بوشهر-استان بوشهر به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی گزینه مناسبی برای ایجاد و توسعه صنعت توریسم است؛ حال‌آنکه بنا بر گفته کارشناسان اقتصادی تاکنون در این حوزه گام مؤثری برداشته نشده و به دلیل قوانین دست‌وپا گیر و بعضاً سلیقه‌ای شرایط سرمایه‌گذاری در آن فراهم نشده است.

صنعت توریسم فرصتی که آب می‌رود

قدس آنلاین-گروه استان ها:  بنا بر گفته مسئولان اقتصادی در شرایطی که کشور ما در محاصره تحریم‌های ظالمانه قرارگرفته و افزایش قیمت ارز منجر به رکود در تجارت شده است نقدترین پول دنیا را می‌توان در حوزه صنعت توریسم کسب کرد.

سی‌ام خردادماه سال جاری با پهلوگیری کشتی تجاری و گردشگری «گراندفری» در بندر بوشهر دولتمردان خبر از رونق در این صنعت داده و اظهار کردند با راه‌اندازی خط مسافری و باربری بندر بوشهر-قطر شاهد تحولی عظیم در صنعت توریسم و هم‌چنین تجارت بین ایران و قطر خواهیم بود.

هرچند که در مراسم استقبال از این کشتی صحبت‌های مسئولان حاکی از آماده بودن زیرساخت‌های لازم بود اما بنا بر گفته رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر باید از این فرصت بهره گرفت و اجازه نداد که قوانین دست و پاگیر سد راه تجارت شود.

بوشهر محروم از مرز خروجی مسافر

در همین رابطه یک عضو اتاق بازرگانی بوشهر اظهار می‌کند: بوشهر به‌عنوان دومین بندر کشور، از مرز خروجی مسافر بی‌بهره است.

حذف امتیازات بندر بوشهر به‌نوعی موجب ضرر ده بودن بندر بوشهر شده و تقاضای بخش خصوصی احیاء تخفیف‌ها است«ندیر پورجم» بابیان اینکه باید برای بندر بوشهر و این مرز آبی گیت خروجی در نظر گرفت یادآور می‌شود: چنین ضعفی در شأن یک بندر قدیمی مانند بوشهر نیست.

وی با اشاره به موقعیت کشور قطر و فرصت پیش‌آمده برای افزایش میزان تجارت گفت: شهروندان کشور قطر با داشتن درآمد سرانه ۱۷۰ هزار دلار زندگی مرفهی دارند و جهت‌گیری ما نیز باید به سمت کالاهای لوکس و مشتری‌پسند آن باشد.

پور جم با اشاره به عدم وجود برنامه مدون و بلندمدت در اقتصاد کلان یادآور شد: با داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان در عرصه جهانی فعالیت کرد و با این وضع قطعاً فرصت‌ها را از دست می‌دهیم بر همین اساس، نیازمند برنامه‌های جامع بلندمدت هستیم و در این میان وزارت کشور می‌تواند به‌خوبی ایفای نقش کند.

پورجم اضافه کرد: حذف امتیازات بندر بوشهر به‌نوعی موجب ضرر ده بودن بندر بوشهر شده است و تقاضای بخش خصوصی احیاء تخفیف‌ها و امتیازات به‌ویژه ۲۰ درصد تخفیف سود بازرگانی و گمرکی برای فعالان اقتصادی ست.

قوانین دست‌وپا گیر

رئیس اتاق بوشهر بابیان اینکه برداشت سلیقه‌ای مدیران از قوانین و مقررات مانع بزرگ فعالیت فعالین اقتصادی شده است، گفت: متأسفانه مسئولین استانی و کشوری قوانین را نادیده گرفته و بخشنامه‌ها را ملاک عمل قرار می‌دهند و تعدد قوانین و برداشت سلیقه‌ای از قوانین موجود، فعالان اقتصادی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

خورشید گزدرازی با اشاره به بی‌توجهی به صنعت توریسم در استان خاطرنشان کرد: نقدترین پول دنیا در حوزه صنعت توریسم است که متأسفانه این مهم در استان نادیده گرفته‌شده و تاکنون در این حوزه گام مؤثری برداشته نشده است.

گزدرازی افزود: متأسفانه تعدد قوانین دست‌وپا گیر، ضعف در حوزه لجستیک و صادرات و عدم وجود کشتی «رو رو پسنجر» جهت حمل کالای فاسدشدنی، بالا بودن هزینه سوخت، بی‌ثبات بودن قیمت مواد اولیه، حذف تخفیفات ویژه بازرگانان و موازی‌کاری دستگاه‌های دولتی موجب شده تا بندر بوشهر به یکی بنادر ضرر ده تبدیل شود و رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دست بدهد.

وی ابراز کرد: به‌طور مثال در سفر هیئت تجاری اتاق بوشهر به قطر، تأمین گوشت قرمز در دستور کار قرار داشت اما متأسفانه به دلیل وجود محدودیت‌ها و عدم همکاری دستگاه‌های متولی، سرمایه‌گذار خارجی حاضر به انجام کار نشد و انصراف داد.

سیاست‌های تشویقی

وی با اشاره به  اینکه با ایجاد کریدور شمال به جنوب می‌توان صادرات به کشور قطر را گسترش داد اظهار کرد: در این رابطه نیازمند سیاست‌های تشویقی هستیم.

وی با اشاره به پهلوگیری کشتی‌های تجاری در این بندر عنوان کرد: اگر ظرفیت‌های ارائه تخفیف و سوخت یارانه‌ای را به این کشتی‌ها اختصاص داده شود، قطعاً شاهد رونق در بخش صادرات و حمل مسافر در استان بوشهر خواهیم بود.

وی با تأکید بر این موضوع که در شرایط تحریم و دشواری مبادلات مالی، قطر می‌تواند فرصت خوبی برای تأمین نیازهای کشور باشد بیان کرد: باید  خارج از بروکراسی‌های معمول و البته با رعایت الزامات بهداشتی و استانداردها، زمینه افزایش مبادلات تجاری باشیم.

گزدرازی با انتقاد به این مسئله که بندر بوشهر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد و در زمره بنادر ضرر ده جای گرفته است تصریح کرد: یکی از اولویت‌ها برای مسئولان بایست موضوع رقابت‌پذیر کردن بنادر این استان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط بندر چابهار در ارائه تسهیلات در ترغیب سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی روند بهتری به نسبت سایر بنادر کشور دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.