بیت کوین (Bitcoin) یک ارز رمزنگاری شده است. رمزی که نه فقط از اعداد بلکه از کاراکترها و حروف نیز تشکیل شده است. فرآیندی که به یک معمای پیچیده شباهت دارد و استخراج کنندگان بیت کوین که ماینر نام دارند، در پی حل این معما و کسب درآمد هستند.

کسب درآمد شخصی به قیمت اتلاف انرژی/چرا ایران برای استخراج «بیت کوین» مناسب است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، چندی است که خبرهای بسیاری در خصوص اخطار وزارت نیرو و همچنین پلیس فتا در خصوص فعالیت مزارع استخراج بیت کوین و هزینه سرسام آور برق مصرفی این مزارع شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد برخی سودجویان به دلیل برخورداری از برق ارزان قیمت، ایران را محلی مناسب برای گسترش مزارع ارزیابی کرده‌اند. هزینه استخراج هر بیت‌کوین در جهان ۷۰۰۰ دلار است و برای هر بیت‌کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است اما این قیمت در ایران به دلیل اینکه برخی مناطق مانند، گاوداری‌ها، مساجد، مدارس و برخی سوله های صنعتی و کشاورزی بسیار ارزان است هزینه استخراج بیت کوین به مراتب کمتر از سایر نقاط جهان است. از این رو ماینرها که همان استخراج کنندگان این ارز دیجیتال هستند، عمدتاً با بهره‌جویی از برق صنعتی و کشاورزی که به مراتب ارزان تر از برق خانگی است، برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند. اما بیت کوین چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

بیت کوین چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

بیت کوین (Bitcoin) یک ارز رمزنگاری شده است. رمزی که نه تنها از اعداد بلکه از کاراکترها و حروف نیز تشکیل شده است. فرآیندی که به یک معمای پیچیده شباهت دارد و استخراج کنندگان بیت کوین که ماینر نام دارند، در پی حل این معما و کسب درآمد هستند. البته باید توجه داشت ماینر تنها یک انسان نیست. ماینر یک دستگاه است که عملیات تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهد اما شخصی که این دستگاه‌ها را خریداری می‌کند به همراه دستگاه استخراج خود، مجموعا ماینر نامیده می شود. هر فرد می‌تواند در سایت‌های مختلفی یک کیف دیجیتالی برای خود باز کند. زمانی که یک حساب بیت‌کوین باز می‌شود به فرد صاحب حساب یک کلید عمومی یکتا تعلق می‌گیرد. زمانی که یک تراکنش از طرف فرد با وارد کردن کلید عمومی یا همان امضای دیجیتال انجام می‌شود، کلیه اطلاعات مربوط به این تراکنش، تحت تابعی رمزنهاد، هش‌گذاری می‌شوند. هش‌ها یا کدهای یکتا در درخت مرکل با یکدیگر ترکیب و مقایسه شده، پس از طی مراحل امنیتی شبکه بلاک‌چین، به یک بلوک جدید افزوده می‌شوند. هر بلوک جدیدی که ساخته می‌شود همزمان توسط بسیاری از کاربرانی که در حال حل کردن معماهای پیچیده (به‌منظور استخراج بیت‌کوین) هستند، اعتبارسنجی می‌شود و در صورت تایید امنیت، ظرف مدت ۱۰ دقیقه، یک بلوک جدید با افزوده شدن تراکنش‌های تایید شده، پدید می‌آید. پدید آمدن یک بلوک جدید به معنای ثبت عملیات موفق تراکنش‌های انجام شده است.

اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم، فرض کنید با یک بلوک ۳ کاراکتری مواجه هستید که احتمالات زیادی برای آن وجود دارد. از انجایی که سرعت برای حل این معما بسیار مهم است، طبیعتا ذهن انسان به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد. این استدالال تنها برای یه رمز ۳ کاراکتری است. در حالی که تعداد کل بیت کوین های موجود در شبکه ۲۱ میلیون سکه است که رمزنگاری آن نه فقط از ذهن آدمی برنمی‌آید بلکه کامپیوترهای خانگی نیز قادر به استخراج این بیت کوین‌ها نیستند.

در آغاز، بسیاری بدون اینکه بدانند «بیت کوین» چیست صرفا به استخراج آن مشغول شدند. شیفتگان رمزنگاری به استخراج بیت کوین روی آوردند و به خاطر رقابت ناچیز، حتی با استفاده از کامپیوترهای شخصی نیز به نتایج خوبی دست یافتند. اما به مرور و با افزایش قیمت این ارز دیجیتالی، رقابت بر سر استخراج بالا گرفت و مراکز بزرگی مجهز به سخت افزارهای قدرتمند به این کار روی آوردند.

