ساری- در۱۳ اسفندماه و ۱۳۹۵ و درست ۴ ماه قبل از آبگیری سد گلورد، پروژه ساخت پل ارتباطی ۶۰ روستای بالادست این سد به طول ۴ کیلومتر در روستای «ولم» از توابع بخش «یانه سر» شهرستان بهشهر با حضور استاندار مازندران کلنگ زنی شد که باگذشت بیش از سه سال هنوز این پروژه هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است.

راه دسترسی ۶۰روستا در انتظار رسیدن بودجه ملی

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهدی توحیدی: متأسفانه سیل اخیر مازندران تنها پل ارتباطی کوچکی که بر روی رودخانه نکا رود مابین روستاهای رودبار و ولم در بخش یانه سر منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر وجود داشت را تخریب کرد و راه دسترسی ساکنان ۶۰ روستای بالادست سد گلورد را مسدود ساخت.

عدم بازسازی این پل موجب شده تا مردم با قایق و شناور نظامی، که سپاه پاسداران در اختیار مردم هزارجریب گذاشته، از عرض سد گلورد تردد کنند که همین موضوع تاکنون چندین بار موجب اعتراض و تجمع مردم این منطقه شده است.

تردد با قایق

سیل اخیر مازندران خسارات زیادی به این منطقه وارد کرد و  تا یک هفته اول علاوه بر مشکل سیل و از بین رفتن پل ارتباطی، به علت رانش زمین و ریزش کوه در جاده روستای ولم منتهی به رودخانه رودبار به‌کلی راه ارتباطی مسدود بود اما پس از بازگشایی جاده، حال نوبت عبور از رودخانه بود که در آن شرایط تنها راهکاری که وجود داشت تردد از طریق قایق و بعد از مدتی پل شناور نظامی بود که توسط سپاه پاسداران در اختیار مردم این منطقه قرار گرفت.

دراین‌بین اهالی می‌گویند: مسئولان به‌جای ساخت پل، ساخت جاده از طریق جنگل را پیشنهاد کرده‌اند که در صورت تصویب این طرح، چند هکتار از جنگل‌های بکر و بسیار انبوه این منطقه از میان خواهد رفت.

آن‌ها معتقدند در شرایطی که ساخت مسیر جایگزین از طریق ساخت پل و با کمترین آسیب به طبیعت قابل انجام است، معلوم نیست چرا اصرار دارند جاده را با قطع درختان بسیار زیاد و با گذر از دل جنگل‌های بالادست سد گلورد بسازند؟

قصه تکراری پل موقت

مسئولان بهشهر در حالی تصمیم به احداث پل موقت کوچک بر روی این رودخانه هستند که به گفته اهالی برای همگان واضح است که عمر این پل موقت از چند ماه تجاوز نکرده و باسیل بعدی تخریب می‌شود چنانچه که تاکنون بیش از ده‌ها بار این پل توسط مسئولان ساخته و توسط باران و سیل تخریب‌شده است.

سیل اخیر مازندران تنها پل ارتباطی ساکنان ۶۰ روستای بالادست سد گلورد را تخریب و راه دسترسی آن ها را مسدود کرداگرچه دسترسی به روستاهای بخش کوهستانی بهشهر، از طریق شهرستان‌های نکا و گلوگاه نیز امکان‌پذیر است، اما ساکنان یک روستا برای حضور در محل سکونت خود، نه‌تنها باید از شهرستان دیگر عبور کنند، بلکه روزانه ۴۰ کیلومتر بیشتر را طی خواهند کرد.

دراین‌بین مسئولان، تخصیص نیافتن اعتبار و مناسب نبودن محلی که در آن پروژه، پل کلنگ زنی شده است را مهم‌ترین دلایل برای آغاز نکردن عملیات اجرایی ساخت پل ارتباطی روستاهای بالادست سد گلورد عنوان می‌کنند.

اما به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران برای ساخت سد گلورد تاکنون حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

در انتظار اعتبارات ملی

فرماندار بهشهر در گفت‌وگو با  قدس آنلاین با اشاره به اینکه حدود ۲سال پیش قرار بود پلی بالادست سد گلورد ساخته شود،اظهار داشت:پس از مطالعه مشخص شد که زمین در این منطقه رانش دارد و دچار لغزش می‌شود به همین دلیل جانمایی پل تغییر کرد که این مسئله ۲سال طول کشید.

هادی خنجری تصریح کرد: الآن موضوع طراحی و جانمایی پل تثبیت‌شده،به‌طوری‌که قرار بود از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری ساخت پل شروع شود،اما به دلیل اینکه بحث آب‌گرفتگی آن منطقه را داشتیم و آب منطقه بالا آمد به همین دلیل و همچنین نبود اعتبارات ساخت پل به تعویق افتاد.

وی با اشاره به اینکه پس از قطع راه ارتباطی مردم رفت‌وآمد با شناور انجام می‌شود،افزود: یک پل فلزی ۴۵متری موقت و جایگزین که رو به پایان است برای رفت‌وآمد مردم در حال ساخت است  تا اینکه ساخت پل اصلی آغاز  شود.

 وی کمبود منابع و امکانات را عامل اصلی تأخیر در احداث پل و راه دسترسی ۶۰روستای بالادست سد گلورد عنوان کرد و در خصوص شایعه اختلاف قیمت پیمانکار محلی و دولتی بر سر این پروژه گفت:در جلسات یک سال ونیم گذشته و از زمان حضور بنده در این پست بحث اختلاف قیمت با پیمانکار نبود، بلکه بحث جابجایی پل و مخالفت مردم منطقه بود که نگران بودند در منطقه جغرافیایی دیگری پل احداث شود که درنهایت این اتفاق به دلایل فنی نیفتاد و جانمایی در محل موردنظر اهالی صورت گرفت.

وی بابیان اینکه راه دسترسی بالادست سد گلورد در انتظار بودجه ملی است که با تخصیص آن راه دسترسی به اهالی روستاهای اطراف ساخته خواهد شد،افزود: این طرح یک پروژه ملی است و بنابراین اعتبارات آن‌هم ملی باید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.