با نگاهی به رفتارهای اجتماعی رواج یافته در جامعه، متأسفانه مواردی را می‌بینیم که ارتکاب حتی یک مورد از آن‌ها ترسناک به نظر می‌رسد، حال آنکه با ابراز تأسف بسیار باید بپذیریم براحتی از سوی تعداد زیادی از افراد انجام می‌شود.

تردد بمب‌های متحرک در معابر شهر

با این توضیح مختصر و بدون هر مقدمه‌ای به یکی از این رفتارهای پرمخاطره اشاره می‌کنیم؛ امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی متولیان در آینده نزدیک شاهد توقف این روند باشیم.

موضوع مربوط به دوگانه‌سوز کردن خودروها در مراکز غیرمجاز است؛ اتفاقی که سالیان سال است در جامعه ما نهادینه شده و بسیاری از افراد با کمترین آگاهی و تخصص در این حوزه و تنها برای نفع شخصی به آن دست می‌زنند.

بی‌تردید بسیاری از ما تصاویر دلخراش انفجار خودروهای دوگانه‌سوز را در سال‌های اخیر دیده‌ایم؛ به گفته مدیران کشوری تا پایان سال ۹۷ بیش از ۸۰ مورد انفجار این قبیل خودروها در کشور ثبت شده که ۵۳ مورد آن‌ها به دلیل دستکاری یا غیر استاندارد بودن مخازن گاز خودرو بوده است. به زبان ساده می‌توان گفت، این روزها شاهد تردد تعداد قابل توجهی بمب متحرک در معابر شهر هستیم که اگر اتفاقی رخ بدهد، علاوه بر مالک  خودرو و سرنشینان آن، عده‌ای شهروند دیگر هم آسیب می‌بینند که از قطعی عضو گرفته تا جان باختن را شامل می‌شود.

برهمین اساس از سال‌های پیش برنامه‌های متنوعی برای برخورد با کارگاه‌ها و افرادی که به‌صورت غیرمجاز اقدام به گازسوز کردن خودرو می‌کردند به اجرا درآمده است، اما به دلایل مختلفی اثرگذاری لازم را نداشت و شاید اندکی به فراموشی سپرده شد. اما با اعلام خبر سهمیه‌بندی دوباره سوخت در ماه‌های اخیر به یکباره تقاضا برای گازسوز کردن خودروها افزایش یافت که همین امر موجب شد متولیان نیز تصمیمات جدیدی در این بخش بگیرند و به دنبال ساماندهی آن باشند.

 آغاز طرح جدید از خراسان رضوی

اوایل خردادماه سال‌جاری بود که با حضور مدیران کشوری حوزه سی ان جی طرحی در مشهد آغاز شد که بر اساس آن گواهی سلامت برای خودروهای دارای سیستم سوخت‌رسانی سی‌ان‌جی صادر می‌شود.

البته این طرح در راستای مصوبه هیئت وزیران در اسفند ماه سال گذشته بود که بر اساس آن قرار است تمام خودروهای گازسوز شده کارگاهی مورد بازرسی و تأیید قرار گرفته و در سامانه مخصوصی ثبت شوند تا در آینده مجاز به سوختگیری در جایگاه سی‌ان‌جی باشند.

بر همین اساس و به منظور اطلاع از اقدامات صورت گرفته در این بخش، با متولیان حوزه بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان مجریان امر نظارت گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 شناسایی ۲۷ کارگاه غیرمجاز

مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت می‌گوید: بر اساس مصوبه هیئت وزیران باید تا ابتدای دی سال‌جاری همه خودروهای دوگانه سوز دارای شناسه لازم باشند تا بتوانند در جایگاه‌ها سوخت‌گیری نمایند.

وی می‌افزاید: به منظور اجرای این دستور، وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص شده، به طور مثال شرکت پخش فراورده‌های نفتی ملزم به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی جایگاه‌ها شده و مقرر است همه خودروهای دوگانه سوز شده دستی پس از تأیید، در مراکز مجاز معرفی شده در سامانه ملی معاینه فنی (سیمفا) ثبت شوند. وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر خودروهای تبدیل شده هیچ تأییدیه ای ندارند اما پس از مراجعه به مراکز مشخص شده و دریافت شناسه در کارت وسیله نقلیه هم ذکر می‌شود که به صورت دستی دوگانه سوز شده اند و مانند سایر خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای از خدمات مربوط به سوخت‌گیری بهره‌مند می‌شوند.

مقدسی معتقد است، مصوبه اخیر هیئت وزیران برخلاف گذشته که به‌صورت مطلق دوگانه سوز کردن خودروها در مراکز کارگاهی را غیرمجاز می‌دانست، می‌تواند اثربخش‌تر باشد و در ایمن‌سازی این اقدام مؤثر خواهد بود.

وی می‌گوید:در کمتر از یک سال اخیر بازدیدهای کارشناسان سازمان صمت و شرکت پخش فراورده‌های نفتی ۲۷ کارگاه غیرمجاز شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی صورت گرفته که ارزش ریالی تجهیزات کشف شده از این کارگاه‌ها بیش از ۷ میلیارد ریال بوده است.

 توصیه به شهروندان

وی می‌افزاید: از سوی دیگر با تمهیدات اندیشیده شده، فعالان این بخش می‌توانند با مراجعه به مراجع معرفی شده مجوز لازم برای دایر کردن کارگاه تعمیر و سرویس سامانه سی ان جی خودرو را دریافت کنند؛ هم اکنون ۳۹ مرکز در استان توانسته اند پروانه کشوری این موضوع را دریافت کرده و در حال ارائه خدمت هستند.

مقدسی در پایان ضمن توصیه به شهروندان برای مراجعه به مراکز قانونی برای تبدیل وضعیت خودرو خود و یا اخذ مجوز لازم برای تأییدیه ایمنی، به افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به این امر می‌کنند هشدار داد با ارائه درخواست و مراجعه به مراجع مشخص شده مجوزهای لازم برای خدمات خود را دریافت کنند تا با اطمینان بیشتر و بر اساس ضوابط کارگاه خود را دایر کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.