نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) وظیفه‌مند هستند، گفت: امام صادق (ع) انقلاب فرهنگی و دانشگاه اسلامی را ایجاد کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی: امام صادق (ع) انقلاب فرهنگی و دانشگاه اسلامی را ایجاد کردند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم اجتماع صادقیون که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های امام صادق(ع)، گفت: ایشان امامی انقلابی بودند و به مدیریت جامعه اسلامی توجه ویژه‌ای داشتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید پهنه معرفت‌شناسی ما نسبت به ائمه اطهار(ع) متوازن با پهنه عشق و احساس ما به اهل بیت(ع) باشد، ادامه داد: بی‌تردید هیچ تفاوت و تعارضی در اجرای امامت ندارد.

وی با اشاره به اینکه دوره امامت ائمه تا قبل از امام زمان(عج)، ۲۵۰ سال بوده است، اضافه کرد: این ۲۵۰ سال را می‌توان به چهار دوره مختلف تقسیم کرد، البته در میان آنها دوره سازندگی کوتاه مدت و دوره سازندگی بلندمدت از سایر دوره‌ها اهمیت بیشتری دارد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه دوره سازندگی بلندمدت از دوران امام سجاد(ع) به بعد آغاز شد، تصریح کرد: از زمان انحراف اسلام پس از ماجرای سقیفه، مردم نسبت به اسلام بینش مکتبی نداشتند و به اسلام به این چشم نگاه نمی‌کردند، بنابراین، گاهی اسلام برای آنها مانند قدرت بود، از این رو باید انقلابی شکل می‌گرفت تا بینش مردم نسبت به اسلام تغییر کرده، لازم است جریان رهبری امت در مسیر اصلی خود که خط امامت بوده، قرار گیرد و این دوره از امام سجاد(ع) آغاز شد.

وی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا امام صادق(ع) جیان انقلابی تشکیل داد و دانشگاه اسلامی ایجاد کرد؟، گفت: درس و فلسفه سیاسی امام صادق(ع) یک مسئله جهت‌دار بود، حرکت ایشان جهت داشت و جهت آن نیزانقلابی بود، امام صادق(ع)، امام صامت و ساکت نبودند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: امام صادق (ع) همواره مسئله امامت را مطرح می‌کردند و شاگردان تربیت شده ایشان نیز مردم را متوجه امامت می‌کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) نیز افکار را متوجه خداوند متعال کردند و زمینه آماده شد تا مردم نسبت به اسلام به عنوان یک مرام فکری و برنامه انسان زیستی نگاه کنند، متذکر شد: وجود مقدس امام باقر(ع) دست به انقلاب فرهنگی زدند و بینش‌ها متوجه شرایط فکری اسلام شد، همچنین، چندین سال را نیز امام صادق(ع) این برنامه را ادامه دادند.

وی بیان کرد: اصل این بود که بینش مردم به سمتی برود که اسلام در خط حاکمیت ولایی قرار گیرد، بنابراین، در پایان حکومت بنی‌امیه، امام باقر(ع) این زمینه را مهیا کردند و امام صادق(ع) این رویه را دنبال کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم از این زمان به بعد اسلام را در قدرت و شمشیر ندیدند و اسلام را در فکر دیدند، یادآور شد: این موضوع سبب شد که به سمت اهل بیت(ع) گرایش پیدا کنند و قصه به انقراض بنی‌امیه منجر شد.

وی با بیان اینکه جهت حرکتی ائمه اطهار(ع) مبارزه با طاغوت حاکم و گرایش دادن مردم به سمت امامت بوده و این اصل محوری حرکت ائمه(ع) بود، اضافه کرد: در تمام حرکت ائمه(ع)، تاسیس نظام ولایی و امامت محور مدنظر قرار داشت و همواره از ائمه اطهار سوال این بود که قائد بعد از آنها چه کسی است؟

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه امام صادق(ع) در عرصه زندگانی خود تشکیلاتی ایجاد کردند، خاطرنشان کرد: ایشان برای شیعه مرکزیت ایجاد کردند، همچنین، مسئله ولایت فقیه از زمان امام صادق(ع) شروع شد، علاوه بر این، سیره عملی ولایت فقیه عملا از زمان امام صادق(ع) آغاز شد که ایشان فقها را به مناطق مختلف ارسال می‌کردند و شئون امامت و ولایت توسط این فقها تشریح می‌شد، سیره سایر ائمه اطهار(ع) نیز همین بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه هر امامی، جریان و مدیریت امت را قرار بود به امامت بازگرداند و حرکت سیاسی هر امامی نیز در این راستا بوده است، گفت: اسلام در عمر ۲۵۰ ساله ائمه اطهار(ع) یک پیکره واحد بوده است تا از این طریق نظام حاکم به نظام ولایی بازگردد.

وی بیان کرد: تمام محدودیت‌هایی که منصور دوانیقی برای امام صادق(ع) ایجاد می‌کردند به این دلیل بود که امام صادق(ع) در خط امامت حرکت می‌کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) مدعی امامت و رهبری بودند، افزود: امام بی‌تفاوت، مسئله‌گو و حلال و حرام‌گوی صرف در میان ائمه اطهار(ع) نداشتیم، همه درصدد بودند جریان رهبری امت را در خط امامت قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: اصل رسالت سیاسی امام صادق(ع) در این راستا بود، عدم بصیرت امت اسلام سبب روا شدن مظالم نسبت به ائمه اطهار(ع) شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.