رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به‌اینکه میانگین اشتغال هر واحد صنفی ۳.۲ شغل در هر واحد است، گفت: ۲۵ درصد اشتغال کشور متعلق به‌اصناف است.

سهم ۲۵درصدی اصناف در اشتغال کشور

به گزارش قدس آنلاین ؛ سعید ممبینی ، با بیان اینکه سه میلیون واحد صنفی با ۱۰ میلیون اشتغال در کشور وجود دارد، که میانگین اشتغال هر یک از این واحدها ۳.۲ شغل در هر واحد است، گفت: ۲۵ درصد اشتغال کشور متعلق به‌اصناف است.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: برای ایجاد هر شغل به‌طور متوسط بین ۲۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می‌شود در حالیکه ایجاد اشتغال در حوزه اصناف حتی یک ریال هم برای دولت هزینه‌ای ندارد.

وی اضافه کرد: از مجموع اشتغال ایجاد شده توسط اصناف، ۲۰درصد در بخش تولید، ۲۰درصد خدماتی و بیش از ۵۰درصد توزیعی است.

ممبینی در ادامه نقش خودجوش اصناف در تنظیم بازار کشور را بی‌بدیل دانست و گفت: ۹۰ درصد صادرات کشور و ۷۰ درصد واردات نیز توسط اصناف صورت می‌گیرد، از این رو اصناف ظرفیت رهاشده‌ای است که چنانچه مدیریت شود در فرهنگ، تولید، صادرات و نظام توزیع موثر خواهد بود.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه برای شکل‌گیری و ادامه فعالیت اصناف حتی یک ریال هم از طرف دولت هزینه نشده است، اما با کوچکترین تعطیلی در بخش صنعت دولت متحمل هزینه‌های زیادی می‌شود، تاکید کرد: حاکمیت باید در حوزه رفاه اجتماعی ورود کرده و دولت کالای سیاسی تولید کند، بدان معنا که نظام بانکی در خدمت جامعه اصناف باشد و قوانین بازدارنده در مورد اصناف نیز حذف و منسوخ شوند و قانون جدیدی وضع شود.

وی مهمترین موانع پیش روی اصناف را قانون کار، تامین اجتماعی و مالیات عنوان کرد و گفت: برخی از قوانین نظام صنفی مربوط به‌سال ۹۲ است که با توجه به‌شرایط کنونی نیازمند اصلاح است و ما خواستار بازنگری و اصلاح آن از طرف نمایندگان مجلس هستیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.