پس از چند ماه قهر و آشتی‌های عاشقانه بین ترامپ و اون، روز گذشته در اتفاقی‌یهویی رئیس جمهور آمریکا ۲۰ قدم در خاک کره شمالی برداشت. ۲۰ قدمی که می‌تواند او را به یک قدمی پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک کند.

شوی۲۰ قدمی برای انتخابات ۲۰۲۰

 نیک‌پندار/

پس از چند ماه قهر و آشتی‌های عاشقانه بین ترامپ و اون، روز گذشته در اتفاقی‌یهویی رئیس جمهور آمریکا ۲۰ قدم در خاک کره شمالی برداشت. ۲۰ قدمی که می‌تواند او را به یک قدمی پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک کند.

ترامپ روز یکشنبه پس از پایان نشست گروه جی۲۰ به همراه «مون جائه این» از ژاپن عازم  کره شد و در کنفرانس خبری مشترک با همتای کره جنوبی خود تأیید کرد که قرار است همان‌طور که پیشتر ابراز تمایل کرده بود، دیداری با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در منطقه غیر نظامی شده مرز دو کره داشته باشد.

سرانجام این اتفاق افتاد و ترامپ با یک بالگرد نظامی به منطقه مرزی رفت، با اون دست داد و سلام و احوال‌پرسی کرد و ناگهان رو به اون گفت: دوست داری من از مرز رد شوم وارد خاک کره بشوم؟  من مشکلی ندارم.

وی در این باره گفت که عبور نمادینش از خط فاصل میان دو کره «افتخاری بزرگ» است. البته پیش از ترامپ جیمی کارتر هم به کره رفته است، اما نه در کسوت ریاست جمهوری.

ترامپ در دیدار با رهبر کره شمالی ادامه داد: از همان روزی که همدیگر را برای نخستین بار دیدیم از یکدیگر خوشمان آمد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین از اون دعوت کرد که به کاخ سفید سفر کند.

کیم جونگ اون هم ورود ترامپ به خاک کره را «شجاعانه» توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد که صفحه جدیدی در روابط دوجانبه باز شود. وی در ادامه گفت: اگر از ترامپ خوشم نمی‌آمد این دیدار انجام نمی‌گرفت.

باوجود این گویا ترامپ، تنها قصد انجام یک کار رسانه‌ای داشته است؛ چرا که با وجود ابراز امیدواری برای لغو تحریم‌های کره شمالی پس از این دیدار در جمع نظامیان آمریکایی گفت: اکنون زمان این کار نیست. تحریم ها می‌مانند. من در آرزوی لغو آن‌ها هستم. من اعمال تحریم علیه کشورها را دوست ندارم، اما تحریم‌ها می‌مانند.

او ادامه داد: من و رهبر کره شمالی نشست بسیار پرثمری داشتیم و تلاش می‌کنم تا اگر پیونگ یانگ از برنامه اتمی خود دست بکشد، به او کمک کنم.

کره شمالی پیش از این یک بار در سال ۲۰۰۶ همه ساختارهای هسته‌ای خود را نابود کرد، اما طرف‌های غربی مذاکرات حاضر به انجام تعهدات خود نشدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.