شیراز- بسیاری از مردم شیراز معتقدند بلوار کریم‌خان زند و خیابان سعدی به دلیل وجود بناها و میراث فرهنگی نباید به ترکیب آن خللی وارد شود و چون بافت اصیل شیراز در بلوار زند قرار دارد باید این بافت و هر آنچه میراث تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود ازجمله سینماها در این نقطه حفظ و نگهداری شود.

شیرازی‌ها خواستار حفظ اماکن هنری قدیمی هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: همان‌طور که شهرک سینمایی غزالی تهران برای بسیاری از هم‌وطنان دهه ۴۰ مملو از خاطرات نوستالژی و قدیمی است در شیراز هم سالن‌هایی در بافت قدیمی آخرین روزهای عمر خود را سپری می‌کنند که برای مردم این شهر یک‌عمر خاطره در خود جای دادند.

در این میان سینما بهمن شیراز ازجمله مکان‌هایی بود که متأسفانه سرنوشتی تلخ داشت و سایر سینماهای قدیمی نیز به همین سرنوشت مبتلا هستند.

سینما بهمن شیراز سال ۱۳۳۶ به نام سینما مترو و با ظرفیت ۷۰۳ صندلی  توسط «اسماعیل گلستان» راه‌اندازی شد و نخستین فیلمی اکران شده در آن «پرنس دانشجو» نام داشت.

سینما مترو در انتهای مجتمع تجاری قدیمی در خیابان کریم‌خان زند شیراز واقع‌شده است و بعد از انقلاب به بهمن تغییر نام داد و تحت مدیریت حوزه هنری قرار گرفت.

سینما بهمن از سال ۱۳۸۷  عملاً تعطیل شد و دیگر فیلمی در آن به نمایش درنیامد تا اینکه در طی سال‌های گذشته و هم‌چنین  در مردادماه سال ۹۶ مباحثی درباره جلوگیری از تخریب این سینما و لزوم تبدیل آن به موزه در شورای شهر شیراز مطرح شد اما کمبود اعتبارات و نبود انگیزه کافی هیچ‌وقت تکلیف این سینما را روشن نکرد.

موزه‌ای که خاکستر شد

ازآنجایی‌که مالک این سینما رغبتی برای بازسازی این سینما نداشت و یا بنا بر گفته خودش هزینه آن را در اختیار نداشت همواره این درخواست را داشت تا شهرداری این ملک را خریداری و تکلیف وی را مشخص کند.

در بهمن سال ۹۷ مالک این سینما اقدام به تخریب سازه این سینما کرد که مأموران تخلفات شهرداری از این کار مطلع شدند و از آن جلوگیری کردند.

دوشنبه ششم خرداد ۹۸ با شنیدن خبر تخلیه صندلی‌های این سینما یک‌بار دیگر دوستداران هنر برای زنده نگاه‌داشتن آن از مسئولان طلب استمداد کردند تا اینکه شامگاه پنجشنبه ۹ خرداد ۹۸ سینما بهمن شیراز در آتش سوخت و سینمایی که می‌توانست تبدیل به موزه شود خاکستر شد.

سرمایه فرهنگی شیراز

در همین راستا بسیاری از مردم معتقدند بلوار کریم‌خان زند و خیابان سعدی به دلیل وجود بناها و میراث فرهنگی نباید به ترکیب آن خللی وارد شود  و چون بافت اصیل شیراز در بلوار زند قرار دارد باید این بافت و هر آنچه میراث تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود ازجمله سینماها در این نقطه از شیراز حفظ و نگهداری شود.

سینما حافظ و پرسیا نیز ازجمله سینماهایی هستند که یکی تغییر کاربری داده  و  پارکینگ شده و دیگری  به  زمینی خالی بدل شده است که متأسفانه زمزمه تغییر کاربری آن ها نیز به گوش می‌رسد.

لیلا دودمان عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه مسئولان شهرداری اعلام کردند که شهرداری شیراز در حال حاضر امکان خریداری سینما بهمن را ندارد، خاطرنشان می‌کند: با توجه به نوستالژی بودن این مجموعه، به نظر می‌رسد شهرداری شیراز می‌تواند با تملک این مجموعه نوستالژیک دوباره آن را بسازد و از آن بهره فرهنگی ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.