نماینده ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای گفت که طی ۱۰ روز آینده مذاکرات مهمی با شرکای اروپایی درباره جبران آن چیزی که با خروج آمریکا از برجام از دست رفته، خواهیم داشت.

تخت‌روانچی: طی ۱۰ روز آینده مذاکرات مهمی با شرکای اروپایی درباره برجام خواهیم داشت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل متحد روز یکشنبه با برنامه «جی پی اس» شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره موضوعات مختلفی درباره موضوع ایران گفت‌وگو کرد.

تا زمانی که تهدید و ارعاب وجود داشته باشد با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

وی در این مصاحبه درباره امکان مذاکره با آمریکا گفت: گفت‌وگو و تهدید با همدیگر قابل جمع نیستند و ما نمی‌توانیم با کسی مذاکره کنیم که تلاش می‌کند ما را مرعوب کرده و بجنگد و علیه ما تحریم اعمال کند. تا زمانی که تهدید وجود دارد و تا زمانی که ارعاب وجود دارد و تا زمانی که اجبار هست نمی‌توانیم شاهد هیچگونه پیشنهاد مذاکرات سازنده‌ای باشیم.  

تمام مشکلات زمانی آغاز شد که آمریکا تصمیم گرفت میز مذاکره را ترک کند

«فرید زکریا» مجری سی‌ان‌ان در ادامه از تخت‌روانچی پرسید اگر آمریکا تهدیدات خود را متوقف کند و ترامپ بگوید که خواستار دیدار با رئیس‌جمهور ایران است، آیا این موضوع اتفاق خواهد افتاد که تخت‌روانچی پاسخ داد: این یک سوال فرضی است. من معتقدم نخستین کاری که آمریکا باید انجام دهد این است که به میز مذاکرات بازگردد. آنها میز مذاکرات را ترک کردند در حالی که باقی اعضای جامعه جهانی به گفت‌وگوها با ایران درباره موضوع هسته‌ای ادامه دادند. تمام آشفتگی و مشکلاتی که شاهد آن هستیم زمانی روی داد که آمریکا تصمیم گرفت میز مذاکره را ترک کند. شرایط را با زمان پیش از سال ۲۰۱۸ و زمانی که آمریکا همچنان در توافق هسته‌ای حضور داشت مقایسه کنید. داستان کاملا متفاوت شده است. تمامی چیزها از آن تصمیم شروع شد. اگر بخواهیم که شرایط به حالت عادی بازگردد آن تصمیم نیز باید برگردد.


طی ۱۰ روز آینده مذاکرات مهمی با شرکای اروپایی‌ درباره برجام خواهیم داشت 

زکریا در سوال دیگری گفت: «با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران تاکنون به این توافق پایبند مانده است اما اعلام کرده که طی روزهای آینده ایران توافق را نقض خواهد کرد و ذخایر اورانیوم از محدوده تعیین شده در برجام فراتر خواهد رفت، آیا ایران تصمیم گرفته است که از محدوده تعیین شده در برجام فراتر رود؟» نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سوال گفت: نخست باید بگویم که این اقدام ایران نقض توافق نیست. پاراگراف‌هایی در توافق وجود دارد که به ایران اجازه می‌دهد به برخی از تعهدات خود پایبند نباشد. کاری که ما انجام دادیم دقیقا بر اساس پاراگراف ۲۶ و ۳۶ توافق است که با خروج آمریکا از این توافق، به ما اجازه داده شده است که برخی از تعهدات خود را متوقف کنیم. در گام نخست ما دو مورد از کاهش تعهدات خود را اعلام  کردیم و طی ۱۰ روز آینده اگر چیزی اتفاق نیفتد ما به گام دوم خواهیم رفت. ما پیش‌تر موارد  گام دوم را نیز مشخص کرده‌ایم. بنابراین شرکای اروپایی ما که در حال مذاکره با آنها هستیم باید عجله کنند چون زمان در حال اتمام است. به همین دلیل است که طی ۱۰ روز آینده مذاکرات و گفت‌وگوهای مهمی با شرکای اروپایی خود خواهیم داشت تا ببینیم که آیا می‌توانند آن چیزی را که با خروج آمریکا از توافق از دست داده‌ایم جبران کنند.

اینستکس چیز خوبی است  اما کافی نیست

زکریا در ادامه این مصاحبه درباره سازوکار مالی اروپایی‌ها موسوم به اینستکس پرسید که نماینده ایران در سازمان ملل پاسخ داد: اروپایی‌ها در راه‌اندازی این سازوکار مالی بسیار آهسته عمل می‌کنند و ایجاد این سازوکار مالی بیش از یک سال زمان گرفته است. ایجاد این سازوکار چیز خوبی است اما کافی نیست. آنها باید عجله کنند و باید در این سازوکار مالی پول قرار دهند در غیر این صورت این سازوکار مالی هیچ کمکی در رفع مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، نخواهد کرد.

ایران به دنبال درگیری نیست

زکریا در ادامه پرسید که دولت ترامپ معتقد است که ایران پشت حملات اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان بوده است، آیا این موضوع صحت دارد که روانچی پاسخ داد: به هیچ وجه، ما پیش‌تر نیز چنین ادعاهایی را رد کرده‌ایم در واقع این ادعا نیز توسط برخی از کشورهای منطقه و متحدان نزدیک آمریکا نیز مورد حمایت قرار نگرفت بنابراین آنها  چگونه مدعی می‌شوند که این گفته صحت دارد؟ ما گفته‌ایم که ایران به دنبال مشکل و درگیری نیست.

در برابر تحریم‌های آمریکا دوام خواهیم آورد

مجری سی‌ان‌ان در ادامه این مصاحبه به چالش‌های اقتصادی که ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا با آن مواجه است اشاره کرد و پرسید آیا ایران در برابر این فشارها دوام خواهد آورد که نماینده ایران در سازمان ملل پاسخ داد: من معتقدم که ما خواهیم توانست؛ ما پیش‌تر نیز با شرایط سختی در دوران جنگ ایران و عراق مواجه بودیم و به گونه‌ای مدیریت کردیم که دوام آوردیم. ما این کار را انجام دادیم و مطئنم که خواهیم توانست. این صحیح است که تحریم‌های اقتصادی به مردم ایران فشار آورده است. این واقعیت است. این به معنای آن نیست که ما تسلیم فشارها خواهیم شد. مردم آمریکا طرفدار اعمال فشار به ملت دیگری نیستند و این شیوه‌ای نیست که آمریکایی‌ها با دیگر مردم صحبت می‌کنند یا با آنها تعامل می‌کنند. شما درست می‌گویید که مردم ایران تحت فشار هستند اما ما این را مدیریت می‌کنیم و این کار را در گذشته نیز انجام داده‌ایم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.