برخی مقامات دولتی کشور عراق مدعی شده است که عراق با استفاده از معافیت مالی از تحریم های آمریکا علیه ایران، مکانیسمی مسابه اینستکس برای خرید گاز و برق ایران ایجاد کرده است.

«اینستکس ایران-عراق» از روز جمعه آغاز به کار خواهد کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از برخی مقامات دولتی کشور عراق مدعی شده است که عراق با استفاده از معافیت مالی از تحریم های آمریکا علیه ایران، مکانیسمی مسابه اینستکس برای خرید گاز و برق ایران ایجاد کرده است.

این گزارش مدعی شده است که این مکانیسم اروپایی برای ادامه پیدا کردن خرید گاز و برق از ایران ایجاد شده است که برای عراق بسیار حیاتی محسوب می شود.

طبق ادعای سه تن از مقامات ارشد عراقی این مکانیسم(SPV) که از روز جمعه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد به عراق اجازه می دهد که در ازای انرژی دریافتی از ایران دینار عراقی پرداخت کند، و  ایران بتواند به طور انحصاری از محل درآمد فروش انرژی کالاهای انسانی(غذا و دارو) خریداری کند.

طبق این گزارش، این راهکار به بغداد این امکان را می دهد که بدون نگرانی از تحریم احتمالی از سوی آمریکا، و برای پیشگیری از وقوع اعتراضات احتمالی ناشی از قطع انرژی، برق و گاز مورد نیاز خود را همچو.ن گذشته از ایران خریداری کند.

یکی از مقامات ارشد دولتی عراق در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفته است که این سازو کار محصول ماه‌ها مذاکره میان مقامات عراقی، ایرانی و آمریکایی است.

وی همچنین افزود: "دولت عراق هزینه انرژی وارداتنی از ایران را به دینار و در یک حساب بانکی ویژه در یکی از بانکهای داخل عراق واریز خواهد کرد.

به گفته این مقام ارشد دولتی عراق"ایران قادر به خارج کردن پول از این حساب نخواهد بودو صرفا میتواند از آن برای خرید «کالاهای خارج از عراق» استفاده کند."

طبق اعلام بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، عراق مبلغی معادل 2 میلیارد دلار از محل خرید گاز و برق به ایران بدهکار است.

لازم به ذکر است  یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته است که واشنگتن از ایجاد این امکان آگاه است.

خبرگزاری فرانسه مدعی شده است که سفارت آمریکا در بغداد این موضوع را رد کرده اما، سفارت ایران پاسخی به درخواست خبرگزاری فرانسه نداده است.

این در حالی است که دو مقام ارشد عراقی پیش از این از بازشدن حساب بانکی خبر داده بودند و تائید کرده بودند که ایالات متحده از بازشدن این حساب مطلع است اما آنها از پاسخ دادن به این پرسش که آیا پرداخت ها به این حساب آغاز شده یا نه، پاسخ ندادند. این مقام های دولتی عراق به خبرگزاری فرانسه گفتند که در حال حاضر شیوه دیگری که آنها بتوانند هزینه دریافت انرژی از ایران را بپردازند وجود ندارد.

لازم به ذکر است که عراق حدود 1400 مگاوات برق و حدود 28 میلیون متر مکعب گاز(988 میلیون فوت مکعب)  از ایران وارد میکند که این رقم حدود یک سوم نیروگاه های برق عراق را تشکیل میدهد.

نکته مهم اینجاست که این وابستگی انرزِ عراق به ایران، آمریکا را خشمگین کرده است  چرا که برخلاف تحریم های آمریکا عراق همچنان تا ماه اکتبر میتواند  به خرید انرژی از ایران بپردازد.

خرید انرژِ عرالق از ایران در حالی رخ می دهد که ایالات متحده اصرار دارد که عراق واردات انرژی خود را از ایران کاهش دهد، اما بغداد گفته است که این مسئله می تواند تا چهار سال طول بکشد که طی این مدت آنها مجبور هستند حداقل گاز ایران را خریداری کند.

یکی دیگر از مقامات عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما دستگاه خودپرداز ایران هستیم."

احمد طبقچالی، یکی از همکاران موسسه مطالعات منطقه ای و بین المللی مستقر در سلیمانیه، در رابطه با تحریم های آمریکا علیه ایران گفت که اساسا ساز و کار این تحریم ها دچار ضعف بنیادی است.

طبقچالی به خبرگزاری فرانسه گفت: "این سازو کار ایجاد شده مثل یک دفترچه است. پولی انرژی وارداتی را در یک دفترچه ذخیره میکنید؛ ایران اعتبار زیادی در عراق دارد."

به گفته وی "این سیستم مانند «اینستکس»( INSTEX) کار خواهد کرد، که به تازگی توسط انگلیس، آلمان و فرانسه فعال شده است تا به طور قانونی با ایران که در معرض تحریم های ناعادلانه قرار دارد تجارت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.