پزشک متخصص سم شناسی درباره وضعیت مسمومیت شیخ زکزاکی گفت: سطوح سرمی یعنی مقدار سرب موجود که در خون ایشان گزارش شده بسیار بالا بوده و با این روندی که سطح سرب طی ۲۰ روز از ۱۷۰ به ۲۳۰ افزایش پیدا کرده باید گفت که این روند کشنده است. در حال حاضر آغاز درمان ضد سرب یا به اصطلاح دریافت پادزهر سرب برای شیخ زکزاکی اورژانسی است.

 درمان ضد سرب برای شیخ زکزاکی اورژانسی است/ درصورت عدم درمان باید منتظر بدترین اتفاقات بود

 دکتر سید نادر مصطفوی متخصص سم شناسی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درخصوص مسمومیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و آخرین وضعیت جسمی وی اظهار داشت: درباره وضعیت جسمی شیخ زکزاکی و روند درمان ایشان، تیم پزشکی در ایران تشکیل شده که پیگیر وضعیت سلامت و درمان ایشان هستند که لازم است بابت تشکیل این گروه از دکتر پور رحیم تشکر کنم. سطوح سرمی یعنی مقدار سرب موجود که در خون ایشان گزارش شده بسیار بالاست و طبق آزمایشی مقدار آن ۱۷۰ و همچنین در آزمایش دیگر حدود سه هفته پس از آن  ۲۳۴ گزارش شده است. هر متخصص مسمومیتی ممکن است با شنیدن این میزان مسمومیت بگوید این مقدار از سرب در خون با ادامه حیات فرد مسموم منافات دارد، این را عرض کردم که بگویم میزان سم در خون ایشان بسیار بالا و نیازمند درمان فوری است.

متخصص سم شناسی همچنین افزود: درمان این نوع مسمومیت چندان پیچیده نیست و داروی آن در اکثر مراکز درمانی بزرگ دنیا در دسترس و قابل تهیه است. این دارو در ایران نیز موجود است و ما مشکلی از این جهت نداریم، منتهی باید درمان ایشان هرچه سریعتر آغاز شود. زمانی که مسمومیت با سرب علایم خود در سیستم اعصاب مرکزی را نشان دهد فرد دچار خواب آلودگی، اختلالات شناختی مانند عدم آگاهی به زمان، مکان و درنهایت تشنج خواهد شد و مرحله بعدی آن کماست و طی این مراحل حتی ممکن استبا وجود آنکه درمان بیمار شروع شده باشد اما شخص به سمت بهبودی بازنگردد و بیماری سیر خودش را طی کند و حتی منجر به فوت شود. بنابراین درمان ضد سرب یا به اصطلاح دریافت پادزهر سرب برای شیخ زکزاکی در حال حاضر اورژانسی است.

دکتر نادر مصطفوی ادامه داد: اگر پیگیری مداوای ایشان بیش از این بلاتکلیف بماند و از روند درمان جلوگیری شود، ممکن است ایشان وارد شرایط  ویژه ای شود، بطوریکه فرد مسمومی که دچار کاهش سطوح هوشیاری شود قطعاً نیازمند آی سی یو، مانیتورینگ و درمان بسیار تهاجمی تر و با داروهای بیشتری است. اگر در حال حاضر این امکان باشد که مسمومیت ایشان با دو نوع دارو درمان شود اما در صورت عدم درمان و بی توجهی به آن، مداوا باید در مراحل بعد با دو یا سه دارو و با دوز بالاتری صورت بگیرد بنابراین شرایط شیخ زکزاکی نه تنها وضعیت اورژانسی دارد بلکه اگر درمان ایشان هر لحظه زودتر شروع شود برای جلوگیری از اثرات مخرب بعدی بهتر است.

وی تصریح کرد: تیم پزشکی از متخصصان مختلف در ایران درخصوص پیگیری درمان ایشان تشکیل شده و هر زمانی که شرایط مهیا شد درمان ایشان را برعهده بگیریم یا دستورات لازم و داروهای مورد نیاز برای درمان را تجویز کنیم.

این متخصص سم شناسی بالینی همچنین گفت: البته تا جایی که می دانم وضعیت چشم، ستون فقرات گردنی، کبد و کلیه های ایشان نیز وضعیت اورژانسی دارد، منتهی در مورد مسمومیت که تخصص من است، باید گفت که شرایط به گونه ای حاد است که حتی نمی توان در مورد یک لحظه دیگر وضعیت بیمار پیش بینی داشت و متأسفانه هر لحظه باید منتظر بدترین اتفاقات بود.

دکتر نادر مصطفوی ابراز کرد: با این حجم از مسمومیت نمی‌توان مدت زمان مشخصی برای زنده ماندن و حیات ایشان پیش بینی کرد اما با این روندی که سطح سرب طی ۲۰ روز از ۱۷۰ به ۲۳۰ افزایش پیدا کرده باید گفت که این روند کشنده است. درمان ایشان به سادگی امکان پذیر است به شرط اینکه بیمار دچار عوارض پایدار نشده باشد. اگر ایشان وارد مرحله کاهش سطح هوشیاری شدید یا تشنج شود، ممکن است حتی شروع درمان نیز فایده ای نداشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.