استخراج بیت کوین فرآیندی است که از طریق آن تراکنش‌های شبکه بیت کوین تایید و در پی آن بیت کوین های جدید تولید می شوند. تایید تراکنش های بیت کوین توسط ماینرها انجام می شود. ماینرهای بیت کوین به ازای هر بلاکی که ماین یا استخراج می‌کنند از شبکه ۱۲.۵ بیت کوین جایزه می گیرند. در شبکه بیت کوین که به صورت کاملا هوشمندانه طراحی شده، تعداد بیت کوین های استخراج شده از هر بلوک به تدریج کاهش می‌یابد. در ابتدا به ازای هر بلوک ۵۰ بیت کوین جایزه اهدا می‌شد، اما اواسط سال ۲۰۱۲ این مقدار به ۲۵ کاهش یافت و نهایتاً در اواسط سال گذشته میلادی به رقم ۱۲.۵ رسید. با این حساب، تقریباً هر چهار سال یک بار مقدار جایزه به ازای استخراج هر بلوک نصف می‌شود. هر چند در حال حاضر استخراج بیت کوین سخت‌تر شده است چرا که بر اساس آخرین آمار در دسترس، تا پایان فوریه از ۲۱ میلیون بیت کوین موجود، ۱۷.۵ میلیون بیت کویت ماین یا استخراج شده است.

ایران کشوری ارزان برای استخراج بیت‌کوین

بر اساس تخمین‌های زده شدن، در نوامبر ۲۰۱۷، مصرف برق شبکه بیت کوین معادل مصرف برق کل کشور ایرلند بوده است. در عین حال میزان انتشار آلاینده کربن این شبکه برابر با یک میلیون پرواز بین اقیانوسی است.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت در ماه های گذشته دهها سرمایه‌گذار استخراج بیت کوین از سراسر جهان – روسیه، اروپا و آسیا- در حال بررسی انتقال مزارع بیت کوین (Bitcoin Mining Farm) خود به ایران و دیگر کشورهای ارزان همچون گرجستان هستند. بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلووات ساعت برق در ایران شِش دهم یک سنت – هر دلار آمریکا ۱۰۰ سنت است- در حالی که قیمت همین میزان برق در ایالات متحده آمریکا ۱۲ سنت و در کشوری مثل آلمان ۳۵ سنت است. در این میان خنک بودن محیط با توجه به فعالیت بالای ماینرها از اهمیت بالقوه‌ای برخوردار است تا با بهره‌جویی از دستگاه‌های خنک کننده هزینه بیشتری برای برق پرداخت نشود. در این میان آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد مصرف برق استان‌های سردسیر ایران از تابستان‌های جهنمی خوزستان و کرمان و سیستان‌وبلوچستان پیشی گرفته است. جالب است که بدانید پرمصرف‌های برق جزو استان‌هایی که قطب صنعتی ایران هستند نیز، به شمار نمی‌آیند و خوزستان نسبت به این استان‌ها صنعتی‌تر است. این حجم بالای استفاده برق در استان‌های سردسیر می‌تواند نشان از تولید بیت‌کوین داشته باشد.

مبدع بیت‌کوین

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نامی است که توسط فرد یا افراد ناشناخته ای برگزیده شده‌است که در سال ۲۰۰۹ بیت‌کوین را طراحی کرده‌اند. مارک ویلکاکس اولین نفری بود که در روز نوزدهم ژوئن هشتگی عجیب را در دنیای مجازی منتشر کرد.

هشتگی به این شکل:

Hash:#۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۲۱e۸۰۰c۱e۸df۵۱b۲۲c۱۵۸۸e۵a۶۲۴bea۱۷e۹faa۳۴b۲dc۴a

هشتگ مذکور در واقع یک کد رمزنگاری شده به نام هش است که هر بار با انجام، ثبت و تایید یک تراکنش جدید در بلاک چینِ بیت کوین به وجود می آید. در هر روز چندین هش ثبت می شود؛ بنابرین شاید در نگاه اول برای شما کمی عجیب باشد که تاریخ ثبت این هش از اهمیت بالایی برخوردار است. این هش ساعت ۷ و ۳۲ دقیقه و ۳۷ ثانیه بعد از ظهر روز سه شنبه به وجود آمده است. البته یک دانشمند استرالیایی به نام کریگ رایت نیز ادعا کرده که او مخترع بیت‌کوین است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.