یزد -دادستان کل کشور گفت: قضاوت جایگاهی است که  خواوند  آن را به پیامبر و اولیای خود اختصاص داده  است  و در نظام اسلامی همه ارکان  باید عادل  باشند.

همه ارکان نظام اسلامی  باید عادل باشند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین ، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفرمنتظری صبح سه شنبه درمراسم تودیع و معارفه  دادستانهای سابق و جدید استان یزد اظهارداشت : قضاوت جایگاهی است که خواوند آن را به پیامبر و اولیای خود اختصاص داده است و در نظام اسلامی همه ارکان  باید عادل باشند و دراین نظام همه می خواهند مجری عدالت باشند  و این درست نیست که فقط قوه قضائیه مسئول اجرای عدالت باشد البته قوه قضائیه  به اعتبار عدلیه بودنش واینکه بخواهد  بین مردم  قضاوت کند  باید دراین موضوع شاخص باشد ولی تمام ارکان حکومت اسلامی باید عادل باشند

و ی افزود : در دوره های گذشته پست دادستانی ازقوه قضائییه حذف شده بود که در زمان ریاست مرحوم آیت الله شاهرودی دویاره این پست  احیا شد.

متظری تصریح کرد: تظلم خواهی مردم نسبت به شکایت و حقوق شخصی خودشان باید ازطریق دادستانی انجام پذیرد و هرکسی علیه دیگری شکایت دارد  باید به دادستان مراجعه کند و اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند  دادستان ها  پس ازاینکه پرونده شکایتی به انها  ارجاع داده می شود  اول تلاش کنند  این موضوع به صلح و سازش ختم شود  و نگذارند  به مراحل قضایی پرونده برسد برپایه  و اساس  ایات قرآنی است و در این بین  شورای حل اختلاف این مسئولیت را برعهده دارد  و منافاتی ندارد  که اگر در شورای حل اختلاف   شکایت به صلح و سازش ختم نشد  در دادسرا پیگیری شود .

احقاق حقوق عامه مردم ازوظایف دادستان است 

دادستان کل کشور ادامه داد : احقاق حقوق عامه مردم از دیگر وظایف دادستان است و در سال های گذشته این بحث هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده ودر حال حاضرهم هست  و در جلسلات گوناگون  به این موضوع  تاکید ویژه دارند و هم ریاست قوه قضائیه و بنده تاکید بالایی نسبت به این موضوع داریم .

وی با بیان اینکه  تلاش زیادی در این حوزه انجام شده و ما درابتدای راه هستیم گفت :  در این زمینه ما نواقصی داریم  که یکی از اصلی ترین آن عدم وجود قانون مشخص و مصوب در کشور است و ما قانونی به عنوان قانون حقوق عامه درکشور نداریم  و تنها حقوق شهروندی را داریم که دامنه ان بسیار محدودتر از حقوق عامه است

منتظری افزود: تا سال گذشته  نه تنها قانون نداشتیم بلکه دستوور العمل مشخص هم در این زمینه  وجود نداشت و ما سال گذشته موفق شدیم دستوور العمل این موضوع را تصویب کنیم و خوشبختانه دادستان ها  هم در این زمینه  خوب عمل کردند .

 دادستان کل کشورگفت: بسیاری از موارد منجر به تضضیع حقی در کشور می شود و به دلیل عدم وجود همین قانون حقوق عامه است و در هرجایی که مردم حضور دارند و حقوقی متعلق به انها است این حقوق باید  توسط دادستان صیانت و پاسداری شود .

 دادستان حافظ حقوق مردم است

وی خاطرنشان ساخت : اگر دادستان دید افرادی  دیگری دارند  به حقوق مردم تجاوز و تعرض می کنند  ما باید جلوی آن را بگیرید مانند تعرض افراد سودجو به  اموال و منابع طبیعی  و حریم رودخانه ها ودادستان ها باید  دراین موارد پای کار باشند و حافظ حقوق مردم باشند .

منتظری ادامه داد: ازهمه مسئولان درخواست داریم  که پیش از وقوع  جرمی که باید دادستان به ان ورود کند جلوی ضررو زیان را بگیرند و خود آنها با پیشگیری به موقع  مانع از بروز تخلفات شوند و اگر دستگا ه های اجرایی و انتظامی  دراین زمینه کوتاهی کردند وظیفه دادستان است که به ماجرا ورود کرده  و چون قانون به وی توان جلوگیری از متجاوزان به حریم عمومی را به صورت قهریه داده باید به جرم ورود کرده و مانع از بروز تخلف شوند .

عناوین برای دادستان اهمیت ندارد

این مسئول قضایی با اشاره به اینکه  دادستان برای برخورد با متخلفان به هیچ عنوانی توجه نمی کند افزود : اینکه فردی آقازاده یا خانم زاده باشد  برای دادستان اهمیتی ندارد و اگر وی جرمی مرتکب شده مطابق قانون باید با ان برخورد شود.

