۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 661756
  صنعت و معدن خراسان رضوی  نیازمند نقشه راه

امروز که تمام شود تا یک‌سال دیگر دهم تیرماه کمتر کسی سراغی از صنعتی‌ها و معدن‌کاران می‌گیرد. همه می‌روند پی کارشان و این دو گروه می‌مانند با خروارها مشکل ریز و درشت. مسئولان قدم‌هایی برداشته‌اند یا حداقل این گونه وانمود می‌کنند که دلشان می‌خواهد کاری برای بهبود وضعیت صنعت و معدن انجام دهند اما آنچه به ثمر نشسته گره گشا نبوده است.

آمار بیکاری ناشی از رکود برخی از واحدهای تولیدی اگر شفاف‌سازی شود خیلی از آمارسازی‌هایی که بعضاً برای بالا دستی‌ها فرستاده می‌شود نیز متأثر از آن و زوایای پنهان ماجرا آشکارتر خواهد شد.

شرایطی که اکنون و پس از تحریم‌های ظالمانه بر صنعت حاکم شده داد خیلی‌ها را در آورده است. حتی مسئولانی که خیلی دوست ندارند صورت واقعی صنعت نمایان شود نیز در مواردی نمی‌توانند این نگرانی را پنهان نمایند. بدون تعارف باید گفت همراه ساختن اجزای موفقیت پازل صنعت خراسان رضوی خارج از استان ارتباطاتی قوی می‌خواهد تا کاتالیزور وار جریان را به پیش ببرد.

داستان صنایع خرد هم قصه هزار و یک شب است و تکراری. صنایعی که گرچه کوچک و خرد هستند اما باری بزرگ بر دوش می‌کشند و مجموعشان می‌شود ایجاد هزاران فرصت شغلی و اشتغال‌زایی.   سکه صنعت و معدن روی دیگرش معدنی‌ها هستند که چرخ درصد قابل توجهی از صنایع کلان از دل همین معادن به حرکت در می‌آید تا مواد اولیه استخراج شده و در اختیار صنایع قرار بگیرد. اما آنچه هست به جز چند مورد و رسته خاص سایر معادن حال و روز چندان خوبی ندارند! مشکلات در حوزه تأمین مالی برای بروز رسانی تکنولوژی‌هایی که بعضاً از رده خارج شده اند در حوزه معدن معضلی بزرگ است.

لازمه سوددهی معدن‌کاری بروز بودن تکنولوژی در بحث استخراج است تا فعالیت در معادن صرفه اقتصادی داشتن را حفظ نماید. اینجاست که باز هم پای مسئول مرتبط وسط کشیده می‌شود و ارتباطاتی که لازمه پیشبرد نیازمندی‌هاست. چرخ صنعت ومعدن استان برای اینکه روی ریل پیشرفت سرعت بگیرد بدون تردید باید موانعش برطرف شود موانعی که بعضی از آن‌ها مدت‌هاست نقش سرعتگیر را داشتند و باید مهندسی شوند. سال‌هاست حوزه صنعت و معدن منتظر مهندسی کار بلد و نقشه راهی اصولی است. استاندار فعلی را خیلی‌ها مناسب برای مهندسی سازی صنعت ومعدن استان می‌دانند.

برایش هم دلیل دارند آن هم اینکه رزم‌حسینی را پرچمدار نظریه موفق مثلث اقتصادی پیش از این در استان خودش می‌دانند و امید زیادی دارند که با طرح این نظریه که یکی از اضلاع آن فعالان صنعتی و اقتصادی هستند قطار تولید و صنعت خراسان رضوی در آینده شتاب بیشتری به خود بگیرد. اینکه این موضوع تا چه اندازه‌ای رنگ واقعیت به خودش بگیرد را باید در طول سال پیش رو تا دهم تیر ۹۹ رصد کرد و آمارهای واقعی را کنار هم پیچید تا ببینیم مثلث طلایی اقتصاد محور استاندار چه موفقیتی در خراسان رضوی عایدش خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.