پرویز سروری گفت: اینستکس بسان حسابی است که وجهی در آن نیست وحسابی که صفر باشد ارزشی ندارد!

آب نبات اروپایی اینستکس در قبال درّ و گوهر هسته ای ایران!/ نباید اجازه وقت کشی به غربی‌ها داد

پرویز سروری کارشناس سیاسی در گفت و گو با قدس آنلاین درباره راهاندازی کانال مالی اروپا گفت: درس بزرگی که مسؤولان وزارت خارجه باید  از عدم تعهد غربی‌ها به تعهدات خود بیاموزند امروز در موضع گیری مقتدرانه جمهوری اسلامی دیده می‌شود، موضوعی که یک سال پیش باید با جرأت و قاطعیت از سوی ایران دنبال می‌شد تا آمریکا واروپاییها جرأت جسارت و تهدید ایران را در ذهن خود نمی‌پروراندند.

وی دراین باره گفت: عدم ایستادگی دولتمردان و اتخاذ مواضع ضعیف در برابر دنیای غرب منجر به بازی دادن ما شد. قطعاً ظرفیت ناچیزی که به نام اینستکس از سوی اروپا طراحی و اینک راه‌اندازی شده به دلیل مقاومت ایران در برابر غرب است، مقاومتی که مقام معظم رهبری برای امتیازگیری از غرب بارها بر آن تأکید داشته و آن را عامل توفیق ما در دست یابی به خواسته‌های به حقمان نامیده‌اند اما سازش و عدم اتخاذ راهبردهای صحیح و محکم در برابر غرب منجر به گستاخی‌هایی شد که نمونه‌های بارز آن توسط آمریکا و اروپا در بخش‌های مختلف اقتصادی تا سیاسی به اجرا درآمد.

کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: بی‌تردید تداوم موضع قدرتمندانه و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر غرب به نفع ماست، هر چند به هیچ وجه نباید حد خود را به اندازه سامانه مالی یا کانال اینستکس پایین بیاوریم چرا که سطح انتظارات ما از اروپایی‌ها به همان میزانی است که در برجام به صورت شفاف قید شده است.

 پرویز سروری گفت: آنچه به عنوان کانال مالی از سوی اروپا به ایران پیشنهاد داده شده است مصداق بخشیدن کاهی در برابر کوهی است! هر چند قدم کوچکی از سوی اروپا به شمار می‌رود اما قدم‌های ناچیز اروپا نباید مانع اتخاذ تصمیمات صحیح ما در برابر کم کاریهای غرب شود از این رو آنچه جمهوری اسلامی ایران از کانال مالی اروپا انتظار دارد ساماندهی مسائل بانکی و ارزی و خرید نفت است در غیر این صورت هر آنچه عنوان شود سامانه و کانالی بی‌خاصیت است که فاقد هر گونه پشتوانه اساسی برای جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس سیاسی کانال مالی اروپا را اینگونه تعریف کرد: اینستکس بسان حسابی است که وجهی در آن نیست وحسابی که صفر باشد ارزشی ندارد! خریدن نفت و نقل و انتقال ارز مهمترین خواسته ایران از اروپا در عمل به تعهدات برجامی است در غیر این صورت بازگشت به عقب برای جمهوری اسلامی ایران و خروج از برجام دور از ذهن نیست. لازم به ذکر است مسؤولان دولتی باید به این نکته واقف باشند که در شرایط کنونی نباید به اروپایی‌ها اجازه فرصت سوزی و خریدن زمان بدهند چرا که آنها به بهانه برگزاری جلسات و بررسی موضوعات ماه‌ها وقت جمهوری اسلامی را در رسیدن به خواسته‌هایش به تعویق می‌افکنند.

پرویز سروری در پایان تصریح نمود: خروج  از برجام توسط جمهوری اسلامی ایران پیش از این باید انجام می‌گرفت چرا که دولتمردان ما به خوبی به این نکته واقفند که اروپایی‌ها اساسا تاب مقاومت در برابر آمریکا را ندارند و از سوی دیگر تراز تجارت بازرگانی آنها با اروپا رقمی بسیار بزرگتر از تجارت با ایران است از این رو منافع خود با آمریکا را قربانی منافع حداقلی با ایران نمی‌کنند. بدیهی است بازی کردن در زمین اروپایی‌ها برای ما آورده‌ای ندارد و اگر کانال مالی اروپا تنها به کالاهای انسانی دارو و غذا محدود شود به معنای دادن آب نبات و گرفتن گوهر از جمهوری اسلامی ایران است که برای ما محلی از اعراب نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.