مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: با همکاری آستان قدس رضوی مجموعه آواهای محلی در ارادت به امام رضا (ع) طی دو هفته آینده رونمایی خواهد شد.

تعامل سازنده آستان قدس رضوی باعث عمق بخشی به جشنواره رضوی شده است

محمود رضا برازش در نشست خبری در محل ساختمان  بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)  اظهار داشت: همکاری و تعامل ما با آستان قدس رضوی در همه حوزه ها بسیار نزدیک و تنگاتنگ است و تاکنون چند جلسه با تولیت و همچنین با قائم مقام این آستان که جزو هیات امنای این بنیاد می باشد  ،داشته ایم، از طرفی با همکاری این آستان مجموعه آواهای محلی در ارادت به امام رضا (ع) را تهیه و طی دو هفته آینده رونمایی خواهد شد. 

وی افزود: بعد از برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در سال گذشته،ارزیابی هایی توسط یک گروه تخصصی و کارشناسان مرتبط با حوزه های جشنواره برگزار شد.

برازش افزود: ارزیابی ها ضمن تایید توسعه کمی جشنواره که تمامی استان ها را در برگرفته است، نشان داد که برخی از این جشنواره ها باید به صورت دوسالانه برگزار شوند و برخی ادغام و برخی نیز حذف شوند از این رو تصمیم گرفته شد که در جشنواره هفدهم، تعداد جشنواره ها در کشور کاهش پیدا کند  و از 32 جشنواره در سال گذشته ، به  15 جشنواره در سال جاری برسد. مثلا در موضوع شعر از 6 جشنواره در سال گذشته به 2 و جشنواره تئاتر نیز از 3 جشنواره به دو جشنواره کاهش داشته ایم.

وی بیان داشت: هدف دیگری که از زمان ورود به این بنیاد دنبال می کنیم ساماندهی جشنواره ها از حیث موضوع مالی است، از این رو جشنواره سال 97 نسبت به سال 96 ، در حدود 30 درصد کاهش هزینه ها را در برداشته است و امسال نیز علی رغم رشد تورم، بازهم پیش بینی کاهش هزینه ها در برگزاری جشنواره هفدهم را داریم.  مثلا در موضوع دعوت از مهمان ها، ابتدا افرادی که ضرورت دارند  دعوت می شوند و به هیچ وجه نیز این افراد در هتل های پنج ستاره اسکان داده نمی شوند.

برازش افزود: یکی از موارد دیگری را که با جدیت دنبال می کنیم حمایت از مناطق محروم و سیل زده در کشور است، از این رو در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان برنامه های فوق العاده و ویژه ای را برگزار خواهیم کرد و همچنین زائر سرایی با ظرفیت 16 واحد آپارتمان را درخیابان آخوند خراسانی  مشهد با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد و خیرین  برای زمان هایی که هنرمندان از سراسر کشور به مشهد تشرف پیدا می کنند در نظر گرفته شده است که با استقبال خوب مواجه شده است و مثلا انجمن های هنری گروه های مختلف رابرای اسکان در این محل که هزینه اسکان ان برای هر شب تنها مبلغ 10 هزار تومان است استفاده می کنند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) ادامه داد: اگرچه منابع مالی و اعتبار ما اندک می باشد اما در هم افزایی و تعامل با سایر دستگاه ها، فعالیت های ما افزایش پیدا می کند که البته حمایت های ما از آنها صرفا در برنامه ریزی و تولید محتوا و تبرک بودن برنامه است، مثلا نهضت کتابخوانی رضوی که صرفا ما در برنامه ریزی حمایت هایی را از این برنامه داشتیم 800هزار شرکت کننده داشته است یا برخی دانشگاه های استان ها اقدام به برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره علمی پژوهشی رضوی  کرده اند که  حمایت ها و کمک های ما به انها بسیار جزئی است.

وی بیان داشت: از شهرداری مشهد نیز بابت همکاری که با این بنیاد داشته است تشکر می کنم که مثلا در سال گذشته با همکاری شهرداری مشهد ، تابلوهای احادیث و روایات به صورت گالری در شهر مشهد و کلانشهرهای کشور به نمایش گذاشته شد.

برازش تصریح کرد: در بنیاد امام رضا(ع) به دنبال تصدی گری و بزرگ کردن مجموعه نیستیم به طوری که کل پرسنل این مجموعه کمتر از 30 نفر می باشد و حتی برای صرفه جویی در هزینه ها سال گذشته در ساختمانی استیجاری در خیابان امام خمینی (ره) بودیم و امسال ان ساختمان را تحویل و در محل ساختمان خود بنیاد در خیابان کامیاب مستقر شده ایم . بنای ما براین است که هزینه ها و اعتبارات رابر حمایت ازتولیدات فرهنگی و هنری پیش ببریم، مثلا در حمایت از سناریوها و نمایشنامه ها که تولید انها با محتوای جشنواره کاهش داشته است تصمیم بر حمایت برای تولید از آنها گرفته ایم و در حال حاضرحمایت از 8 نمایشنامه را اغاز کرده ایم. همچنین تعدادی از خواننده های مطرح کشور در حال تهیه آثاری با مضمون و محتوای امام رضا(ع) هستند که 5 اثر در این زمینه تاکنون تولید آن به اتمام رسیده و تا انتهای تابستان این آلبوم که شامل 8 اثر می باشد  نیز رونمایی خواهد شد.

