برخی رسانه‌ها در لبنان می‌گویند، علت حادثه تیراندازی در جبل لبنان، تمایل «ولید جنبلاط» رئیس حزب‌ «التقدمی الاشتراکی» برای حفظ انحصار رهبری خود در این منطقه دروزی‌نشین است.

تیراندازی در جبل لبنان؛ ترور برای حفظ انحصارطلبی «جنبلاط»

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، عصر روز یکشنبه نُهم تیرماه کاروان «صالح الغریب» وزیر مشاور دولت لبنان در امور آوارگان در شرق این کشور هدف تیراندازی قرار گرفت.

در این تیراندازی که در روستای «قبرشمون» در استان جبل لبنان (واقع در شرق این کشور) رخ داد، دو نفر از محافظان وزیر لبنانی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند (جزئیات بیشتر).

صالح الغریب وابسته به حزب دموکراتیک لبنان (از احزاب دروزی) و شخص «طلال ارسلان» است؛ فردی که به سوریه نزدیک و از مخالفان «ولید جنبلاط» رئیس دیگر حزب دروزی لبنان به نام «التقدمی الاشتراکی» است.

شبکه «المیادین» به نقل از منابعی در حزب دموکراتیک لبنان اعلام کرد، هدف این تیراندازی کاروان «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان بوده و قرار بوده صالح الغریب با باسیل در شهر «کفرمتی» نزدیک به محل حادثه دیدار کند.

روزنامه الکترنیکی «رأی‌الیوم» اعلام کرد، طرفداران جنبلاط در شهر کفرمتی در اعتراض به بازدید باسیل از این شهر دست به تظاهرات زده بودند و ارتش لبنان برای جلوگیری از هر گونه درگیری در این منطقه دروزی نشین مستقر شده بود.

روزنامه لبنانی «البناء» امروز در گزارشی در همین باره نوشت؛ حوادث استان جبل، لبنانی‌ها را بار دیگر به خاطره‌هایشان درباره نگرانی از صلح داخلی بازگرداند. این اولین بار پس از جنگ داخلی لبنان است که حادثه تیرندازیِ دارای مضمون سیاسی رخ می‌دهد؛ حادثه‌ای که تنها تحقیقات قضائی جدی درباره آن کفایت کند.

در ادامه این گزارش آمده: گفتمان حزب التقدمی الاشتراکی به دو دلیل پاسخ به سوالات در این باره است؛ رفتار و صحبت‌های جبران باسیل که بر پایه بیدار کردن مسیحیان جبل است و از موازنه مذهبی مبنی بر برابری سیاسی و اجتماعی میان مسیحیان دروزی‌ها سخن می‌گوید و با فرمولی که رهبری انحصاری جنبلاط در این منطقه را مطرح می‌کند، ‌مخالف است.

نکته مهم‌تر در گفتمان التقدمی الاشتراکی، جملاتی است که در کلام سران آن تکرار می‌شود؛ آنها می‌گویند هر کس می‌خواهد وارد شود باید از در [و راهش] وارد شود [یعنی فقط از طریق ما] و به این ترتیب باسیل (وزیر خارجه) را متهم می‌کنند که این نکته را رعایت نکرده است؛ منظور آنها این است که استان جبل خانه جنبلاط است و نباید از دیوار آن بالا آمد.

البناء ادامه داد؛ حادثه خونین در جبل باعث شد لبنان در دو جبهه به حالت آماده‌باش دربیاید؛ اول: دستگاه قضائی لبنان که مسیرهای بیروت به سمت جنوب و البقاع را بست و «میشل عون» رئیس‌جمهور به نشستی فوق‌العاده در صبح امروز فراخواند. دوم: محافل سیاسی در لبنان که موضع‌گیری‌هایی داشتند؛ «محمود قماطی» وزیر مشاور در امور پارلمانی (نزدیک به حزب‌الله) که در دیداری برای اعلام همبستگی با «طلال ارسلان»، اتفاق مذکور را بسیار خطرناک خواند.

منابع حزب دموکراتیک لبنان به البناء گفتند حفظ وحدت استان جبل برای آنها پایه و اساس است اما اجازه نخواهند داد این موضوع به حال خود رها شود و باید عاملان تیراندازی محاکمه شوند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که قرار است هفته جاری با میانجی‌گری «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان میان ولید جنبلاط و «سعد الحریری» نخست‌وزیر، آشتی سیاسی انجام شود.

اختلافات میان سعد الحریری و ولید جنبلاط زمانی تشدید شد که جنبلاط اخباری مبنی بر توافق الحریری و باسیل برای واگذاری برخی پست‌های این کشور شنید و مدعی شد سهمیه‌ای که به وی در این پست‌ها داده شده کمتر از آن مقداری بوده که انتظارش را داشته است.

منبع» فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.