محمد حیدر گفت: پیش از آنکه فرانسه و یا هر کشور اروپایی دیگر بخواهد میان آمریکا و ایران میانجیگری کند، خود فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها باید مفاد توافق هسته‌ای را اجرا کنند.

ماکرون به جای میانجیگری، برجام را اجرا کند/ مسئولیت فروپاشی توافق هسته‌ای با آمریکا و اروپا خواهد بود

«محمد حیدر» کارشناس مسائل بین‌الملل ومشاور مالی در انگلیس در گفت‌وگو با قدس آنلاین در ارتباط با نشست اخیر سران گروه 20 در ژاپن و نتایج آن گفت: در این نشست دستاورد تازه‌ای وجود نداشت. این نشست همواره یک نشست نمایشی بوده است و سران کشورهای شرکت کننده برای تأمین منافع خود در آن حاضر می‌شوند و بحران‌های جهان برای آنها اهمیتی ندارد.

محمد حیدر افزود: در این نشست معامله های دوجانبه و چندجانبه صورت می‌گیرد. کشورهای شرکت کننده از نظر سیاسی با هم اختلافات زیادی دارند ولی در پایان کار برای رسیدن به منافع خود بایکدیگر توافق می‌کنند و این منافع بر منافع تمام دنیا ارجحیت دارد.

این کارشناس لبنانی مسائل بین‌الملل تصریح کرد: نکته قابل توجه نشست جی 20 این بود که جنایتکاران و دیکتاتورهای جهان در کنار هم جمع شده بودند. محمد بن سلمان که بسیاری از کشورها و سازمان ملل  او را به دست داشتن در قتل جمال خاشقچی متهم می‌کنند، در صف اول شرکت کنندگان قرار داشت و ترامپ از او به عنوان دوست خود یاد کرد. چرا؟ برای آنکه از آمریکا سلاح می‌خرد. این موضوع مؤید آن است که نشست گروه 20 مجرم بودن و بی‌گناه بودن طرف ها برایش اهمیت ندارد و تنها همان منافع خصوصی را مد نظر دارد.

وی در مورد دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ایمانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و درخواست ترامپ از ماکرون برای سفر به ایران تأکید کرد: پیش از آنکه فرانسه یا هر کشور اروپایی دیگر بخواهد میان آمریکا و ایران میانجیگری کند، خود فرانسوی ها و اروپایی ها باید مفاد توافق هسته‌ای را اجرا کنند. در این توافق بندهای واضحی وجود دارد که پنج کشور آن را امضا کرده اند و سازمان ملل ناظر آن بوده است. اروپایی‌ها حتی بین خود نیز در مورد نحوه اجرای توافق هسته‌ای اختلاف دارند. آنها باید ابتدا با خود صادق باشند، سپس درصدد میانجیگری باشند؛ بنابراین مادامیکه اروپا در اجرای برجام صادق نباشد، اینگونه اقدام‌ها فایده‌ای نخواهد داشت.

محمد حیدر با اشاره به اینکه میان سفر احتمالی ماکرون به تهران و سفر اخیر نخست وزیر ژاپن تفاوت وجود خواهد داشت، افزود: در هر صورت فرانسه یک کشور اروپایی و یکی از طرف های توافق هسته‌ای است، از این رو سفر  ماکرون ماهیتاً با سفر نخست وزیر ژاپن تفاوت داد. اگر ماکرون بخواهد که برای میانجی گری به تهران سفر کند، باید یک طرح عملی و واقعی به همراه داشته باشد و آمریکا نیز از حس قلدرمآبی عقب نشینی کرده و تحریم ها را لغو کند.

این کارشناس لبنانی مقیم لندن در ارتباط با نشست اخیر کمیته مشترک توافق هسته‌ای در وین و راضی نبودن جمهوری اسلامی از مکانیزم مالی معروف به «اینستکس» گفت: هنگامی که توافی میان دو طرف صورت می‌گیرد هر دو طرف باید به مفاد آن توافق پایبند باشند. چنانچه یکی از طرف ها از انجام تعهدات خود و مفاد توافق شانه خالی کرد، طرف مقابل حق دارد از آن توافق خارج شود و یا آنگونه که دوست دارد عمل کند؛ در توافق هسته‌ای نیز شرایط بر همین منوال است، اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ایران حق دارد تا به شرایط ماقبل توافق بازگردد. درست است که اروپا از یک کانال مالی سخن می‌گوید ولی این اقدام به هیچ وجه برای ایران راضی کننده نیست و خواسته‌های به حق آن را برآورده نمی کند.

محمد حیدر در پاسخ به این سوآل که آیا هنوز شانسی برای نجات توافق هسته‌ای و حل اختلافات وجود دارد یا خیز تصریح کرد: اگر آمریکا به خوی استکباری خود و فشار بر اروپایی ها ادامه دهد، بله این امکان وجود دارد که توافق هسته‌ای فرو بپاشد، اما اگر اروپایی ها هوشیار شوند و بخواهند که از هیمنه و سلطه آمریکا خارج شوند امکان نجات برجام وجود خواهد داشت.

این کارشناس لبنانی در پایان گفت: اگر اروپا برای نجات برجام تلاش نکند و آمریکا به لجبازی خود ادامه دهد، همه چیز به قبل از توافق بازخواهد گشت و جامعه بین الملل باید مسئولیت عواقب آن را برعهده بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.