شاخص سهام امروز دوشنبه با افت ۱۴۱۱ واحدی (معادل ۰.۵۷ درصد) به کانال ۲۴۷ هزار واحد عقب نشست.

نماگر بورس تهران با افت ۱۴۱۱ واحدی مواجه شد/«شناسایی سود» عامل افت شاخص سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران معاملات روز جاری خود را نیز با افت شاخص کل به پایان رساند. به این ترتیب امروز شاخص سهام با افت ۱۴۱۱ واحدی (معادل ۰.۵۷ درصد) به کانال ۲۴۷ هزار واحد عقب نشست. میل به اصلاح قیمت‌ها به ویژه در سهام زیرمجموعه گروه‌های کالایی بیشترین فشار را بر نماگر بازار وارد کرد. این در حالی بود که با توجه به رشد قیمت جهانی نفت و فلزات، انتظار می‌رفت تا شاهد تقویت تقاضا در بازار سهام باشیم. در این میان اما گروه‌های کوچک بورسی عمدتا در مدار رشد قیمت قرار گرفتند. نگاهی به عملکرد ۳۸ صنعت فعال بورسی در این روز نیز نشان از صدرنشینی گروه تک سهم سایر معادن با رشد حدود ۵ درصدی بود. پس از آن گروه زغال‌سنگ با تک سهم «کطبس» رشد بیش از ۴ درصدی را ثبت کرد. موضوعی که سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، به افت ۰.۲ درصدی بسنده کند.

همانطور که اشاره شد امروز بازار جهانی شروعی مثبتی داشت. در این خصوص می‌توان اذعان کرد سقوط طلا، جهش شاخص‌های سهام جهانی، افزایش قابل ملاحظه بهای نفت و همچنین رشد قیمت فلزات رنگین در بازگشایی بازار جهانی از جمله آثار مثبت مذاکرات تجاری و گفت‌وگوی نیروهای تعیین‌کننده در حاشیه اجلاس سالانه گروه ۲۰ بود.

شروع مجدد مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و تعلیق طرح رئیس جمهوری آمریکا برای بستن تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی مهمترین رویداد نشستی بود که نه تنها بهای طلا را به زیر ۱۴۰۰ دلار کشید، بلکه زمینه را برای تقویت قیمت فلزاتی چون مس و روی و آلومینیوم فراهم کرد. از طرف دیگر، بازار نفت هم به حواشی نشست گروه ۲۰ واکنش مناسبی نشان داد. با وجود اینکه تولید نفت اوپک برای هفتمین ماه متوالی در ژوئن به ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، اما عزم اعضای این گروه و متحدانش برای ادامه محدویت عرضه تا دست‌کم پایان سال ۲۰۱۹ در جهش بیش از ۲ درصدی بهای نفت طی معاملات امروز نقش موثری ایفا کرد.

با وجود این، رشد شتابان قیمت‌ها در چند روز گذشته سبب شد تا انگیزه شناسایی سود در میان فعالان بازار تقویت شده تا شاهد افت نماگر اصلی این بازار باشیم. در این شرایط نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز بیشترین اثر بر افت شاخص سهام را بر عهده داشتند.

در این روز بیشترین افزایش قیمت روزانه از آن نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی اکسیر، پشم شیشه ایران، معادن بافق، کشت و صنعت چین چین و سامان گستر اصفهان شد. در مقابل اما سهام شرکت‌های نورد و قطعات فولادی، صنایع لاستیکی سهند، سیمان شمال، سیمان آرتا اردبیل و سازه پویش با بیشترین افت قیمت روزانه مواجه شدند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.