بوشهر-سال گذشته نخل داران جنوب هم چون روال گذشته و به دلیل ناتوانی از انبار کردن و یا عرضه مستقیم محصول لذا تولیدات خود را به قیمت ۴ هزار تومان پیش‌فروش کردند اما پس از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها دسترنج آن‌ها تا کیلویی ۴۰ هزار تومان در بازارهای داخلی به فروش رسید.

سود خرما به جیب دلالان می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها:اگر بشنوید که همین خرمایی که در بازار کیلویی ۲۰ الی ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اما از نخل داران جنوب فقط به قیمت ۴ هزار تومان خریده شده است شاید باورش برایتان سخت باشد اما این موضوع یک واقعیت غیرقابل‌انکار است.

سود خرما به جیب چه افرادی می رود؟

نخل داران که درآمد دیگری به‌جز همین نخل‌ها ندارند معمولاً به دلیل توان اقتصادی کم همه‌ساله مجبور به‌پیش فروش خرما می‌شوند در این راستا واسطه‌ها هم از فرصت بی‌پولی کشاورزان استفاده کرده و بخش بسیار کمی از هزینه‌های خرید خرما را قبل از برداشت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و در زمان برداشت محصول با نازل‌ترین قیمت، خرما را از کشاورزان می‌خرند.

حجم بالای خرما در زمان برداشت باعث می‌شود تا کشاورزان توان بازاریابی فروش محصول خود را نداشته باشند و چند ماه قبل از برداشت، محصول خود را باقیمت پائینی بفروشند البته کشاورزانی هم هستند که دستشان خالی نیست ولی در زمان برداشت محصول خرما، به علت حجم بالای خرمای موجود در بازار توان بازاریابی و فروش محصول خود را ندارند و مجبورند محصول خود را به واسطه‌ها بدهند.

در استان بوشهر خرمای نخیلات به‌صورت تخمینی و درحالی‌که هنوز روی نخل‌ها است، باقیمت موردتوافق به فروش می‌رود و کم‌وزیاد وزن خرما و تغییر در قیمت خرما، تأثیری در درآمد کشاورزان نخواهد داشت.

کشاورزان فضای مناسب و امکانات لازم برای ذخیره خرمای خود را ندارند و برای اینکه خرما روی دستشان نماند، خرمای خود را به واسطه‌ها و دلالان می‌دهند و این‌گونه است که مجبورند به سود کم هم راضی باشند.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی

درحالی‌که توسعه صنایع تبدیلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شعارهای دولتمردان بوده است اما هنوز صنعت درر این حد و قواره برای اینکه بتواند ۱۶۵ هزار تن خرمای تولیدی در استان بوشهر را ساماندهی کند وجود ندارد.

علاوه بر صنایع تبدیلی، باید شرایط نگهداری مناسب برای خرمای تولیدی ایجاد شود تا نخل داران مجبور نباشند خرمای خود را پیش از برداشت به فروش برسانند.

در همین حال کشاورزان می‌گویند: باید سازوکار مناسبی برای تعیین قیمت خرما تدوین شود تا سهم بیشتری از قیمت نهایی فروش محصول ببریم و دولت تعاونی‌ها را ملزم کند تا خرما را گران‌تر از نخل داران خریداری کند.

بروز آوری محصولات

رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی بندر بوشهر با اشاره به اینکه  صادرات خرمای استان بوشهر باگذشت بیش از چندین دهه هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود می‌افزاید: دراین‌ارتباط باید ساماندهی مناسبی صورت گیرد.

صادرات خرمای استان بوشهر باگذشت بیش از چندین دهه هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود لذا باید ساماندهی مناسبی صورت گیرد.خورشید گزدرازی بابیان اینکه تنها با شعارهای مبنی بر کیفیت‌بخشی، گره از مشکلات این بخش باز نمی‌شود و در عمل باید وارد کار کنترل باهدف صادرات خرمای باکیفیت شویم.
وی می‌افزاید: باید برای صادرات خرما و پذیرش بازارهای جهانی به کیفیت محصول و فراوری آن توجه ویژه کرد.

گزدرازی بابیان اینکه بسته‌بندی خرما در کشوری‌های هدف استان بوشهر با بسته‌بندی‌های بسیار شیک و صادراتی دیده می‌شود بیان می‌کند: این موضوع نیاز به کار بیشتر دربسته بندی را ضرورت بخشیده است.

وی ادامه می‌دهد: در این استان ۴۰ واحد صنعتی بسته‌بندی خرما فعال است با توجه به اهمیت بسته‌بندی باکیفیت در صادرات خرما ، آشنایی فعالان حوزه بسته‌بندی خرما در این استان بادانش های روز و مطابق با استانداردهای جهانی اجتناب‌ناپذیر است.

تقویت کشاورزان

مهدی بحرینی عضو انجمن ملی خرما در گفت‌وگو باخبرنگار ما اظهار کرد: تا پیش‌ازاین بسیاری از باغداران محصول خود را دربسته‌های ۱۰ کیلویی و بدون نام ونشان جمع‌آوری و روانه بازار می‌کردند که وجهه مناسبی نداشت.

وی بیان کرد: در همین راستا از سال گذشته مقرر شد تا اجازه صدور خرما بدون کارتن و نام و نشان داده نشود و از این روش سنتی جلوگیری شود.

وی بابیان اینکه خوشبختانه بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر محصولات خود را با بسته‌بندی‌های شکیل‌تر و هم‌چنین برند خود صادر می‌کنند بیان کرد: با این اقدام کمک بزرگی به خرمای استان شد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل پایین بودن قیمت خرید خرما از باغداران، عدم توانایی در نگهداری محصول است افزود: در این رابطه نیز انجمن ملی خرما در سال‌های قبل پیشنهاد اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت سردخانه‌های کوچک را داده که مورد موافقت استاندار وقت نیز قرار گرفت و لذا به نتیجه رساندن این پیشنهاد موجب می‌شود تا امکان ذخیره‌سازی خرما برای تولیدکننده فراهم‌شده و مجبور نباشد که محصول خود را به دلالان پیش‌فروش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.