مدیر شبکه مستند تصریح کرد: ریل‌گذاری برای تولید مستندهای انقلابی در این شبکه انجام‌شده است.

تدارک شبکه مستند برای تابستان/ فصل سوم مستند «در راه طوفان» در حال ساخت است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری تبیین طرح جامع تابستانی شبکه مستند دوشنبه ۱۰ تیرماه با حضور سید سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و ابوالقاسم ناصری مدیر تولید این شبکه  در ساختمان معاونت برگزار شد.

سیدسلیم غفوری با توجه به اهمیت تابستان برنامه‌ریزی برای تولیدات و چینش برنامه‌های تابستانی در جدول پخش شبکه‌ها از ماه‌های پیش آغاز شده است، شبکه مستند هم از ماه‌های پیش در تدارک برنامه‌های تابستانی است و تلاشمان این بوده که در این ایام در حد ممکن آنتن متفاوتی داشته باشیم.   

وی افزود:  با توجه به مأموریت شبکه مستند ایران‌گردی و سفر یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که شبکه مستند برای این ایام در نظر گرفته است، ما در طی سال در این زمینه برنامه‌های متفاوتی را با موضوع سفر داریم و داشتیم اما در تابستان تلاشمان این بود که به چگونه ارزان سفر کردن هم بپردازیم، این مأموریت به برنامه همسفر  محول شده، یکی از برنامه‌های قدیمی شبکه که علاوه بر معرفی مناطق و شهرها برای سفر به این می‌پردازد که چطور می‌شود راحت و ارزان سفر کرد. این برنامه شنبه تا پنجشنبه  ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن است.

مدیر شبکه مستند گفت: علاوه بر این برنامه‌های دیگری نیز با موضوع ایران‌گردی خواهیم داشت که روزهای زوج ساعت ۲۲ پخش می‌شوند، فصل جدید برنامه‌ایران هم چهارشنبه‌ها ساعت پخش می‌شود و دیدنی‌های استان چهارمحال و بختیاری را پیش چشم مخاطبان قرار می‌دهد. 

غفوری گفت:  مأموریت دوم شبکه مستند در تابستان امسال پرداختن به موضوعات محیط‌زیست است، مستند «قصه‌های آب» از هفته آینده پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه مستند خواهد بود. این مجموعه مستند به چگونگی استفاده منابع آبی خواهد پرداخت. کشور ما در منطقه خشکی قرار دارد و استفاده درست از منابع آبی همواره دغدغه ما بوده و خواهد بود و نیاز داریم چنین برنامه‌هایی برای فرهنگ‌سازی درباره استفاده آب تولید کنیم.

مدیر شبکه مستند ادامه داد: مأموریت سوم ما در تابستان ۹۸ مستندسازی در حوزه حیات‌وحش است. ما در همین زمینه مجموعه مستندهایی را خواهیم داشت که به گونه‌های حیات‌وحش کشور که بعضاً در حال انقراض هستند می‌پردازد. این مجموعه جمعه‌ها از شبکه پخش می‌شود؛ علاوه بر آن در برنامه به‌اضافه مستند هم نگاه ویژه‌ای به موضوع محیط‌زیست خواهیم داشت، این برنامه هم سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۱ پخش می‌شود و علاوه بر پخش کامل مستند به‌نقد بررسی آن می‌پردازد. 

غفوری بابیان اینکه فراخوان جشنواره تلویزیونی مستند بعد از نوروز ۹۸ منتشرشده است، افزود: قریب به ۷۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد و هیئت انتخاب آثار را بررسی و  ۶۶ اثر برای حضور در جشنواره مستند انتخاب شد که در قالب ۵۰ برنامه به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود:  از هفته آینده هرروز ساعت ۱۹ اکران آثار جشنواره در شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت و بازپخشش ساعت ۲۴ خواهد بود، اکران این آثار تا نیمه شهریور  ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند طبق روال گذشته به مستند موردعلاقه خود رأی بدهند، بعد از شهریور داوری آثار انجام می‌شود و اوایل مهر اختتامیه این جشنواره را برگزار خواهیم کرد. امسال آثار از لحاظ کیفی و کمی از رشد خوبی برخوردار بودند  و آثاری که به دبیرخانه جشنواره ارائه‌شده است درباره موضوعات مختلف است و امیدوارم شاهد رقابت خوبی بین آثار باشیم و کمک کنیم به دیده شدن آثاری که کمتر شانسی برای دیده شدن دارند.

غفوری با اشاره به مأموریت سیما برای حفظ زبان و ادبیات فارسی  نیز گفت: شبکه مستند از چند ماه پیش در تدارک تهیه برنامه‌ای به نام «اینجا، میان امواج» بود که به پیشینه و حضور ادبیات فارسی در تاریخ ایران‌زمین می‌پردازد، در این مستند آقای شکلا استاد زبان سانسکریت از دانشگاه دهلی سفری به ایران داشته و همراه با احمدجان میرزایی کارگردان مستند درصدد بررسی پیشینه تاریخی زبان و ادبیات پارسی هستند.

مدیر شبکه مستند گفت: این برنامه که شنبه‌ها از ساعت ۲۲:۳۰ پخش می‌شود تلاشی‌ای برای یادآوری این موضوع که ما گنجینه ارزشمندی در اختیارداریم و با کاربرد بعضی از واژه‌های غیرفارسی‌زبان و ادبیات غنی فارسی دچار تخریب می‌شود. هشداری برای همه ماست  و انشالله با پخش این برنامه و برنامه‌های دیگری که در دست تولید است به کاهش استفاده از  زبان‌های بیگانه کمک کنیم.

وی در پایان این نشست اعلام کرد:  با توجه به شعار امسال که حمایت از تولید ملی و رونق تولید است، شبکه مستند مجموعه برنامه‌هایی را تدارک دیده است که به ترتیب در جدول پخش شبکه قرار می‌گیرند، بعضی میان برنامه‌ها در ستاد رونق تولید سازمان صداوسیما تولیدشده است اما «قصه رسیدن» برنامه‌ای است که در شبکه تولیدشده و راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک با سرمایه اندک را آموزش می‌دهد. این برنامه به شکل میان برنامه در شبکه مستند پخش می‌شود. شبکه مستند تلاش دارد مستندهایی در حوزه تولیدات ملی بسازد که «منهای نفت» یکی از این مستندها است.همچنین فصل سوم مجموعه مستند «در برابر طوفان» را با همین رویکرد برای پخش در دهه فجر ۹۸ طراحی کرده‌ایم‌. نوعی ریل‌گذاری برای تولید مستندهای انقلابی در شبکه مستند انجام‌شده است که این روند ادامه پیدا خواهد کرد بااین‌حال ممکن است این کار برای همه مناسبت‌های سال انجام شود. 

غفوری درباره اینکه چه حجمی از این تصاویر دیده نشده استفاده می‌شود، گفت: نمی‌توان گفت چه حجمی از تصاویر آرشیوی دیده نشده  در این اثر وجود دارد با این‌حال در قسمت‌های پیشین «در برابر طوفان» حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از این مجموعه از تصاویر دیده نشده، استفاده شد و موردتوجه قرار گرفت.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.