گیلان- سومین همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی، به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور رییس سازمان اورژانس کشور و جمعی از مسوولان کشوری و استانی در دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد.

غرق شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در سومین همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی با اشاره به اهمیت تروما به عنوان معضل اصلی کشورهای در حال توسعه، اظهار داشت: مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان، با محوریت پیشگیری از حوادث ترافیکی، برنامه های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است.

شاهرخ یوسف زاده چابک تصریح کرد: نحوه اداره تروما با سایر بیماری ها فرق دارد، در حالی که در برخی بیماری ها، سطوح مختلف بیمارستانی، پیش بیمارستانی و توانبخشی، نقش قابل ملاحظه ای دارند، عوامل اثرگذار دیگری مانند عوامل اجتماعی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، در تروما نقش ویژه ای را ایفا می کنند، در عین حال وضع قوانین، نظارت و آموزش، بیش از عوامل داخل بخشی در تروما تاثیر گذار است، در سایر بیماری ها سهم بخش بهداشت و درمان ۲۵ درصد و سهم مولفه های اجتماعی اثرگذار دیگر ۷۵ درصد است که این رقم در مورد تروما کاملا متفاوت و به نسبت زیادی بستگی به شرایط موجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان وقوع تروما، نقش افرادی که نزدیک مصدوم هستند، بیش از متخصصان است. آنچه مسلم است، کسانی دچار حادثه می شوند که دارای سلامت جسمی کامل، نقش اجتماعی فعال و از جمعیت مولد جامعه هستند که سلامت آن ها به طور ناگهانی مورد تهدید قرار می گیرد، در واقع میزان عمر از دست رفته در مقوله تروما، بسیار بیشتر از سایر بیماری ها و کسانی است که در سنین بالا دچار بیماری می شوند و عمر از دست رفته و فعالیت اجتماعی چندانی ندارند.

رییس همایش ملی پیشگیری از غرق شدگی در پایان، برگزاری چنین همایش هایی را فرصتی برای شروع پوشش ارتباطی بین سازمانی دانست و اظهار امیدواری کرد با کمک دست اندرکاران، گام های موثری در راستای توسعه یافتگی و ارتقاء سلامت جامعه برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.