توزیع طرح ترافیک خبرنگاران امسال نیز بی حاشیه نبود و بسیاری از رسانه‌ها از بی عدالتی در توزیع طرح های ترافیک گلایه داشتند.

اعتراض بی‌جواب خبرنگاران به تخصیص مجوز طرح ترافیک

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، روایت ساده و تکراری است. حاشیه‌هایی که هر سال ادامه دارد اما استفاده از تخفیف خبرنگاران برای ورود به محدوده طرح ترافیک، دو سالی است که حاشیه سازتر از گذشته شده است.

پس از جنجال‌های سال گذشته در توزیع طرح ترافیک خبرنگاران و تلاش برای حذف این حق از سوی معاونت حمل و نقلو ترافیک و مقاومت شورا و در نهایت، تصویب تخفیف ۹۰ درصدی برای خبرنگاران و مسائل و مشکلاتی که پس از آن ایجاد شد، برخی از خبرنگاران از شهردار تهران درخواست کردند که امسال توزیع سهمیه خبرنگاران بر عهده بخشی ازشهرداری تهران قرار گیرد که بیشترین ارتباط را با اهالی رسانه دارد؛ یعنی مرکز ارتباطات شهرداری تهران که برای شناسایی خبرنگاران نیازی ندارد کمیته‌ای تشکیل دهد و ده‌ها میلیون تومان برای بررسی مدارک و تشخیص خبرنگاران هزینه کند.

این درخواست در حاشیه مراسم انعقاد موافقتنامه قرارداد ساخت ۳۷۶ واگن مترو مطرح شد و شهردار تهران هم با پذیرفتن این موضوع، ضمن توصیه به خبرنگاران که از خودرو استفاده نکنند، تاکید کرد که حاشیه‌های سال گذشته در توزیع طرح ترافیک خبرنگاران تکرار نمی‌شود.

این قول آقای شهردار باز هم خبرنگارانی که سال گذشته طعم تبعیض‌ها را چشیده بودند، راضی نکرد و در حاشیه تحویل باغ عبقری از بنیاد مستضعفان به شهرداری تهران هم این قول آقای شهردار را به او یادآوری کردند و او نیز پاسخ داد: سه شنبه‌های بدون خودرو دارای یک پیام است که به ما می‌گوید از خودروی شخصی استفاده نکنیم و بیشتر از مسیرهای پیاده و عمومی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است چنین عزمی داشته باشیم، همه باید این کار را انجام دهیم، ادامه داد: البته شما ناامید نشوید و ما حتماً آن قولی را که داده بودیم، پیگیری می‌کنیم اما از آنجایی که طرح ترافیک به معنای استفاده از خودروهای شخصی است، لذا اصحاب رسانه باید بیشتر سردمدار این مسئله باشند و کم استفاده کردن از خودروی شخصی توسط رسانه‌ها منتقل شود.

اما آقای شهردار قولی را که داده بود، پیگیری نکرد و امسال هم توزیع سهمیه مجوز وردود به طرح ترافیک خبرنگاری و امکان استفاده از تخفیف برای خبرنگاران توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام شد.

باز هم کارگروهی تشکیل شد که با قرارداد ده‌ها میلیونی خبرنگار و غیر خبرنگار را تشخیص دهد، اما این بار توپ تنها درزمین شهرداری تهران نبود، بلکه کارگروهی متشکل از ۷ عضو که دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و حمل و نقل عمران هم در آن نماینده داشتند، تشکیل شد و شاخص‌هایی برای تعیین سهمیه رسانه‌ها مشخص شد.

اما فرمولی که برای مشخص کردن سهیمه رسانه‌ها اختراع شده بود، با داده‌های یکسان هر بار به یک جواب می‌رسید. میزان سهمیه تعیین شده برای رسانه‌های مشابه و هم تراز، نزدیک به هم نبود.

رسانه‌های کوچک حتی بیش از ظرفیت تحریریه شان سهمیه دریافت کرده بودند و نسبتی منطقی هم میان جاماندگان رسانه‌ها هم وجود نداشت.

از یک سو، خبرگزاری ای که تحریریه ای حدود ۱۰ نفر دارد، تمامی خبرنگارانش طرح ترافیک می‌گیرند و کسی از لیست درخواست کنندگان جا نمی‌ماند و از سویی، خبرگزاری دیگری با ۱۵۰ عضو تحریریه حدود ۱۵ درصد اعضای تحریریه سهمیه می‌گیرد.