 وی با تاکید بر اینکه وظیفه دادستان ها  در دفاع از حقوق عمومی آنقدر تاثیرگذار است  که می تواند  امنیت کامل و جامعی را به مردم بازگرداند و ما ازهمکارانمان در دستگاه ها ی امنیتی و اطلاعاتی تشکر می کنیم و حقیقتا آنها  تلاشگر هستند و امنیتی که ایران اسلام ی امروز دارد نتیجه تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروها ی انتظامی ونظامی کشوراست.

منتظری با اشاه به تلاش های سپاه پاسداران درحفاظت از امنیت کشور گفت: امروز د رکشور شاهد امنیتی هستیم که این امنیت  مجانی ورایگان به دست نیامده و برای رسیدن به این آسایش و رفاه  تلاش ها وهزینه ای زیادی صورت گرفته شده و خون های زیادی د راین راه ریخته شده و ما قدردان این عزیزان هستیم .

دادستان کل کشور تصریح کرد: امروز در غرب و شرق و شمال و جنوب کشور  ناامنی ها را  مشاهد ه می کنیم  و در کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان جنایات و حوادثی رخ می دهد که اسایش و رفاه مردم را نشانه گرفته ولی خوشبختانه با تلاش سربازان گمنام  امام زمان (عج) و نیروهای نظامی و انتظامی کشو امینت ایران در منطقه و سطح دنیا بی نظیر و مثال زدنی است .

وی خاطرنشان ساخت: تامین امنیت وظیفه ای است که خداوند بر دوش همه خدمتگزاران نظام و مسئوولین نهاده واگرامنیت است در کنار آن اقتصاد  پیشرفت فرهنگی و رزشی آرامش و آسایش مردم و توسعه کشاورزی ودیگرامکانات را می توانیم درکشور داشته باشیم و اگر امنیت تامین نباشد هیچ گدام از این موارد وجود نخواهد داشت و ماباید قدر دان امنیت خود باشیم .

مسئول ناامنی جهان امروزامریکا و هم پیمان هایش هستند 

وی با اشاره به اینکه مسئول ناامنی جهان امروز امریکا وهم پیمان هایش هستند گفت: استکبار جهانی دنیا را ناامن کرده که خودش درآن امنیت داشته باشد و برای حفظ منافع خود و شرکا یشمنطقه را به آتش کشیده  و برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشد  سلاح ها ی مرگبارش را به ال سعود می فروشد  و ال سعود با این سلاح ها  مردم بیگناه یمن و بحرین ورا به قتل می رساند

دادستان کل کشور افزود : به تعبیر خودشان آمریکایی ها از گاو  شیرده منطقه  در حال دوشیدن  هستند و از طرف دیگر  به همین وسیله امنیت منطقه را از بین بره اند  اما ایران اسلامی  به حول قوه الهی در امنیت کامل بسر می برد .

منظری با اشاره  به سالروز شهادت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی گفت : شهید صدوقی مردم یزد را ازچنگ طاغوتیان نجات داد  و خدمات ارزنده ای را به انقلاب اسلامی  تقدیم کرد و انقلاب اسلامی در طول ۴۰سال گذشته هزینه های بسیاری از جمله شهادت  صدوقی ها و بهشتی ها را داده  و لی نتیجه این شهادتها و هزینه ها دستاوردها و موفقیت های بزرگی است  که امروزبه دست آورده و  باعث اقتدار ایران درمنطقه و جهان شده است .

 برخورد رهبر انقلاب با نخست وزیر ژاپن کل جهان را در بهت برد 

دادستان کل کشور با اشاره به دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب گفت : رهبر معظم انقلاب د ربرابر نخست وزیر ژاپن  که نماینده امریکا بود  چنان با اقتدار و عزت و حکمت  برخورد کرد که کل جهان از این برخورد در بهت فرو رفت .

وی اینستکس را فرزند معلول برجام دانست و گفت: اروپا می خواهد این فرزند معلول را به ایران تحمیل نماید  ولی ان شالله  مسئولان اقدامات بی شرمانه  امریکایی را در نظر داشته باشند  و این ولد معلول برجام  را به دامن نگیرند  و مردم در این شرایط مشکلات معیشتی و  اقتصادی دشواری دارند  و همه ما باید  دست دردست هم بدهیم تا مشکلات برطرف شود .

در پایان این مراسم علی اکبرشمس داستان سابق به عنوان قائم مقام  رئیس کل دادگستری استان منصوب و  محمدرضا حداد زاده معاون فعلی دادستان به عنوان دادستان یزد منصوب شد. 

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.