اهواز- باوجوداینکه در روزهای بعد از فروکش کردن سیلاب، جلسات بی‌شماری برای رسیدگی به وضع سیل‌زدگان برگزارشده است اما به اذعان مسئولان استانی روند پرداخت خسارات و جبران مشکلات کند است.

سیل هم چنان اولویت خوزستان

قدس آنلاین-گروه استان ها : در سیل اخیر خوزستان طبق آمار رسمی اعلام‌شده سه هزار و ۳۵۱ واحد مسکونی در خوزستان نیاز به احداث، و ۱۲ هزار و ۶۵۰ واحد در مناطق روستایی و شهری نیاز به تعمیر دارند.

باوجوداینکه در روزهای بعد از فروکش کردن سیلاب، جلسات بی‌شماری برای رسیدگی به وضع سیل‌زدگان برگزارشده است اما به اذعان مسئولان استانی روند پرداخت خسارات و جبران مشکلات کند است.

رسیدگی به افراد درگیر سیل ازجمله تأکیداتی که علاوه بر رهبر معظم انقلاب امام‌جمعه شهرستان اهواز نیز در تمامی خطبه‌های نماز جمعه به آن اشاره دارد.

حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد در قریب به‌اتفاق نمازهای جمعه همواره بر این نکته تأکید کرده است که هنوز مسئله سیل، اولویت اول خوزستان است و همان‌گونه که حضرت آقا در عید فطر هم فرمودند مسائل پساسیل به‌مراتب سخت از دوران سیل هست.

کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  میزان برآورد اولیه خسارت به اراضی کشاورزی را حدود دو هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: بر همین اساس ۲۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند که از این میزان ۱۷۰ هزار هکتار به‌صورت ۱۰۰ درصدی خسارت دیدند.

کیخسرو چنگلوایی هم‌چنین از تلف شدن ۶۰۰ هزار قطعه ماهی و ۱۲۰۰ هکتار از مزارع پرورش ماهی خبر می‌دهد و می‌گوید: بیشترین لطمه در سیلاب فروردین‌ماه خوزستان را کشاورزان به خود دیده‌اند ولی متأسفانه پرداخت خسارت به آن‌ها که کل زندگی خود را طعمه سیلاب ویرانگر دیده‌اند، به‌کندی صورت می‌گیرد.

مشکلات مردم

در این رابطه بسیاری از سیل‌زدگان بابیان اینکه سقف وام معیشتی و تعمیری بدون عوض بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریال است

با وجود برگزاری جلسات بی‌شمار برای رسیدگی به وضع سیل‌زدگان اما به اذعان مسئولان استانی روند پرداخت خسارات کند استمی‌گویند: با ۵ میلیون تومان فقط دو کامیون آجر می‌توان خرید و یا ۲ ماه آذوقه تأمین کرد و لذا هیچ دردی از روستائیان مرهم نمی‌کند.

جاسم حوت یکی از زارعان در منطقه هویزه می‌گوید: بااینکه دولت قول داده بود که نسبت به تخلیه کامل آب در هویزه اقدام می‌کند اما هنوز بسیاری از زمین‌های کشاورزی غرق آب است.

وی می‌گوید: دشت آزادگان را نگاه کنید هنوز مانند دریا در آب غوطه می‌خورد.

وی ابراز می‌کند: محصول زراعی سال گذشته و دسترنج ما که زیرآب رفت و در حال حاضر هم به دلیل کم کند بودن کمک‌رسانی زمین‌ها برای کشت تابستانه آماده نمی‌شود و لذا معیشت ما امسال به‌طورجدی به خطر افتاده است.

وی یادآور می‌شود: گذشته از این برای کشت تابستانه ما نیاز به سرمایه برای خرید کود و بذر داریم زیرا درگذشته با فروش محصولات خود، هزینه‌های کشت بعد را تأمین می‌کردیم اما اکنون با توجه به وقوع سیلاب کشت قبلی ما از بین رفته و سرمایه‌ای برای کشت تابستانه نداریم.

سیل بندها ترمیم می‌خواهد

عزیز جادری یکی از ساکنان منطقه شعیبه نیز ابراز می‌کند: بسیاری از مردم برای ایجاد سیل بند شبانه‌روز پای‌کار آمدند تا مقابل سیل بایستند اما بسیاری از سیل بندها آسیب‌دیده و در معرض تخریب هستند و اقدامی برای ترمیم آن نشده است.

وی بابیان اینکه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به‌صورت مرحله‌ای اقدام کرده و ۳ ضامن را طلب می‌کنند بیان می‌کند: روستائیان مانند شهرها از شغل کارمندی برخوردار نیستند و لذا تهیه سه ضامن کارمند خود مشکلی غیرقابل‌حل است.

وی عنوان می‌کند: باوجود گذشت ۳ ماه از سیل هنوز خانه‌های مردم سرپا نشده و به دلیل گرانی هنوز مردم نتوانستند وسایل منزل خود را خریداری کنند و همه این مشکلات جدا از راه‌های ارتباطی بین روستاها است که اگر محصولی هم کشت شود برای رساندن به شهر و بازار با مشکل جدی روبرو هستیم.

بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

فرایند کند پرداخت تسهیلات و خسارت به‌گونه‌ای است که صدای خود مسئولان ازجمله معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان را نیز درآورده است تا جایی که فاضل عبیات پیش‌ازاین اعلام کرد: مراحل مقدماتی پرداخت خسارت سیلاب کشاورزان خوزستانی آغازشده اما طوری نیست که احساس شود که فرآیند پرداخت خسارت روان است.

عدم همکاری بانک‌ها همیشه یکی از موضوعات موردبحث و به‌عنوان مانع حوزه سرمایه‌گذاری، صنعت و حال به مشکل سیل‌زدگان تبدیل‌شده است.

در همین رابطه جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان در ششمین نشست این قرارگاه اعلام کرد: روسای شعب بانک‌های عامل در پرداخت خسارت مناطق سیل‌زده همکاری مناسبی ندارند که موجب اعتراض همه فرمانداران شده است.

کیامرث حاجی‌زاده افزود: این در حالی است که دستورالعمل همکاری نیز به آن‌ها ابلاغ‌شده است.

حاجی‌زاده با اشاره به تخلیه آب از مناطق سیل‌زده و زمین‌های کشاورزی مانند شوش، شعیبیه، بخش مرکزی اهواز، اسماعیلیه، باوی و اهواز توضیح داد: در مناطقی مانند سوسنگرد به دلیل پایین بودن سطح زمین و ترمیم نشدن سیل بندها مقداری آب در زمین‌های کشاورزی مانده که تعداد ۲۱۰ دستگاه ماشین‌آلات از دستگاه‌های مختلف در منطقه مستقرشده است.

وی گفت: هم‌اکنون ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های دشت آزادگان و هویزه ۳۲ هزار هکتار از زیرآب خارج‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.