مدیر پایگاه میراث فرهنگی بندیان درگز از آغاز عملیات طراحی و اجرای ماکت استودان های نیایشگاه بندیان درگز خبر داد.

آغاز عملیات طراحی و اجرای ماکت استودان های نیایشگاه بندیان درگز

به گزارش قدس آنلاین  محمود طغرایی  گفت: نظر به اهمیت نیایشگاه بندیان درگز و لزوم حفظ، نگهداری، و معرفی هر چه بهتر بخشهای مختلف این بنای ارزشمند ساسانی، پایگاه میراث فرهنگی بندیان با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درگز  بر آن است تا با مشابه سازی بخشهای مختلف این نیایشگاه به معرفی هر چه بهتر آن بپردازند.

وی ادامه داد: با توجه به وجود استودان های منحصربه فرد در این نیایشگاه، اجرای عملیات مشابه سازی این استودان ها در مقیاس واقعی در سایت موزه بندیان آغاز شد.

طغرایی افزود: در همین راستا مسئولیت اجرای این عملیات بر عهده حامد سلیمانی، کارشناس ارشد مرمت قرار داده شده است.

حامد سلیمانی مجری این عملیات گفت:  یکی از مهمترین بخشهای نیایشگاه بندیان را  اتاق استودان ها بوده است که معرف سه نمونه از استوادان های جعبه ای دوره ساسانی است و محلی برای نگهداری استخوان افراد متوفی بشمار می رفته است که خشت و گچ به عنوان مصالح اصلی آن بکار رفته است،

وی ادامه داد: همین مهم اهمیت مشابه سازی آن را دوچندان می نماید، بنابر این در گام نخست به شناخت، آسیب شناسی و ارائه راهکارها و مدل سه بعدی نمونه سالم اثر اختصاص یابد و در گام بعدی عملیات مشابه سازی یکی از سه استودان اجرا گردد.

وی در رابطه با تکنیکهای بکار رفته در ساخت این نمونه اظهارکرد: به منظور شباهت هر چه بیشتر استودان ها سعی برآن شده است تا حد امکان در کنار سبک سازی مصالح بکار رفته، از همان تکنیکهایی استفاده شود که در ساخت خود استودان ها بکار رفته است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به این مهم که عملیات زیرسازی و آماده سازی مصالح تا حدود زیادی به اتمام رسیده است، امید است طی دو ماه آینده بخشهای باقی مانده به اتمام برسد و ماکت استودان بندیان برای در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار گرفتن آماده  شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.