شاخص کل بورس تهران پس از دو افت متوالی معاملات امروز خود را با کاهش ۱۱۵۴ واحدی (معادل ۰.۵) به پایان رساند و در سطح ۲۴۸ هزار و ۲۷۶ واحد ایستاد.

رشد شاخص سهام در روز توجه ویژه معامله‌گران به گروه‌های کوچک

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران پس از دو افت متوالی معاملات امروز خود را با کاهش ۱۱۵۴ واحدی (معادل ۰.۵) به پایان رساند و در سطح ۲۴۸ هزار و ۲۷۶ واحد ایستاد. در این روز نمادهای بزرگ کالایی بیشترین فشار را بر شاخص کل تحمیل کردند. از این رو افزایش توجه معامله‌گران به گروه‌های کوچک بورسی بار دیگر سبب سبقت شاخص هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) شد. به این ترتیب بازار سهام بار دیگر شاهد رشدهای دسته‌جمعی در گروه‌هایی همچون نمادهای دارویی، سیمان و قند و شکر و محصولات غذایی است. گروه‌هایی که اثرپذیری چندانی از تغییرات قیمت بازارهای جهانی ندارند و همچنین درآمد آن‌ها تابع مستقیمی از نرخ دلار در بازار نیست.

در مجموع طی معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران، نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی مبین بیتشرین اثر مثبت به شاخص سهام را ایفا کردند. در مقابل اما سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران در جهت عکس مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

در عین حال بیشترین افزایش قیمت روزانه به نماد معاملاتی شرکت‌ةای داروسازی فارابی، لوله و ماشین سازی ایران، شکر شاهرود، جام دارو و داروسازی اکسیر احتصاص پیدا کرد. بیشترین کاهش قیمت اما در این روز سبز به سهام شرکت‌های لنت ترمز ایران، تایدواتر خاورمیانه، به پرداخت ملت، سیمان بهبهان و سیمان آرتا اردبیل رسید.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل حدود ۱۳ واحد رشد کرد و به ۳۱۹۸ واحد رسید. از مهمترین تحولات این بازار در معاملات فردا می‌توان به عرضه اولیه ۲۰ درصد از سهام شرکت دارویی ره آورد تامین در نماد «درآور» با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان اشاره کرد. محدوده قیمتی هرسهم ۳۰۰ تا ۳۱۵ تومان و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۳۳۰ سهم تعیین شده که «تیپیکو» اقدام به واگذاری می‌کند. با این شرایط حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای هر کد معاملاتی ۱۰۴ هزار و ۴۲۲ تومان است که البته در صورت استقبال ۳۳۰ تا ۴۳۰ هزار نفری معامله‌گران، تعداد ۹۳ تا ۱۲۱ سهم به هر کد (حدود ۲۹ هزار تا ۳۸ هزار تومان) اختصاص خواهد یافت. همچنین متعهد خرید نیز سرمایه‌گذاری هامون شمال و کارگزاری صبا تامین و سقف تعهد خرید مجموعا ۵۰ درصد سهام قابل عرضه است.

همچنین امروز خبر رسید سامانه جامع توزیع سود به طور آزمایشی راه اندازی شده است. مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این خصوص گفت: رای نخستین بار، سود سهام بورس انرژی ایران و قند نیشابور از طریق سامانه جامع توزیع سود به حساب سهامداران این دو شرکت واریز شد تا مقدمات لازم برای رفع یکی از دغدغه های مهم سهامداران بازار سرمایه مهیا شود. به طور کلی می توان از طریق سامانه جامع توزیع سود، عایدی سهامداران شامل سود سهام شرکتها، سود در مقاطع و در سررسیدهای مختلف، وجوه حاصل از سررسید اسناد خزانه و حتی وجوه حاصل از معاملات را به صورت متمرکز به حساب آنها واریز کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.