جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی از دستگیری ۲۳ هزار قاچاقچی، خرده فروش و... موادمخدر در استان و پلمب بیش از ۱۰۰۰ محل خرده فروشی موادمخدر خبر داد.

پلمب ۱۰۰۰ مرکز خرده فروشی مواد مخدر

سرهنگ ابراهیم‌زاده در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر برگزار شد، در تشریح اقدامات پلیس در این راستا گفت: در این زمانه پدیده روان‌گردان‌ها یک تهدید برای امنیت همه افراد جامعه و خانواده‌ها محسوب می‌شود. امروز دیگر موادمخدر قشر خاصی را هدف قرار نداده و فقیر و غنی هم نمی‌شناسد. در همه کشورهای جهان هم این پدیده شوم دیده می‌شود و فقط شدت و ضعف آن با هم فرق می‌کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه ایران اسلامی با توجه به اینکه در همجواری یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده مواد مخدر واقع شده از این آسیب‌ها به دور نبوده است.

در حال حاضر با وجود اقدام‌های خوبی که در مرزها صورت گرفته، بازهم شاهد جاسازی پیچیده مواد مخدر، حمل و درگیری پلیس با این پدیده هستیم.

 کشف ۷ تن مواد در ۴ ماه

سرهنگ ابراهیم‌زاده ادامه داد: در راه مبارزه با قاچاق موادمخدر از ابتدای سال تا به امروز بیش از ۷ تن انواع موادمخدر در استان کشف شده است که این میزان را اگر با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که میزان کشفیات با کاهش چند درصدی مواجه شده است.

یکی از دلایل این کاهش هم آمادگی نیروهای ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در رویارویی با عاملان قاچاق بوده است، از سوی دیگر افزایش قیمت موادمخدر هم به این کاهش آماری کمک کرد. در کنار این ماجرا بروز بارندگی‌ها نیز در کاهش قاچاق مواد مخدر بی‌تأثیر نبود، چراکه به واسطه آن مسیرهای تردد بیابانی و... دچار تغییراتی شد و این پدیده کار انتقال مواد را دشوار کرد.

جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به میزان کشفیات موادمخدر در این مدت اشاره کرد و گفت: بیشترین کشفیات تریاک بود که در طول یک سال گذشته (از ۵ تیرماه تا به امروز) بیش از ۳۰ تن انواع مواد مخدر کشف شده که نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد کشفیات داشته‌ایم.

 دستگیری ۲۳ هزار مجرم و انهدام ۷۰ باند

در همین زمینه تعداد ۲۳ هزار مجرم دستگیر که در قالب ۷۰ باند تهیه و توزیع موادمخدر فعالیت می‌کردند. از همین رو ۲۱ هزار و ۹۰۰ فقره پرونده تشکیل شد. در این باره تعداد زیادی خودرو، سلاح و تلفن همراه هم از سوداگران مرگ کشف شد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در سال جاری دو نفر از قاچاقچیان هم در درگیری با مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر استان به هلاکت رسیدند.

همچنین حدود ۱۳ هزار معتاد متجاهر در یک سال گذشته طی عملیات‌های متعددی از استان جمع‌آوری و به مراکز ترک اعتیاد تحویل داده شدند.

وی اشاره‌ای به عرضه موادمخدر در مراکز آموزشی کرد و در این زمینه گفت: در مدارس و مراکز آموزشی هم امکان دارد مواد مخدر راه پیدا کرده باشد، چراکه یکی از مراکز هدف دشمن همین مکان‌هاست، بی‌گمان این بخش هم بی‌تأثیر از رخنه مواد مخدر نبوده، ولی اقدام‌های خوبی برای پاک‌سازی مراکز آموزشی صورت گرفته است که قابل قدردانی است.

سرهنگ قربان زاده درباره اشراف اطلاعاتی برای جلوگیری از کشت برخی موادمخدر هم گفت: کاشت برخی گیاهان مانند شاهدانه و... در سطح استان وجود ندارد و جایی برای کشت آن کشف نشده است، البته برخی به صورت محدود به این اقدام مبادرت کرده‌اند که با آن‌ها هم برخورد شده است.

 پلمب ۱۰۰۰ پاتوق موادفروشی

وی در پاسخ به خبرنگار قدس که پرسید طرح پلمب مراکز خرده فروشی در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: آنچه در حد و اختیارات پلیس قرار دارد این است که محل‌های مذکور را شناسایی و به مراجعه قضایی معرفی کند.

در این زمینه هم از ابتدای اجرای طرح یادشده بیش از ۱۰۰۰ محل عرضه و فروش موادمخدر که شناخته شده هم بودند با دستور مقام قضایی و در پی اجرای چندین طرح پلمب شد.

اما از ابتدای سال باتوجه به اجرای این طرح و کاهش وجود این نوع مکان‌ها، کمتر از ۱۰ محل شناسایی و پلمب شد که کاهش این آمار نشان‌دهنده بازخورد خوب این طرح است.

در اجرای این طرح هم برخی محل‌ها پس از مدت زمان تعیین شده قضایی رفع پلمب و برخی همچنان پلمب مانده‌اند. این امکان هم وجود دارد برخی مکان‌هایی که اقدام به عرضه مواد مخدر می‌کنند مصادره شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.