کرمان-در استان کرمان که تا پیش از این قاچاق سوخت و هم چنین مواد مخدر و کالاهای خارجی دست دوم رواج داشت به تازگی محصول جدیدی به نام گندم به فهرست قاچاقچیان افزوده شده است که هنوز معلوم نیست این کالا برای سود بیشتر است یا ارتباطی با عناصر معاند در راستای فلج کردن اقتصاد کشور دارد؟

نان قاچاقچیان گندم آجر شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از افراد سودجو که با واژه هایی از جمله انسانیت، نوع دوستی و میهن پرستی غریبه هستند همواره مترصد فرصتی برای مال اندوزی هستند که جنس آن برایشان اهمیتی ندارد حال این پول می خواهد از فروش کلیه هم نوعشان به دست آید یا نان یک خانوده کارگر را آجر کند برای آن ها مهم نیست.

در استان کرمان که تا پیش از این قاچاق سوخت و هم چنین مواد مخدر و کالاهای خارجی دست دوم رواج داشت به تازگی محصول جدیدی به نام گندم به فهرست قاچاقچیان افزوده شده است که هنوز معلوم نیست این کالا برای سود بیشتر است یا ارتباطی با عناصر معاند در راستای فلج کردن اقتصاد کشور دارد؟

قصه از آن جا شروع می شود که قیمت گندم در کشور های حاشیه خلیج فارس بیش از ایران نرخ گذاری شده است و از طرفی با افزایش نهاده های کاشت و داشت عده ای از زارعان حاضر نیستند که گندم خود را به قیمت تضمینی و در ازای هر کیلو ۱۷۰۰ تومان به دولت بفروشند.

بنا بر ادعای مسئولان در طی ماه گذشته عده ای از دلالان اقتصادی که هنوز خط و ربط آن ها مشخص نشده است بازار کرمان را متلاطم کردند و به کشاورزان قیمت های بالاتری از نرخ دولتی پیشنهاد می کنند تا شاید آن ها را مجاب کنند که از فروش محصول خود به دولت اجتناب ورزند.

شنیده ها حاکی است که شیب گندم های خریداری شده به سمت استان های مرزی سات و لذا مسئولان استان کرمان برای جلوگیری از این آسیب جدی خروج گندم و خرید و فروش توسط دلالان را ممنوع و آن را مستوجب برخورد قانونی دانستند.

احتمال شبکه سازماندهی شده

در همین راستا رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: اطلاعاتی دریافت کرده ایم مبنی براینکه برخی اتباع کشورهای همجوار با همدستی افراد سودجو در داخل، اقدام به خرید گندم از کشاورزان به صورت نقد و با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می کنند.

یدالله موحد اعلام کرد: متاسفانه این افراد اماکنی برای نگهداری گندم به صورت انبوه و با هدف انتقال به خارج از کشور اجاره می کنند که باید در رصد کامل نیروهای امنیتی قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که ایا پشت این ماجرا ممکن است افراد معاند دست داشته باشند ابراز کرد: احتمال قوی وجود دارد که یک سازماندهی و هدایت خصمانه پشت این قضایا باشد ، همانطور که در قضیه گوشت و سوخت چنین سازماندهی وجود داشت و لذا لازم است دستگاه های متولی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به وظایف خود دقیقا عمل کرده و از همه ظرفیت ها استفاده کنند تا جلوی وقوع چنین اقداماتی را بگیریم.

قاچاق گندم ممنوع

در همین راستا دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری کرمان نیز با بیان اینکه درماه‌های گذشته تعدادی از دلالان برای خرید گندم اقدام کرده و قصد خروج این محصول از کشور را داشتند بیان کرد: با رصد اطلاعاتی و کارهای صورت گرفته، به جز دو سه مورد که گندم از استان خارج شده، ۸۰ درصد کار مهار شده و فعلا گندم از استان خارج نمی‌شود.

برخی اتباع خارجی با همدستی افراد سودجو اقدام به خرید گندم به صورت نقد و با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می کنندابراهیم شهریاری تصریح کرد: دلالان به شدت در حال خریداری گندم هستند و باید محل دپوی گندم‌های خریداری شده برای خارج از کشور شناسایی شود که در شهرستان‌های گندم خیز جلساتی با فرمانداران و بخشداران در این زمینه گذاشته و هشدارهای لازم را داده ایم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری کرمان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در زمینه گندم دستورات لازم را داده اند و نیاز به دستور قضایی داریم تا با این قضیه برخورد کنیم گفت: در حال حاضر تقریبا به عدد اعلام شده شرکت غله در خرید گندم رسیده ایم.

وی افزود: در حال حاضر خروج گندم از استان کرمان به سمت استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان ممنوع است و در صورتی که در استان هرمزگان که نیاز به گندم ما دارد درخواست بدهد، با تایید سازمان جهاد کشاورزی و غله حمل و انتقال گندم صورت خواهد گرفت.

۷۵ درصد گندم خریداری شد

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه کرمان نیز با ابراز رضایت از همکاری گندمکاران با دولت و تحویل محصول خود به مراکز خرید و سیلوهای استان گفت : پیش بینی امسال ما برای خرید گندم در کل استان کرمان ۲۰۰ هزار تن بود که تاکنون ۱۵۵ هزار تن یعنی بیش از ۷۵ درصد آن خریداری شده است .

نژاد بیگلری با اشاره به اینکه بخش اعظم تولید در جنوب استان صورت می‌گیرد اضافه کرد:  از مجموع گندم خریداری شده، ۵۳ هزار تن در شمال استان و ۱۰۲ هزار تن از جنوب خریداری شده و پیش بینی ۱۱۰ هزار تن در جنوب را داشتیم که ۹۷ درصد خرید جنوب استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه دولت گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را به صورت تضمینی خرید می‌کند و همه گندم تولیدی تحویل دولت نمی‌شود افزود: در سال جاری خرید و حمل گندم را تسهیل کرده و در زمان خرید و تحویل گندم، فعالیت سیلوهای ما ۲۴ ساعته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.