سینمای استراتژیک دوران بلوغ خود را سپری می‌کند و حمایت ویژه از آن ضروری است.

ضرورت حمایت ویژه از سینمای استراتژیک

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین به نقل از سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: سینمای استراتژیک در ایران دوران بلوغ خود را سپری می‌کند و در ۳ تا ۴ دهه گذشته روند تولید فیلم‌ها یا مجموعه‌های نمایشی به شکلی بوده که به مسائل استراتژیک توجه بیشتری شده است. هنرمندان بیشتری درگیر این موضوع شده و مخاطبان این آثار هم افزایش پیدا کرده‌اند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه تولید آثار سینمایی با موضوعات استراتژیک و تاریخی همواره دغدغه سینما دوستان بوده است، افزود: اکنون شاهد بلوغ سینمای استراتژیک هستیم، وقتی از سینمای استراتژیک حرف می‌زنیم نباید آن را به تعداد محدودی حوزه به عنوان مثال حوزه مقاومت محدود کنیم. مسائل انسانی هم جزو موضوعات استراتژیک به حساب می‌آید. سینمای انسانی ایران در ۳ تا ۴ دهه اخیر گفتمانی را معرفی کرده که به نوعی گفتمان سینمای استراتژیک ایران است. فیلم‌هایی در بخش کودکان و نوجوانان و مقاومت می‌تواند حرف‌های استراتژیک بزند.

وی ادامه داد: اگر سینمای چند سال اخیر را رصد کنیم خواهیم فهمید که در سینمای ایران زنجیره محتوایی خاصی پی گرفته می‌شود. بسیار خوشحالیم که در سال‌های گذشته در بنیاد سینمایی فارابی از زنان و مردان فیلم اولی حمایت کردیم که آثاری با مضامین استراتژیک تولید کرده‌اند.

تابش گفت: اخلاق گرایی، امید آفرینی، اعتماد به نفس، مبارزه با فساد، عدالت خواهی و توجه به ارتقاء سرمایه اجتماعی در کشور و مباحث مربوط به خانواده موضوعاتی است که در اولویت بنیاد سینمایی فارابی است و از تولید چنین آثاری حمایت می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این سؤال که برای نمایش گسترده آثار سینمای استراتژیک در بازارهای جهانی چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: بسیاری از آثار سینمایی ما نمایه و سویه جدیدی از ایران را به جهانیان معرفی می‌کند. بسیاری از افراد تحت تاثیر سینمای ایران قرار گرفته‌اند و در این سال‌ها تلاش کرده‌ایم فیلم‌هایی با موضوعات استراتژیک را به جهانیان معرفی کنیم. برای این آثار نمایش ویژه می‌گذاریم و این آثار را به خریداران خارجی معرفی می‌کنیم. هر چه این گونه فیلم‌ها در معرض رسانه‌ها و شبکه‌های اینترنتی و خارجی قرار گیرد افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. باید به این امر توجه کرد که فیلم‌های استراتژیک کار دیپلماسی فرهنگی را انجام می‌دهد. اکنون بسیاری از رسانه‌های خارجی دست به تخریب فرهنگ و ارزش‌های ما می‌زنند و سینماگران ما هم با آثارشان پاسخی درخور به آن‌ها می‌دهند.

وی درباره حمایت بنیاد سینمایی فارابی از آثاری با موضوعات استراتژیک هم گفت: ما چند سالی است که در فارابی جلساتی برای هم افزایی و پرداخت درست به چنین موضوعاتی برگزار می‌کنیم. در این جلسات با به اشتراک گذاشتن نظرات، جلوی تکرار یا موازی کاری گرفته می‌شود. مسأله بعدی موضوع تأمین بودجه است که امسال سازمان سینمایی برنامه و بودجه‌ای را مختص این کار در نظر گرفته است که به زودی اعلام خواهد شد.

تابش در پاسخ به این سؤال که حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی گفته است که برنامه و بودجه‌ای را مختص تولید آثار سینمایی فاخر با موضوعات استراتژیک و تاریخی در نظر گرفته و مسؤولیت این کار را بر عهده بنیاد سینمایی فارابی قرار داده‌ایم، گفت: به طور معمول این آثار پیش تولیدی زمان بر و تولیدی پر هزینه دارند و بخش خصوصی کمتر زیر بار تولید چنین آثاری می‌رود.  

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.