یاسوج-با وجود اینکه کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری شناخته می‌شود اما از سال گذشته تاکنون آب‌وهوای گرمسیری آن قالب بوده و رسیدن دمای هوا به ۴۰ و هم‌چنین ۵۰ درجه سانتی‌گراد موجب شده تا مصرف برق را افزایش و مصرف‌کنندگان را با افت ولتاژ شدید روبرو کند.

«کهگیلویه» برق کم می‌آورد/رد پای سارقان در شبکه برق

قدس آنلاین-گروه استان ها: حداکثر دمای هوای شهرهای گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته ۵۰ درجه سانتی‌گراد بود که امسال نیز بنا بر اظهارات کارشناسان اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تکرار خواهد شد.

استفاده قریب به‌اتفاق ادارات دولتی از کولرهای گازی و دستگاه‌های خنک‌کننده برقی و هم‌چنین مصرف‌کنندگان خانگی در حال حاضر موجب شده تا شهرستان کهگیلویه با قطعی و کمبود برق مواجه شود.

این کمبود برق تا حدی مشهود است که مسئولان را بر آن داشته نسبت به تعطیلی ادارات زودتر از ساعت پایان اداری اقدام کنند.

فقط مسئولان مقصر نیستند

استناد به سخنان دادستان یاسوج مبنی بر شناسایی جمع‌آوری افزون بر ۵ هزار مصرف‌کننده غیرمجاز که مخفیانه تاکنون برق را به سرقت می‌بردند و یا سرقت کابل‌های برق و هم‌چنین مشترکان پرمصرف که حاضر به  کاهش مصرف در ساعات پرترافیک نیستند بخشی از دلایل قطع برق و یا افت ولتاژ در این شهرستان است که دیگر نمی‌توان مسئولان را در آن دخیل و یا مقصر دانست.

متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل افزایش قیمت مس شاهد هستیم که سرقت کابل متداول شده است و همه ساله سارقان کابل‌های برق افزون بر ۵۰۰  میلیون تومان خرج بر روی دست ادارات برق می گذارند.

رد پای سارقان در خاموشی‌ها

رئیس شرکت برق ناحیه کهگیلویه سرقت شبکه برق در مناطق روستایی و شهری این شهرستان را یک معضل عنوان می‌کند و می‌گوید: سرقت علاوه برافزایش هزینه‌ها باعث افزایش تعداد خاموشی مشترکان نیز خواهد شد.

متأسفانه در همین ۳ ماه اخیر حدود ۱۲ هزار متر کابل شبکه برق در شهرستان کهگیلویه به سرقت رفته استمهرداد تابش نژاد با اشاره به سرقت شبکه برق در ۶۷ نقطه از شهرستان اظهار می‌کند: شبکه‌های سرقتی باعث ضعف ولتاژ و خاموشی شبکه‌های مشترکان می‌شود.

وی بیان می‌کند: متأسفانه در همین ۳ ماه اخیر حدود ۱۲ هزار متر کابل شبکه برق در شهرستان کهگیلویه به سرقت رفته است.

وی هزینه سرقت شبکه‌های برق را پنج میلیارد ر یال اعلام کرده و می‌افزاید: تنها راه جلوگیری از سرقت شبکه برق تبدیل سیم به کابل است که در همین راستا در سه‌ماهه سال جاری ۹ هزار و ۲۰۰ متر شبکه شهری و روستایی سیمی به کابلی تبدیل شد.

مردم همکاری کنند

وی صرفه‌جویی مشترکان در اوج مصرف را اقدامی بسیار مهم در راستای کاهش مصرف برق عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به‌شدت گرما تعداد خاموشی‌ها نسبت به ساله‌ای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی مدیریت مصرف برق در شهرستان را نیازمند همکاری و فرهنگ‌سازی مردم دانسته و تصریح می کند: این نهاد با کارخانه‌های سنگ‌شکن، کارخانه آجر، سی‌ان‌جی‌ها و طرح‌های کشاورزی و همه نهادها در راستای کاهش مصرف در ساعات پیک‌بار تفاهم‌نامه امضا کرده است.

تابش نژاد یادآور می شود: در این تفاهم‌نامه مسئولان طرح‌های صنعتی و کشاورزی در زمان پیک‌بار از ژنراتور بجای برق استفاده می‌کنند زیرا با استفاده از ژنراتور مصرف برق ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

وی از کاهش ساعت کاری همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی این شهرستان به‌عنوان یکی از راه‌کارهای موقتی برای تأمین برق مردم و کاهش برق در زمان اوج مصرف عنوان کرده و می‌افزاید: صرفه‌جویی تنها راه‌حل جلوگیری از خاموشی‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.