یزد-بزرگ ترین شهر خشتی جهان، دومین شهر تاریخی جهان و یا زیباترین شهر آجری دنیا القابی دهن‌پر کن و فریبنده است که اگر فکری به حال تثبیت این جایگاه جهانی نکنیم ممکن است خیلی زود این عناوین پرزرق‌وبرق در دنیای واقعی از اذهان جهانیان پاک شود و این ابهت تاریخی در انظار جهانیان کم‌رنگ جلوه کند.

حیات بافت جهانی یزد درگرو تزریق اعتبار  است

قدس آنلاین-گروه استان ها: با جهانی‌شدن بافت تاریخی یزد در تیرماه  سال ۱۳۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان روزنه‌ای از امید در دل مردمان ایران‌زمین پدیدار شد.

معرفی یزد به‌عنوان سندی بی‌بدیل از هویت ایرانی و اسلامی‌ موجب شد تا باری دیگر نگاه جهانیان و توجه بسیاری از رسانه‌های معتبر و همچنین مراکز علمی ‌و فرهنگی جهان به این شهر تاریخی معطوف شود.

این در حالی است که در حال حاضر یزد تنها عنوان جهانی‌شدن را یدک می‌کشد و از نگاه ویژه دولت به‌صورت ملی و استانی محروم مانده است، چیزی که در این شرایط یکی از ملزومات برای عمل به تعهدات اجرایی استان به یونسکو است.
یکی از این تعهدات ترویج معماری خشتی در بافت تاریخی است و بااینکه نگهداری این شهر تاریخی نیازمند رسیدگی و مرمت مستمر است  و مطالعه و شیوه‌ای استاندارد را می‌طلبد اما اجرای این دستورالعمل متأسفانه به دلیل نبود اعتبارات با کندی در حال اجرا است.

گفتنی است با ثبت جهانی یزد در شورای عالی معماری و شهرسازی ردیفی ایجاد شد تا اعتبار ویژه‌ای به استان یزد اختصاص یابد که این اعتبار ویژه می‌توانست برای عمل به تعهدات استان به دستورالعمل یونسکو کارساز باشد اما درنهایت اعتباری برای بافت تاریخی یزد مصوب نشد.

توزیع بودجه بر عهده میراث فرهنگی

در همین راستا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد بیان می‌کند: ردیفی در قانون بودجه برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و ارزشمند در نظر گرفته‌شده است که استان یزد نیز جزو استان‌های برخوردار از این بودجه است اما توزیع این بودجه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور واگذارشده است.
محسن صادقیان بابیان اینکه قرار بود ردیف خاصی از بودجه ملی برای بافت تاریخی جهانی یزد در نظر گرفته شود ابراز می‌کند: اما این ردیف هنوز ایجاد نشده  و باوجود پیگیری‌ این موضوع در بودجه ۹۷ و ۹۸ محقق نشد.

وی بابیان اینکه مکاتبات بسیاری در این رابطه انجام‌شده بیان می‌کند: بر اساس آخرین پیگیری‌ها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید کرده است که برای استان یزد ردیف خاصی ایجاد نخواهد شد
وی ادامه می‌دهد: البته هرساله از این محل اعتباری به استان اختصاص می‌یابد که قابل‌توجه نیست.

کمبود اعتبارات

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در خصوص تخصیص اعتبارات بیان می‌کند: متأسفانه در این راستا توجه چندانی به تخصیص اعتبارات نشده است.

وی  با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۷ مبلغ ۹.۵ میلیارد تومان برای ردیف مذکور تصویب شد بیان کرد اما  فقط ۳.۵ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد و این در حالی است که مبلغ واریزی به‌حساب سازمان میراث فرهنگی استان یزد  فقط ۸۰۰ میلیون تومان بود.

فاطمی بابیان اینکه در بودجه سال ۹۸ هم متأسفانه میزان اعتبار این ردیف به‌شدت کاهش‌یافته است و به مبلغ ۶.۵ میلیارد تومان رسیده است می‌افزاید: هرچند که همین مقدار نیز تاکنون تخصیص داده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.