل می‌کند.

ضرب‌الاجل محیط‌زیست کارساز نبود

قدس آنلاین-گروه استان ها:متأسفانه همه‌روزه خودروهای شهرداری افزون بر ۱۶۰ تن زباله شهر مهاباد را به این روستا آورده و به‌صورت غیربهداشتی و غیراستاندارد دفن می‌کنند.

وضعیت این سایت و نحوه دفن زباله به‌گونه‌ای است که مردم به دلیل بی‌توجهی مسئولان به رفع مشکلات زیست محیط این سایت در تیرماه سال گذشته و هم‌چنین هفته گذشته با تجمع در این جاده اجازه تخلیه زباله‌ها را در این منطقه ندادند و سد راه خودروهای حمل زباله شدند.

با گرم شدن هوا وضعیت در این منطقه بسیار بغرنج شده است علاوه بر بوی ناشی از این زباله‌ها که خواب را از چشمان مردم این منطقه ربوده است در چند روز گذشته شیوع یک نوع بیماری پوستی ناشی از گزش حشرات خشم روستائیان را به همراه داشته است.

زباله‌ها و شیوع بیماری پوستی در بین اهالی سیدآباد علاوه بر ساکنان آن  صدای کاربران فضای مجازی را هم درآورده است.

شیوع بیماری پوستی

به‌تازگی مراجعه تعداد بسیاری از اهالی سیدآباد به مراکز درمانی با التهابات پوستی یک‌بار دیگر موجب شده تا صدای معترضان بالا بگیرد.

اهالی سیدآباد می‌گویند: پیش‌از این شهرداری نسبت به سم‌پاشی منطقه اقدام می‌کرد اما متأسفانه در حال حاضر از همین اقدام نیز سرباز می‌زند.

در همین راستا معاون فرماندار مهاباد در خصوص مشکل بهداشتی به وجود آمده در روستای احمدآباد از اعزام کارشناسان بهداشت به منطقه خبر می‌دهد.

خشایار صنعتی می‌گوید: پس از شیوع نوعی عارضه پوستی در بین اهالی سیدآباد این شهرستان، یک تیم پزشکی متخصص موضوع را موردبررسی قراردادند.

وی بابیان اینکه این تیم پس از بررسی علت این عارضه را «کهیر پوستی» ناشی از گزش حشرات تشخیص دادند بیان کرد: تجویز لازم برای رفع این التهابات انجام‌شده است.

معاون فرماندار مهاباد که ظاهراً صورت‌مسئله را پاک‌کرده است بدون هیچ اشاره‌ای که این زباله‌ها در هم‌جواری با این مردمان این روستا ایجاد کرده ضمن گلایه از رسانه‌ها عنوان می‌کند: در این فصل رشد و نمو حشرات بیشتر است لذا باید مردم از پشه‌بند استفاده کنند!

وظیفه محیط‌زیست چیست؟

دفن غیراستاندارد زباله در این منطقه موضوع جدید نیست زیرا پیش‌ازاین نیز نماینده مهاباد در تذکر کتبی خود به رئیس‌جمهور در خصوص عدم انجام وظایف ذاتی و قانونی سازمان محیط‌زیست کشور در حوزه استان آذربایجان غربی انتقاد کرد.

محمود زاده نوشت: «تخلفات گسترده زیست‌محیطی توسط بعضی از اشخاص وادارات در این استان انجام‌شده است. برای نمونه در شهرستان مهاباد پسماند و زباله‌های شهری و پساب‌های شهرک صنعتی مشکل‌ساز شده‌اند و سوزاندن پسماندهای خطرناک پتروشیمی به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و نداشتن مجوز محیط زیستی زندگی مردم این منطقه را تهدید می‌کند.

وی یادآور شده است: «سال گذشته طرح ساماندهی سایت‌های زباله شهرهای سلماس، مهاباد، ارومیه ، میاندوآب به همراه اتمام مطالعات

دفن بدون طرح جامع شهرستان شاهین‌دژ و منطقه آزاد ماکو نهایی شد اما به مرحله اجرا نرسید»

ضرب الاجل بدون ضمانت

باوجوداینکه یک سال از ضرب‌الاجل مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی به شهرداری مهاباد مبنی بر جلوگیری از تخلیه زباله در سیدآباد می‌گذرد اما تاکنون اقدامی انجام‌نشده و ظاهراً اقدامات محیط‌زیست تنها در حد اخطار و تذکر است.

معاون فنی حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در این رابطه توضیح می‌دهد: به‌منظور جلوگیری و اصلاح روش دفن پسماندها تاکنون تذکرات بسیاری به شهرداری داده‌شده است.

حجت جباری بابیان اینکه شهرداری مجوزی برای دفن زباله در این مکان دریافت نکرده است بیان می‌کند: شیرابه‌های ناشی از پسماندها باید به‌صورت علمی جمع‌آوری و دفن شود.

وی بابیان اینکه اگر شیرابه‌های ناشی از پسماندها مدیریت نشود به‌تدریج این شرابه‌ها به آب‌های سطحی نفوذ کرده و ممکن است آب شرب منطقه را نیز تحت تأثیر قرار دهد می‌افزاید: همه‌ساله بخشی از پسماندهای منطقه به‌صورت غیراصولی و غیربهداشتی در این منطقه تخلیه می‌شود که باید از این اقدام هر چه زودتر جلوگیری کرد.

وی تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه را منوط به برگزاری کمیته فنی کارگروه مدیریت پسماند می‌داند و می‌گوید: به‌زودی در این رابطه تصمیم‌گیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.