گیلان- مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اجرای طرح بایوجمی در تالاب بین المللی انزلی خطرات زیست محیطی ندارد.

توان خودپالایی طبیعی تالاب انزلی قادر به حل مشکلات نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان ،قربانعلی محمدپور ، با بیان اینکه زیست پالایی در تالابها به طور طبیعی توسط گیاهان، جانوران و خاک کف بستر صورت می گیرد، گفت: در تالاب انزلی سرعت،حجم و تدوام چندین ساله ورود رسوبات و آلاینده ها باعث شده که توان خودپالایی طبیعی تالاب قادر به حل مشکل نشود و تجمع رسوبات و آلاینده های بیوشیمیایی روز به روز بیشتر شده بطوریکه در حال حاضر در برخی از مناطق تالاب، عمق رسوبات و لجن به بیش از ۵متر می رسد.

وی افزود:  تدوام این فرایند نه تنها حجم مخزن تالاب را به شدت کاهش داده است، بطوریکه عمق متوسط آن از بیش از ۶متر به کمتر از یک متر کاهش یافته است، بلکه آلودگی آب نیز بالا رفته و اکسیژن آن به شدت کاهش یافته است، این امر کاهش جمعیت آبزیان و تضعیف تنوع زیستی تالاب را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: معضلات زیست محیطی تالاب انزلی به همین امر محدود نشده و در مقایس بزرگتر سلامت و بهداشت جوامع محلی بسیار متراکم پیرامونی خود را نیز تهدید می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: طرح بایوجمی یک طرح زیست پالایی است که برای کاهش رسوبات این تالاب اجرا شده بود.

محمدپور ادامه داد: این طرح بصورت آزمایشی در ۴نقطه از تالاب بین المللی انزلی اجرا شد که نتایج خوبی داشت بطوریکه ۳۰سانتیمتر از عمق رسوبات این تالاب را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه جوامع محلی و دستگاه قضا به اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی بسیار انتقاد کردند گفت: منتقدان معتقدند بکار گیری نانو ذرات تیتانیوم در این طرح موجب بروز بیماری سرطان در بین جوامع محلی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.