بسیاری از کارشناسان معتقدند که آمریکا در شرایط کنونی به هیچ وجه امکان ورود به جنگ با ایران را ندارد و برای آن دلایل متعددی را بر شمرده اند.

هزار و یک دلیل که آمریکا توان حمله نظامی علیه ایران را ندارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای پنج بعلاوه یک با جمهوری اسلامی و بازگشت تحریم ها علیه ایران، به مرور در یک سال گذشته تنش ها در منطقه بالا گرفت.

واشنگتن با این بهانه که توافق هسته‌ای جامع نبوده از ایران می‌خواهد تا به پای میز مذاکره با آن برود و تمام مکانیزم های قدرت خود را واگذار کند. جمهوری اسلامی هیچ گاه در طی چهل سال گذشته از انقلاب اسلامی تسلیم زورگویی و فشارهای ظالمانه آمریکا و دیگر مستکبران جهانی نشده است، با قدرت در مقابل آن ایستاده و تاکید کرده است که ملت ایران به مقاومت خود در برابر زیاده خواهی‌های واشنگتن ادامه خواهد.

طی هفته های اخیر و به ویژه پس از نقض حریم هوایی ایران از سوی پهپاد آمریکایی و سرنگونی آن به دست توانمند نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنش میان دو کشور تشدید و رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که قصد داشته است حملاتی نظامی را علیه برخی مواضع ایران انجام دهد اما دقایقی پیش از انجام حمله به دلایل انسانی از این تصمیم خود منصرف شده و دستور توقف آن را صادر کرده است.

در ارتباط با احتمال بروز جنگ میان آمریکا و ایران تحلیل‌های متعددی مطرح شده و در عین حال که دو طرف تأکید کرده اند که در شرایط کنونی تمایلی به جنگ ندارند ولی گفته اند با قدرت به هرگونه تعرض به منافع یکدیگر پاسخ خواهند داد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که آمریکا در شرایط کنونی به هیچ وجه امکان ورود به جنگ با ایران را ندارد و برای آن دلایل متعددی را بر شمرده‌اند.

«فیلیپ لیماری» نویسنده و تحلیلگر روزنامه «لوموند» فرانسه در یک گزارش چندین دلیل را برشمرده که مانع از اقدام نظامی واشنگتن علیه جمهوری اسلامی می‌شود. «فیلیپ لیماری» می‌نویسد:

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور با صرف نظر از ادعاهایی که دارند، به خوبی این واقعیت را پذیرفته‌اند که واشنگتن در تمام جنگ های اخیر خود در خاورمیانه و مشخصاً در افغانستان، عراق و سوریه شکست خورده است.

خروج آمریکا از شرایط پیچیده و نامناسب در خاورمیانه یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود و براساس آن برخی از یگان‌های نظامی در افغانستان و سوریه را به کشور بازگرداند؛ گرچه اخیراً تصمیم به اعزام 1000 نیروی دیگر به منطقه گرفت.

اگر آمریکا امکان پیروزی در جنگ علیه ایران را می‌دید، به این کشور حمله می‌کرد و دونالد ترامپ از آن برای پیروزی در انتخابات آتی بهره می‌برد، ولی ترامپ می‌داند که پیروزی در این جنگ به دلایل مقاومت و قدرت ایران آسان نیست و تقریباً غیر ممکن است، قطعاً این شکست بار سنگینی را بر رئیس جمهور آمریکا تحمیل خواهد کرد و او را در پیروزی در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری این کشور ناکام خواهد گذاشت.

آمریکا تردید دارد که اگر حمله ای را علیه ایران آغاز کند، آیا متحدان آن ترامپ را در این جنگ یاری خواهند کرد یا خیر و نمی‌داند که واکنش دیگر کشورهای منطقه مانند ترکیه وروسیه به این اقدام چگونه خواهد بود.

درگیری نظامی ولو محدود هم که باشد، آثار مخرب و بدی را بر بازار نفت و قیمت آن خواهد گذاشت و افزون بر این موجب تغییرات ژئوپلتیکی خواهد شد که عواقب بسیار ناگواری خواهد داشت.

از لحاظ تاکتیکی، اعمال تحریم هزینه کمتری را نسبت به حمله نظامی برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران امکانات و قدرت بسیار بالایی در زمینه پدافند هوایی و موشکی دارد و می‌تواند با استفاده از ناوگان پهپادی خود تا حد بسیار بالایی خطر حمله نظامی را تشدید کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای ایران توانمندی بالایی در جنگ چریکی و نامنظم دارند و حتی می‌توانند در این راستا از متحدان خود در سوریه، عراق، لبنان و یمن نیز استفاده کنند.

ایران یک کشور بزرگ با جمعیتی هشتاد میلیونی است و تاریخ و تمدن کهنی دارد. علاوه براین مردم این کشور فارغ از تفاوت‌های سیاسی و دینی همبستگی و وطن پرستی فوق‌العاده‌ای دارند و جمهوری اسلامی نفوذ گسترده‌ای در منطقه از سوریه و عراق گرفته تا یمن و ترکیه دارد.

حمله نظامی و اعمال تحریم‌های بیش از حد اقتصادی حفظ توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد و فروپاشی کامل این توافق می‌تواند امنیت دنیا را با چالش مواجه کنید.

جمهوری اسلامی ایران با مقاومت خود ثابت خواهد کرد که تسلیم اینگونه فشارها نخواهد شد و به میزان لازم این توانمندی را دارد تا با فشارهای غرب به رهبری شیطان بزرگ مقابله کند.

آمریکا می‌ داند تلاش برای تحریک مردم ایران علیه رهبران خود بازی خطرناکی است و طی چهل سال گذشته بارها و بارها برای تحقق این هدف تلاش کرده است، اما در هیچ مرحله موفقیتی را محقق نکرده است.

آمریکا امروز در عرصه سیاسی و حتی اخلاقی در جهان جایگاه ضعیفی دارد؛ به گونه ای که واشنگتن امروز به عنوان یک مشکل آفرین در جهان شناخته می‌شود و موضع افراطی آن در یک سال گذشته باعث بروز تنش در منطقه شده است.

علی رغم آنکه ایران به طور بسیار جدی و حقیقی به اجرای مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده، آمریکا به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم های اقتصادی علیه این کشور را برگرداند.

اظهارات احمقانه‌ای مانند اشتباه دونالد ترامپ در تحریم رهبر فقید جمهور اسلامی ایران به جای رهبر کنونی، نزاع را تشدید می‌کند.علی‌رغم آنکه دونالد ترامپ ادعا دارد می‌تواند ایران را مجبور به نشستن پای میز مذاکره کند، جمهوری اسلامی ایران به صورت برنامه‌ریزی شده درصدد پایان دادن به توافق هسته ای و افزایش غنی سازی اورانیوم است.

آمریکا به جای حمله مستقیم می‌تواند از رژیم صهونیستی برای هدف قرار دادن منافع ایران در کشورهای دیگر استفاده کند.

آمریکا خواهان جنگ طولانی مدت نیست ولی ایران تأکید کرده است که اگر جنگی آغاز شود پایان دهنده آن آمریکا نخواهد بود.

ایران برای مقابله با آمریکا راه های متعددی دارد که از جمله آن می توان به بستن تنگه هرمز، حمله به منافع آمریکا در هر نقطه از جهان و از سرگیری کامل فعالیت های هسته‌ای خود اشاره کرد.این امکان وجود دارد تا تشدید تنش خشم دیگر طرف‌های بین‌المللی مانند هند و چین که خریدار اصلی نفت ایران هستند را برانگیزد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.