نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اینکه مسئولان در مقابل حجم بالایی از هزینه‌های متفاوتی که در کشور صرف می‌شود، از بودجه زبان فارسی می‌زنند و باعث تعطیلی کرسی‌های ادبیات فارسی در دنیا می‌شوند، به هیچ وجه قابل دفاع نیست. حدود صد سال پیش زبان فارسی، زبان رسمی مردم شبه قاره بود اما امروز هیچکس حتی با زبان فارسی آشنایی ندارد که این مسئله نتیجه بی‌تفاوتی‌های مسئولان به فرهنگ و سرمایه‌های معنوی کشور است.

مسئولان نگذارند کرسی‌های ترویجی زبان فارسی تعطیل شوند/ شبه قاره را از دست داده‌ایم

حجت الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره  اهمیت زبان فارسی و ضرورت ترویج آن از طریق کرسی‌های زبان فارسی، اظهار داشت: من درباره این موضوع نامه‌ای به آقای نوبخت نوشتم و در آن درخواست کردم ضمن اختصاص بودجه مناسب نسبت به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی کند زیرا اعتبارات کافی در واقع حیات زبان فارسی را میان ملت‌ها و جوامع مختلف حفظ می‌کند. اینکه مسئولان بخواهند در مقابل حجم بالایی از هزینه‌های متفاوتی که در کشور صرف می‌شود از بودجه زبان فارسی بزنند و با این اقدام باعث تعطیلی تمامی کرسی‌های ادبیات فارسی در دنیا شوند به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه مسئولان و متولیان اجرایی بدون شناخت کافی با تیغ جراحی به جان حوزه فرهنگ و زبان فارسی افتاده و بودجه آن را کاهش دادند، درحالیکه اگر کشورمان توانسته فرهنگ و ادبیات غنی خود را در دنیا مطرح و به سایر ملت‌ها معرفی کند به واسطه این بوده که کرسی‌های زبان فارسی را راه‌اندازی و حفظ کرده است. با کم لطفی‌های مسئولان ممکن است فرهنگ کهن زبان فارسی از بین برود. بی دقتی و عدم توجه کافی مسئولان باعث شده در مناطقی مانند شبه قاره که در گذشته زبان رسمی آنها زبان فارسی بوده، در حال حاضر  اولویت آنها از زبان فارسی خارج شود و درنتیجه بسیاری از افراد با این زبان بیگانه باشند.

پژمانفر افزود: زبان و ادبیات فارسی در واقع جزو آخرین ریشه‌های فرهنگی باقیمانده کشورمان در دنیاست که باید با حساسیت بیشتری حفظ و ترویج داده شود. حدود صد سال پیش زبان فارسی، زبان رسمی مردم شبه قاره بوده اما امروز هیچکس حتی با زبان فارسی آشنایی ندارد، و این تنها بدلیل بی‌دقتی و بی‌تفاوتی‌های مسئولان به حوزه فرهنگ و سرمایه‌های معنوی کشور است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان صدا و سیما نیز مسئولیت مهمی در این باره دارند و باید از تبلیغ و کاربرد اصطلاحات لاتین خودداری و برنامه های متنوع و جذابی را برای گروه های مختلف جامعه از جمله کودکان در شناساندن زبان فارسی اصیل تهیه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.