وی بابیان اینکه همکاری مناسبی بارسانه ها از جمله موسسه فرهنگی قدس برای حمایت از جشنواره امام رضا(ع) داریم؛ ابراز  داشت: یکی از مسائلی که با ان مواجه هستیم این است که محلی برای ارائه دائمی اثار جشنواره ها وجود ندارد و آثار 16جشنواره قبلی در انبارها در حال خاک خوردن می باشد که با همکاری شهرداری مشهد به زودی نمایشگاهی در محل کوهسنگی برای ارائه دائمی اثار جشنوراه رضوی ایجاد خواهد شد.

برازش با بیان اینکه جشنواره عکس رضوی امسال در خراسان رضوی و جشنواره آوا ها و نواهای رضوی در استان تهران برگزار خواهد شد، ادامه داد: اختتامیه جشنواره هفدهم در محل برج سپید مشهد  در شب میلاد امام رضا (ع) برگزار خواهد شد و علاوه بر تقدیر از برگزیدگان ، تقدیری از سازمان ها و دستگاه های که همکاری داشته اند و یکی از هنرمندان مطرح کشور نیز اثر جدید خودشان درباره امام رضا(ع) را در این مراسم ارائه خواهد کرد.        

وی افزود: در مراسم اختتامیه یک خادم بین الملل از کشور اکراین تقدیر خواهد شد و مهمان هایی از کشورهای غنا، اکراین، ترکیه، عراق بنگلادش و هند نیز در مراسم اختتامیه حضور خواهند داشت و سفیران کشورهای تونس، اندونزی، پاکستان،عراق و افغانستان نیز آمادگی خود رابرای حضور در این مراسم اعلام داشته اند. همچنین تولیت های  اعتاب مقدسه نیز در مراسم روز میلاد حضرت معصومه (س) در شهر قم شرکت خواهند کرد و بنا داریم حضور انها رادرمراسم اختتامیه جشنواره رضوی در مشهد نیز داشته باشیم. همچنین شهرداری مشهد نیز از شهرداری های کلانشهرهای بزرگ اسلامی برای حضور در اختتامیه دعوت کرده است .

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین مبنی بر هزینه جشنواره در سال گذشته اظهار داشت: مبلغ 8 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در سال گذشته بود که مبلغ 7میلیارد تومان آن تخصیص و پرداخت شد که البته این بودجه در برابر بودجه برخی سازمان ها عدد ناچیزی می باشد. مثلا هزینه خبرگزاری ما که در کل کشور فعالیت داشته و باید خبرها راپوشش دهد ماهیانه رقمی در حدود 30 میلیون تومان است. همچنین در جلسه ای با سازمان برنامه و بودجه قول مساعدی مبنی بر افزایش اعتبار این بنیاد داده شد .

برازش درپاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین درباره اثربخشی و بازخورد این جشنواره نیز بیان داشت: برگزاری این جشنواره باعث نهادینه شدن و عمق بخشی به فعالیت های فرهنگی با مضمون و محتوای امام رضا(ع) شده است.

 سید جلال فیاضی مشاور مدیرعامل این بنیاد نیز در ادامه پاسخ به این سوال اظهار داشت: کاهش تعداد جشنواره از 32 به 15 جشنواره در سال جاری  نشان از بررسی بازخوردها و اثربخشی دارد، به طوری که جشنواره هایی که بازخورد اندکی داشته اند حذف و یا ادغام شده اند به عبارتی کیفی سازی جشنواره را در دستور کار جدی قرار داده ایم و بنا داریم که همکاری همه دستگاه ها و اقشار را در تولید اثار با کیفیت در حوزه رضوی ارتقائ ببخشیم و پویش حامیان رسانه ای رابرای اولین بار امسال راه اندازی کرده ایم که چند روزنامه از جمله قدس در این پویش قرار دارند و زمینه ای رابرای تولید مستمر محتوای رضوی و مقدمه ای برای ایده پردازی خلاق در حوزه کسب و کار فضای مجازی در حوزه رضوی را ایجاد کرده ایم و در طول یک ماه اینده اولین جلسه این حوزه برگزار خواهد شد و همچنین جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در فضای مجازی که هرساله برگزار می شد امسال  حامیانی از فضای مجازی دارد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.