سنندج-در آخرین روزهای خردادماه امسال نیز در پی واژگونی یک دستگاه تانکر سوخت ۲۰ هزار لیتر مواد سوختی وارد رودخانه «سیروان» شد تا جایی که سازمان محیط‌زیست از کشاورزان خواست تا از آب رودخانه برای آبیاری استفاده نکنند.

روند انتقال سوخت ترانزیت در کردستان نیازمند تجدیدنظر است

قدس آنلاین-گروه استان ها: حادثه برخورد یک تانکر سوخت حامل ۱۸ هزار لیتر مواد سوختی با یک دستگاه اتوبوس برون‌شهری در تیرماه سال گذشته موجب شد تا به دلیل جان باختن تعدادی از هم‌وطنان در انبوهی از آتش سه روز عزای عمومی در کردستان اعلام شود.

در آخرین روزهای خردادماه امسال نیز در پی واژگونی یک دستگاه تانکر سوخت ۲۰ هزار لیتر مواد سوختی  وارد رودخانه «سیروان» شد تا جایی که سازمان محیط‌زیست از کشاورزان خواست تا از آب رودخانه برای آبیاری استفاده نکنند.

این دو حادثه تنها مشت نمونه خروار است که در جاده‌های کردستان به‌طور متناوب تکرار می‌شود به‌گونه‌ای که در همین ۳ ماه گذشته تعداد ۱۰ تانکر سوخت در محورهای استان واژگون و مواد سوختی و شیمیایی آن در طبیعت رهاسازی شده است.

طی ۳ ماه گذشته ۱۰ تانکر سوخت فزون  در جاده‌های کردستان واژگون شده است که برای جلوگیری از آلودگی  محیط‌زیست باید راهکار مناسبی اندیشیداین حوادث  هرچند زنگ خطر پیمایش خودروهای حامل سوخت و لزوم ایمنی بیشتر در جاده‌های این استان را به صدا درآورده است اما به نظر می‌رسد که با جدیدت موضوع تردد تانکرهای سوخت دنبال نمی‌شود.

بر اساس اطلاعات و آمار رسمی از مبادی ورود و خروج تانکرهای حامل سوخت فسیلی از مرز باشماق مریوان در هر ۲۴ ساعت بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ دستگاه تانکر از این مرز وارد می‌شوند و حداقل نیمی از این تعداد در برگشت با خود مازوت برای تحویل به کشور عراق حمل می‌کنند.

درمجموع می‌توان گفت در ۲۴ ساعت به‌طور متوسط ۲۸۵ تانکر پر از مواد فسیلی در استان کردستان ترددمی کنند که علاوه بر آسیب جدی به جاده‌های استان موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شوند.

آلودگی هوا، از بین رفتن زیرساخت‌ها و آسفالت جاده‌ای، افزایش ترافیک و واژگونی این تانکرها که محیط یست را درگیر کرده است از مشکلات به وجود آمده در مسیر ترانزیت یعنی شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب، دالاهو و اسلام‌آباد غرب است.

التزام به رعایت آئین‌نامه حمل

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست کردستان بابیان اینکه حمل مواد شیمیایی و سوختی دارای آئین‌نامه  و مقررات مربوط به خودش است ابراز می‌کند: در این راستا باید رانندگان ایرانی و عراقی آموزش‌های لازم را فرابگیرند.

‌اقبال حمیدی با اشاره به اینکه اغلب واژگونی‌های این تانکرها در زمان تاریکی آسمان  و قبل از طلوع آفتاب‌رخ  می‌دهد اظهار می‌کند:  بر اساس آیین‎نامه حمل‌ونقل مواد شیمیایی تردد تانکرهای سوخت در شب‌ها و روزهای تعطیل ممنوع است اما متأسفانه بسیاری از رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل به این موضوع توجهی ندارند.

وی با اشاره به حادثه هفته گذشته در حوالی روستای « برقرو» اظهار می‌کند: در پی وقوع این حادثه حدود ۲۰ هزار لیتر مواد سوختی وارد حریم رودخانه و موجب آلودگی آب و به خطر افتادن حیات آبزیان شد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست کردستان بابیان اینکه هر لیتر از مواد نفتی یک‌میلیون لیتر آب را از حیث شرب خارج می‌کند، خاطرنشان می‌کند: سالانه به دلیل بار ترافیکی زیاد و نامناسب بودن زیرساخت‌ها شاهد واژگونی چند دستگاه تریلی حامل مواد سوختی در مسیر مریوان-سنندج هستیم که این حوادث علاوه بر تهدیدات جانی و ضرر مالی، صدمات زیست‌محیطی زیادی را به منطقه تحمل کرده است.

بازنگری در نحوه انتقال

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی احتمالی عنوان می‌کند: به‌طورمعمول تانکرهایی که متعلق به شرکت نفت است دارای پمپ‌هایی هستند که به‌وسیله آن می‌توان سوخت تانکر دچار حادثه را به تانکر دیگر منتقل و پمپ کرد اما اشکال کار اینجاست که بسیاری از این تانکرها به شرکت نفت تعلق نداشته و فاقد چنین تجهیزاتی هستند.

وی ابراز می‌کند: از همین رو تنها را ه مقابله با این مشکل ایجاد دیوارهای حفاظتی با استفاده از خاک است تا از این طریق بتوان مواد سوختی را جذب خاک کرد.

وی با اشاره به اینکه  سپس این خاک باید به جایگاه دفن زباله انتقال داده ‌شود افزود: متأسفانه این کار بسیار زمان‌بر و هزینه‌بردار است.

وی بابیان اینکه متأسفانه در طی ۳ ماه گذشته افزون بر ۱۰ واژگونی در جاده‌های استان به وقوع پیوسته است یادآور می‌شود: باید در این راستا و برای جلوگیری از خسران محیط‌زیست راهکار دیگری را ازجمله انتقال مواد سوختی از طریق لوله‌کشی را برگزید و در دستور کار قرارداد.

اعتراض نمایندگان

به گزارش قدس آنلاین سال گذشته هم‌زمان با وقوع حادثه برخورد تانکر سوخت با یک اتوبوس مسافربری  نماینده‌ مردم شهرستان سنندج در مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از توقف و جلوگیری از تردد تانکرهای سوخت در جاده‌های این استان شد.

 سید احسن علوی در همین رابطه عنوان کرد: زیرساخت‌های کردستان مناسب تردد وسیله‌های نقلیه‌ عادی مردم استان نیست و لذا در اسرع وقت مجمع نمایندگان کردستان اعتراض خود را به‌ وزارت‌های نفت، راه و شهرسازی و هر وزارتی که‌ در اعطای مجوز تردد این تانکرها نقش دارد اعلام می‌کند. 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.