اگر این حجم از تعهدات را با آبنبات مسموم و کوچک اینستکس، بخواهند جایگزین کنند تا ایران از اقدامات خود در روزهای آینده جلوگیری کند، یکبار دیگر کلاه گشادی را خودمان بر سرگذاشته‌ایم

مروارید مقاومت را با آب نبات وعده عوض نمی کنیم

قدس آنلاین: برخی رسانه ها امروز از عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم خبر داده اند. فارس در این خصوص نوشته است: امروز (دوشنبه) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف 300 کیلوگرم عبور کرده است.

تصمیم جدید ایران برای برخورد با تحریم های یکجانبه آمریکا از حدود دوماه پیش آغاز شده است. تهران معتقد است با وجود امضای برجام نتوانسته از امتیازات آن استفاده کند و با وجود این که به تعهدات خود ذیل برجام پیابند بوده، تقریباً هیچ امتیازی را دریافت نکرده است و عملاً اروپا با آمریکا همراهی کرده است

به همین خاطر بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه 27 خرداد ماه در محل تأسیسات آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفت: «از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم ۳.۶۷ درصد، تولید آن مجددا در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز (۲۷ ژوئن/ ششم تیر) ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد، بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد».

حالا ظریف هم اذعان کرده که ایران سقف 300 کیلوگرم را پشت سر گذاشته و این درحالی است که چندروز پیش تیم ایرانی وزارت خارجه به وین رفت تا درباره اینستکس مذاکره کرده و راهی برای بهبود شرایط پیدا کند و البته هیچ راه جدی هم پیدا نشد.

به همین دلیل است که عراقچی بعد از مذاکرات گفت: دون اینکه خرید نفت از ایران صورت بگیرد یا اعتبارات خاصی برای اینستکس در نظر گرفته شود، اینستکس نمی‌تواند به صورت کامل انتظارات ما را برآورده کند. انتظار داریم کشورهای اروپایی به صورت جدی بحث فروش نفت ایران را هم مدنظر داشته باشند.

اما این موضوع در اظهار نظر کارشناسان کاملا مشهود است که قرار نیست پولی به ایران منتقل شود یا اینکه گشایش خاصی صورت پذیرد. در واقع ما یکطرفه تمام تعهدات هسته ای را پذیرفته و به آن عمل کرده ایم ولی طرف مقابل یکجانبه تمام تعهدات خود را زیرپا گذاشته است.

حالا عده ای در داخل که البته تعدادشان به مراتب نسبت به ابتدای طرح موضوع برجام کمتر شده است فریاد می کشند که بیایید با اروپا بر سراینستکس همکاری کنیم اما نمی گویند چرا اروپا با ما همکاری نمی کند و متذکر نمی شوند که چرا آمریکا از برجام خارج شده و همه شرکت ها را تحریم کرده است.

اشکال بزرگ

مجید شاکری  کارشناس اقتصادی درباره مهمترین ایراد ساختار اینستکس معتقد است: ساختار اینستکس در چهارچوب تحریم آمریکاست و این یک اشکال بزرگ است.

شاکری ضمن تأکید براینکه اینستکس عملاً محدود به غذا و دارو است، تصریح کرد: این طور نیست که بگوییم در آینده حوزه سرویس دهی اینستکس گسترش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه اینستکس ساختار بسیار ضعیفی دارد و اصلاً جذاب نیست، افزود: از نظر فنی و اقتصادی ساختار اینستکس خیلی ضعیف است و همراستا با تحریم‌های آمریکاست. درحالی که اروپا می تواند راه‌های متعدد دیگری برای ادامه برجام انتخاب کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه های دیگری برای اروپا وجود دارد که هزینه تحریم پذیری بالایی برای امریکا دارد، گفت: اروپا می توان گزینه همکاری با شرکت‌های دولتی و ملی را برای ایران بکار گیرد.

شاکری استفاده از فضای ویژه چین توسط اروپا را راهکار دیگری به جای اینستکس عنوان کرد و افزود: اروپا می خواهد بدون خیس شدن شنا کند.

آب نبات چوبی

هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به موضوع اینستکس در بخشی از یادداشت خود هشدار داد که : این سامانه مالی که در نشست وین، شروع به کار آن را اعلام کردند، حتی چیزی کمتر از فرمول نفت در مقابل غذا و دارو است؛ چرا که اروپا خرید نفت از ایران را ممنوع کرده و فقط برای مکیدن و بیرون کشیدن بخشی از بنیه مالی ایران است که از منابع دیگر حاصل شده است. این درحالی است که مفاد برجام با همه اعوجاج و کاستی‌های محتوایی آن که مذاکره‌کننده ایرانی آن را نادیده گرفته و شرایط امروز را به‌وجود آورده، طرف‌های غربی را مسئول تسهیل مناسبات بانکی و تجاری با ایران می‌داند که باید خسارت‌های تجاری و مالی ایران در سال‌های گذشته و خسارت‌های ناشی از تحریم‌های ترامپ را بدان افزود و اروپا که شریک دزد در قافله برجام بوده، مسئول پاسخگویی به آن است. حال اگر این حجم از تعهدات را با آبنبات مسموم و کوچک اینستکس، بخواهند جایگزین کنند تا ایران از اقدامات خود در روزهای آینده جلوگیری کند، یکبار دیگر کلاه گشادی را خودمان بر سرگذاشته‌ایم. شورای امنیت ملی کشورمان مطالبه نفتی، بانکی و تجاری و نه در حجم و اندازه اینستکس، بلکه در اندازه و قواره‌ای که برجام تأکید کرده را باید ملاک ارزیابی رفتار عمل اروپا قرار دهد و با استمرار در گام‌های جدید تا زمانی که نتایج عملی و نه وعده‌های فریبکارانه روشن شود، مسیر سیاست‌های تعدیل تعهدات ایران در برجام ادامه یابد؛ چرا که همین اندازه عقب‌نشینی اروپایی‌ها هم به برکت مقاومت و تقابل به دست آمده، در کمین اقدامات تنبیهی ترامپ است و هیچ تضمینی برای کانال پیشنهادی اروپا وجود ندارد، که کمترین تأثیری روی حوزه‌های تحریمی و جبران خسارت و فشارهای امریکا به ایران ندارد.

به نظر می رسد اروپایی ها در اینستکس با دادن آبنبات چوبی سعی دارند ایران را متقاعد کنند که بر تعهدات برجامی خود باقی بماند اما باید هشیار بود که اگر اروپایی ها می خواهند حسن نیت خود را نشان دهند باید همه تعهدات برجامی از سوی طرف های مقابل اجرا شود ، موضوعی که هنوز پس از برجام هنوز اتفاق نیفتاده و فقط ایران بر تعهدات برجامی خود باقی مانده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادی ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 0
    کسانیکه گول اروپائیان را میخورند . گور خود را میکنند .