۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 661613

یادداشت

فرهنگ مصرفی و برتردانستن داروی خارجی

دکتر حمید خیری، عضو هیئت رئیسه انجمن داروسازان ایران

اکنون 97 درصد دارو مورد نیاز کشــور در داخل و 3 درصد داروها از طریق واردات تأمین می‌شود که ارزش اقتصادی 3 درصد دارو وارداتی به دلیل بالا بودن قیمت آنها، معادل 30 درصد ارزش اقتصادی بازار دارویی ایران است.

ضمن آنکه حدود 55 درصد مواد اولیه این داروها از طریق واردات تأمین میشود. در تمامی دنیا معیارهایی که برای سلامت دارو در نظر گرفته میشود در مقایسه با سایر حوزه‌ها جدی و محکم اســت.

 در کشور ما نیز این استانداردها بسیار جدی و سختگیرانه اســت، به طوری که همه داروهای تولید داخل که وارد بازار دارو کشور می‌شود، از چندین مرحله کنترل کیفی -ســازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد- عبور میکنند و داروها به لحاظ کیفیت و اثربخشی قابل مقایسه با داروهای خارجی هستند، ضمن آنکه عوارض جانبی آنها نیز در مقایسه با داروهای کشورهای اروپایی و آمریکایی تفاوتی ندارد و تمامی داروهایی که در بازار دارو کشور از طریق مجاری قانونی عرضه میشوند، از استانداردهای کافی برخوردارند، بویژه داروهای تولید داخل که در مراحل مختلف تولید و حتی پس از عرضه نیز کنترل میشوند و بیماران با اطمینان خاطر می‌توانند آنها را استفاده کنند.

 بنابراین اینکه برخی می‌گویند کیفیت داروهای ایرانی در مقایسه با داروهای خارجی پایین است، مبانی علمی ندارد زیرا تولید دارو در ایران مطابق استانداردهای جهانی است و کیفیت فرایند دارو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به دلیل آنکه مقوله کیفیت در صنعت دارو محدود به کیفیت مواد اولیه و فرمولاســیون نیست و عوامل دیگری همچون تجهیزات و ماشین آلات، طراحی صحیح فضاها و محیط کار، رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، به کارگیری روش‌ها و فرایندهای استاندارد و به‌روز، کنترل کیفیت مداوم داروها و فرایندهای تولید و از همه مهمتر به کارگیری نیروی انسانی متخصص و متعهد، نقش بسزایی در کیفیت محصول ارائه شده دارد و خوشبختانه این موارد در ایران به طور کامل رعایت می‌شود و اینکه داروی خارجی ممکن است بهتر از داروهای تولید کشــور باشد، صحت ندارد و ورود داروهای ایرانی به بازارهای جهانی دارو، گواه این مسئله اســت.

 با این حال با وجود پیشرفتی که در حوزه تولید داروهای داخلی داشته‌ایم، بی‌نیاز از واردات دارو نیستیم. تاکنون هیچ یک از کشورهای دنیا نیز نیازهای دارویی خود را به طور 100 درصد تولید نکرده‌اند، به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان بزرگ دارو، همزمان بزرگترین واردکنندگان دارو نیز هستند چرا که در صنعت دارو، هر روز شــاهد تولید داروهای جدید از سرتاسر دنیا هستیم که پس از تأیید توسط نهادهای معتبر نظارتی در سطح بین‌الملل، وارد بازار داروهای جهان میشود و با توجه به اینکه تولید و مشابه‌سازی آنها در سایر کشورها زمانبر است، این مسئله موجب می‌شــود ما همیشه حجم اندکی از داروهای مورد نیاز کشور را از محل شرکت‌های تولیدکننده اصلی دارو تأمین کنیم که اغلب شامل داروهای بیماران خاص، بیماران صعب‌العلاج و یا بیماران نادر می‌شود.

 یک نکته قابل توجه در خصوص دارو این اســت که داروهای داخلی در مقایســه با داروهای خارجی از مزیت‌هایی نیز برخوردارند. زیرا دارو کالایی است که زنجیره آن از محل تولید تا محل توزیع نیازمند شرایط خاص برای حفظ و نگهداری است که در خصوص داروهای خارجی این پروسه طولانی‌تر می‌شود و احتمال دارد دارویی که باید در یخچال نگهداری شود در فضای باز و یا دکل کشتی قرار گیرد تا وارد کشور شود، اما داروهای تولید داخل با رعایت تمام استانداردها از محل تولید وارد بازار عرضه می‌شوند.

 نباید فراموش کنیم کشور ما با پیشینه ذهنی منفی در خصوص کالاهای تولید داخلی مواجه است و بخش عمده تصور اشتباه مزیت داروهای خارجی به محصولات داخلی متأثر از نگرش غلط و فرهنگ مصرفی و دیدگاه ما به اجناس خارجی اســت. با این حال بخشی از مقایسه کیفی داروها را نمی‌توان رد کرد و نیازمند بررسی‌های علمی است تا مشخص شود داروهای داخلی در مقایسه با نمونه خارجی به لحاظ کیفیت چه تفاوت‌هایی دارند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.