روزنامه‌ای که مجموع اعضای تحریریه اش به ۴۰ نفر هم نمی‌رسد ۲۰ سهمیه می‌گیرد و همچنین خبرگزاری ای که به اندازه دو سرویس یک خبرگزاری بزرگ، نیروی خبری ندارد از ۴۰ سهمیه برخوردار می‌شود.

اعتراض‌های مختلف هم به جواب نمی‌رسد و دوستانی که ده‌ها میلیون‌ها تومان بودجه برای تشخیص خبرنگار و غیر خبرنگار گرفته بودن متقاضیان دریافت کردند، فرصت برای گوش کردن به سخنان بسیاری از خبرنگاران را هم نداشتند و با وجود وعده آقای شهردار، امسال نیز روند سال گذشته تکرار شد.

این بار کار آسان‌تر شده است. توپ این بی عدالتی در زمین کارگروه ۷ نفره بود. اما همه می‌دانند آخر کار توزیع طرح‌های خبرنگاری به یک اتاق ختم می‌شود.

امسال به بهانه حمایت از رسانه‌های بخش خصوصی سهم خبرگزاری‌های بزرگ را کاهش داده اند. این در حالی است که بیشتر این خبرگزاری‌ها در محدوده طرح ترافیک قرار دارند و حضور خبرنگاران این رسانه‌ها در پوشش برنامه‌های خبری پر رنگ تر از سایر رسانه‌ها است. اما بازهم در این بخش عدالت برقرار نشده است و رسانه‌هایی که خودروی سازمانی دارند و خبرنگارانشان با خودروی سازمانی در برنامه‌های خبری حاضر می‌شوند سهمیه‌هایشان کاهش پیدا نکرده است.

سال گذشته لیستی دو هزار نفر از خبرنگارانی که طرح ترافیک خبرنگاری گرفته بودند در سامانه شفافیت منتشر شد. لیستی که نام رسانه نداشت. از میان انبوهی از نام آنها که مشهور تر بودند مشخص شد که خبرنگار نیستند و سرانجام به گفته مسئولان ترافیکی ۲۳ نفری هم طرح‌هایشان باطل شد.

اما هنوز مقاومت برای انتشار اسامی رسانه‌ها ادامه دارد. از سال گذشته با وجود تذکر پی در پی دو اعضای شورای شهر تهران در خصوص اعلام اسامی نام رسانه‌هایی که طرح ترافیک گرفته اند، معاونت مربوطه تنها سکوت می‌کند.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص مقاومت برای انتشار اسامی رسانه‌ها در کنار نام خبرنگاران گفته است: به دلیل سهم خواهی هایی که در این لیست شده، اسامی نام رسانه‌ها منتشر نمی‌شود. کسانی از این مخفی کاری دفاع می‌کنند که مدعی شفافیت هستند و شعار شفافیت می‌دهند و در عمل از این مخفی کاری دفاع می‌کنند.

ما معتقدیم بحث سلیقه و خواست‌های شخصی دراین رابطه کنار گذاشته ومصوبه شورای شهر تهران باید اجرایی شود. در مصوبه شورا تاکید شده است که باید نام رسانه‌ها در کنار خبرنگارانی که طرح ترافیک می‌گیرند آورده شود، حالا شخصی پیدا شده است که می‌گوید من صلاح نمی دانم این مصوبه اجرایی شود. صلاح ندانستن یعنی یک کاری اشتباهی رخ داده یا ایراداتی کار داشته است که نمی‌تواند این اسامی را منتشر کند.

او ادامه می‌دهد: وقتی ما تمام قرار دادها و و حقوق و دستمزد، اطلاعات مدیران را بر روی سامانه شفافیت منتشر می‌کنیم، اسم چند رسانه چه مشکلی دارد که در برابر انتشار نامشان مقاومت می‌شود. مگر مسئله امنیتی و خطرناکی است که می‌ترسند نام رسانه‌ها را منتشر کنند؟

امسال قرار است نام رسانه‌ها در کنار نام خبرنگاران منتشر شود، چند هفته دیگر مشخص می‌شود چه میزان عدالت در توزیع طرح‌های خبرنگاری وجود داشته است. باز هم بی نام و نشان‌ها به اسم خبرنگاران از این امتیاز استفاده کرده اند و چقدر حق به حق دار رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.