همدان - مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سرانه مصرف ماهی کشور ۱۱.۲ کیلوگرم و استان همدان ۷.۵ کیلوگرم است.

سرانه مصرف ماهی مردم همدان ۷.۵ کیلوگرم است

 علی دولو در گفت‌و گو با خبرنگار قدس آنلاین در همدان افزود: یکی از راهکارها برای افزایش سرانه مصرف؛ ماهی دسترسی سریع و آسان و تشویق کشاورزان برای تولید این ماده پروتئینی در استان است.

 وی افزود: امسال برای تحقق ترویج فرهنگ تولید و مصرف آبزیان در ۲مرحله رهاسازی بچه‌ماهی را انجام دادیم که در این مراحل به ترتیب ۱۳  و ۱۷هزار قطعه بچه ماهی گرم‌آبی در شهرستان‌های همدان، رزن، بهار و کبودراهنگ رهاسازی شد؛ سال قبل هم رهاسازی بچه‌ماهی در سایر منابع آبی استان داشتیم.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: افزون بر منابع آبی عمومی در منابع آبی مالکیت‌دار و استخرهای ذخیره هم این رهاسازی داشتیم که شامل سد خاکی داس قلعه، مبارک آباد و ۲۰ باب استخرذخیره آب است.

 دولو درباره پیش‌بینی برداشت پایان فصل گفت: پیش‌بینی برداشت ۲۰ تن ماهی است و جهادکشاورزی استان برای اجرای این طرح حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

 وی با تاکید بر اینکه جهادکشاورزی استان برای پروش‌دهندگان سال‌اولی بچه‌ماهی را رایگان تحویل می‌دهد، اظهار کرد: مقدار بچه‌ماهی تحویلی به تناسب منابع آب متقاضی، نوع مالیکت و وسعت استخر بستگی دارد. همچنین جهادکشاورزی استان درحوزه توسعه آبزی پروری آموزش‌ لازم را در اختیار متقاضی قرار خواهد داد.

 دولو در پاسخ این سئوال قدس آنلاین که هدف از اجرای این طرح افزون بر افزایش سرانه؛ افزایش بهره‌وری از منابع آب است آیا پرورش اردک همزمان با ماهی در استخرها هم دارید یا نه گفت: در سال‌های قبل برخی کشاورزان هم برای استفاده شخصی و هم عرضه به بازار این روش تلفیقی ماهی و اردک را داشتند که فعلا اجرا نمی‌شود.

 مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان مقدار برداشت سال قبل ماهی از منابع آبی استان را ۵ هزار و ۹۵۸ تن اعلام و افزود: امسال با اجرای این طرح و همکاری بهره‌برداران بخش کشاورزی استان پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصد  برداشت ماهی گرم‌آبی را نسبت به سال قبل داریم.

وی در پاسخ این سئوال خبرنگار قدس‌آنلاین که سال‌های قبل ویروس وی.اچ. اس موجب تلفات  آبزیان شده بود و خسارت‌هم به آبزی‌پروران استان وارد کرد اکنون وضعیت چطور است گفت: اکنون این ویروس در کنترل است و مشکلی برای آبزی‌پروری استان ندارد به بهره برداران این بخش هم توصیه شد که نکات بهداشتی لازم را در نظر داشته باشند و از مراکزی که ناشناخته است بچه‌ماهی خریداری نکنند.

 به گزارش قدس آنلاین، سال‌های قبل به دلیل ورود بچه‌ماهی آلوده به ویروس وی. اچ. اس بزرگترین سایت پرورش ماهی و بچه ماهی چشم زده استان با ظرفیت تولید ۲۰۰ تن در سال آسیب جدی دید سایتی که بخش عمده‌ای از بچه ماهی تخم چشم‌زده کشور را تامین می‌کرد؛ اکنون با ظرفیت بسیار کم به حیات خود در شهرستان نهاوند ادامه می‌دهد و درسیل اخیر هم خسارت‌هایی دیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.