خطیب حرم مطهر رضوی عنوان کرد: حرص ورزیدن برای خرید بیش از حد نیاز یک کالا کمیاب مخالف با سیره اهل بیت(ع) و اقتصاد مقاومتی است.

حرص ورزیدن برای خرید بیش از حد نیاز مخالف با سیره اهل بیت(ع) است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محمد هادی عبدخدایی در ویژه برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی که قبل از نماز مغرب در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: امام صادق(ع) در طول زندگانی خویش پیوسته سعی داشتند مانند مردم عادی زندگی کنند، ایشان چون فقرا نان مخلوط از گندم و جو استفاده می‌کردند و می‌فرمودند «خدا می‌داند که می‌توانم به بهترین صورت نان گندم خانواده‌ام را تهیه کنم، اما دوست دارم خداوند مرا در حال برنامه‌ریزی صحیح زندگی ببیند».

وی افزود: «رعایت حال دیگران» یکی از توصیه‌های مهم اهل بیت(ع) است که اتفاقا در حوزه اقتصادی مقاومتی خیلی کاربردی است، حرص ورزیدن برای خرید یک کالای کمیاب مخالف با سیره اهل بیت(ع) است.

خطیب حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) افزون بر تربیت شاگرد، به کار نیز مشغول بودند، عنوان کرد: امام صادق(ع) نه تنها دیگران را دعوت به کار و تلاش می‌کردند، بلکه خود نیز با وجود مجالس درس و مناظرات و ... در روزهای گرم تابستان، در مزرعه‌اشان چون دیگر کشاورزان کار می کردند

وی با اشاره به اینکه ششمین امام شیعیان در امور تجاری بر رضایت خداوند تأکید داشتند، گفت: وقتی کارپرداز امام صادق(ع) با سرمایه ایشان برای تجارت به مصر رفت و با سودی زیاد برگشت، امام از او پرسیدند «این سود زیاد را چگونه به دست آورده‌ای؟» کارپرداز گفت چون مردم نیازمند کالای ما بودند، ما هم به قیمت گزاف فروختیم، امام فرمودند: «سبحان‌الله».

آیت‌الله عبدخدایی ادامه داد: امام صادق(ع) به کارپرداز خویش فرمودند علیه مسلمانان هم‌پیمان شدید که کالایتان را گران بفروشید، لذا امام اصل سرمایه را برداشتند و سودش را نپذیرفتند و به او فرمودند «ای مصادف، چکاچک شمشیرها از کسب روزی حلال آسان‌تر است».

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اسلام تنبلی را مورد نکوهش قرار داده است، گفت: روشن است کسی که به کار و تلاش نپردازد و به تأمین معاش و خرج زندگی خویش همت نگمارد، باید از دسترنج و درآمد دیگران بهره گیرد و می‌دانیم که سربار جامعه شدن مورد مذمت شدید اسلام است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.