خوزستان_ تخلیه خاک های باقی مانده از سیل در کارون در شرایطی که خبر از لایروبی این رود آنهم با میلیاردها دلار هزینه و با کمک هلندی ها صدر اخبار استان است را کجای دلمان بگذاریم...

تخلیه خاک های باقی مانده از سیل در کارون+ فیلم

قدس آنلاین_ گروه استانها_ طیبه قاسمی: یک بهار از سیل گذشته و حالا آنچه از آنهمه آب و لبریز شدن کارون  باقی مانده تل های خاک است که مسئولان شهری در راستای پیدا کردن راهی برای از بین بردنش هستند، خبر از راه حلی منحصر به فرد در خلاصی از این خاک ها ما را به جاده ساحلی  روبروی هتل پارس می رساند، بیل مکانیکی کوچک که شن و ماسه باقی مانده از سیل بندها را مستقیم به رود کارون می ریزند!

راننده یکی از این بیل های مکانیکی می گوید: به ما دستور داده اند که خاک ها را در رودخانه خالی کنیم و توضیح بیشتری نمی توانم بدهم. این اقدام در شرایطی صورت گرفته که چند هفته ای است خبر لایروبی کارون آنهم با میلیاردها دلار هزینه صدر  اخبار استان است.

تعلیق مسئولان فضای سبز

به سراغ مدیر منطقه یک شهرداری کلانشهر اهواز می روم، مهراب فلسفی زاده در توضیح این که چه کسانی اقدام به ریختن خاک های باقی مانده از سیل بندها به کارون کرده اند می گوید: این میزان خاک که به درون رودخانه ریخته شده بسیار جزئی بوده و متاسفانه بدون هماهنگی صورت گرفته، با قاطعیت می گویم در این محدوده بقایای سیل بند ها دپو و خاکریزی نیز انجام گرفته، حتی خاکی که در اثر سیلآب وارد پارک ساحلی شده بود صددرصد از منطقه خارج شده است تا بهرمناطق امن دپو کرده و بتوانیم بعد از شرایط تخلیه اضطراری برای استفاده مجدد از آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر اینکه چه برخوردی با کسانی که اقدام به این عمل کردند، تصریح می‌کند: مسئول فضای سبز ناحیه از کار تعلیق و مسئول فضای سبز «منطقه یک» نیز تا انجام بررسی های کامل معلق از وظیفه شده است.

اعتباری که صرف خرابکاری می شود

برای اینکه بدانید چرا چنین مسئله ای با شرایط حال حاضر کارون اهمیت دارد، موضوع را با یک فعال محیط زیست مطرح می کنم، شبنم قنواتی می گوید: با استفاده از اعتباری که برای پساسیل اختصاص یافته می‌توانند ساحل کارون را به راحتی پاکسازی کنند و با توجه به اینکه سازمان آب و برق نیز مکلف به لایروبی کارون شده و قرار است تا تیرماه این لایروبی اجرایی شود باید خاک های سابق این رودخانه را نیز بیرون بیاورند به دنبال روشهای ارزان‌تر نیز باشند در این شرایط ریختن خاک بیشتر به کارون کاری غیر قابل توجیه است.

قنواتی با اشاره به اینکه حجم آب رودخانه بعد از سیل پایین آمده و با ورود خاک به رودخانه مانع فیزیکی در مقابل حرکت آب ایجاد می‌شود، اظهار می‌کند: این موانع باعث می‌شود علاوه بر تاثیر بر سرعت آب، میزان آبرفت هایی که رودخانه حمل کرده و به سمت دریا می برده همان جا باقی بماند.

رشد جزیره های خاکی در کارون

وی تاکید می کند: هرچقدر این مانع کوچک باشد یا خاک کم باشد نیز رودخانه پشت خاکریزها باقی می ماند و رشد جزیره‌های بیشتری در آینده خواهیم داشت، حجم عظیمی از خاک که تبعات بدتری دارد.
 این فعال محیط‌زیست اضافه می‌کند: با رشد جزیره ها سرعت آب رود کارون تاثیر منفی پیدا کرده علاوه بر آن چند آسیب دیگر چون فاضلاب هایی که در آب تخلیه می شود باعث رسوب فاضلاب و ایجاد مرداب هم می شود، شبیه چیزی که در محدوده پارک مالیات می بینیم کلی خاک تلمبار شده و به شکل جزیره درآمده و کلی ماهی در آن محدود مرده اند این نشان می‌دهد این علائم باعث از بین رفتن جانداران آب نیز هستند.

قنواتی می افزاید: از سوی دیگر کدورت بی حد آب باعث می‌شود نور خورشید بر آب نفوذ نکند و گیاهان آبزی که تامین‌کننده اصلی رودخانه ها هست بدون نور خورشید نتوانند فتوسنتز کرده و اکسیژن لازم را تولید کنند، در نهایت همزمان چند عامل همچون کدورت، پایین آوردن حجم آب، از بین رفتن جانداران باعث پایین آمدن کیفیت کلی آب می شود.

گزارشی از خاک ها در دسترس نیست

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، کشور  گفته بود؛ در گزارش مسئولان بیشتر به این نکته اشاره می‌شود که خاک و رسوبات از داخل مناطق سیل‌زده تخلیه شده است اما گزارشی از اینکه این خاک و رسوبات در کجا ریخته می‌شود، در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای استفاده مجدد از خاکی که سیل آن را شسته و به پایین دست آورده است نداریم، مدعی شده: اگر این خاک صرفا برای تخلیه سریع به آبراهه‌ها و رودخانه‌ها ریخته شود با سیل‌های احتمالی بعدی مجدد به پایین‌دست و به سمت مناطق مسکونی حرکت می‌کند.

به گفته جزی، سیل وقتی وارد مناطق دشتی می‌شود مواد مغذی خاک را با خود همراه می‌کند و در نتیجه خاک مناطق پایین‌دست را غنی‌تر می‌کند و می توان از آن‌ها برای کشاورزی، فعالیت‌های صنعتی مانند آجرپزی یا در مناطقی که خاک آن‌ها از دست رفته است، دپو کنیم.

با پیگیری معاون خدمات شهری شهرداری و شهردار منطقه یک در بازدید بعدی خبرنگار ما خبری از لودر های خاکریز در کارون نبود، لازم است در شرایطی که مشکلات شهری اهواز از نرمال کشوری بیشتر است دستی معضل دوباره ای به آن اضافه نکنند و از فرصت استفاده از این خاک غنی آنهم حالا که عنوان شده فرسایش خاک ۵۶ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می کند، غافل نشوند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.