خوزستان_ جلسه ستاد مبارزه با ریزگردها با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان استانی برگزار شد.

استاندار خوزستان: برای مبارزه با ریزگردها نیاز به اعتبار داریم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان عصر روز سه شنبه ۱۱ تیر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با ریزگرد ها که با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور و طهماسبی رییس ستاد ملی مقابله با ریزگرد کشور و مسئولین استانی برگزار شد، با تشریح شرایط بحرانی ریزگردهای خوزستان در سال ۹۵،با اشاره به اینکه شدت گردو غبار تا جایی پیش رفت که آسیب به تاسیسات برقی رسیده و بحران فراگیر شد و مجبور شدیم یک سری اقدامات ضربتی برای کنترل شرایط انجام دهیم.

شریعتی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات مراتع و جنگل های کشور ظرف چند سال اخیر مطالعات گسترده ای انجام داده و قول دادند ظرف یکماه اخیر نتایج را اعلام کنند؛ اذعان کرد: با واگذاری مدیریت و سیاست گذاری ریزگرد ها به سازمان محیط زیست کشور هیچ اعتباری بدون مطالعه علمی تخصیص نمی یابد.

وی افزود: منتظریم پس از ارائه مطالعات و تکمیل راهکارها اعتبار لازم را دریافت کنیم و ادامه داد: پیشتر با اعتبار قابل ملاحظه دولت، سیستم برق استان بازسازی و به پایداری رسید.

استاندار از بیش از ۷۵ درصد سبزینگی در کانون های ریزگرد خبر داد که باید حفاظت شود و بیان کرد: طرحی برای شورورزی شرکت توسعه نیشکر در کانون شماره ۱ ریزگرد داریم که بر اساس آن از محل مدیریت ساقه های نیشکر به سمت کشت های مقاوم برویم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه برای تعمیر و تکمیل و احداث کانال های سیلاب بر نیاز به تامین اعتبار داریم، اذعان کرد: پیش بینی شده است که سال پیش رو سال پر بارشی باشد و اگر این کانال ها ساماندهی شوند به کانال های ریزگرد منتهی شده و در مواقع سیلاب بخشی از آن را منتقل میکنند و در مواقع خشکسالی میتوانند آب را به کانون های ریزگرد منتقل کرده و موجب رطوبت و سبزینگی خاک شوند.

وی با عنوان اینکه خیلی سریع باید دستگاه متولی کانال اصلی ریزگرد مشخص شود با تاکید بر احقاق حق آبه تالاب ها، تاکید کرد: جهاد نصر برای ادامه کانال و احداث کانال های فرعی جهت رساندن آب به تالاب شریفیه، کم کاری نکند.

شریعتی از دیگر اقدامات دولت در خوزستان تجهیز کردن بیمارستانها، پایداری سیستم آب و فاضلاب، تجهیز سیستم هواشناسی و فرودگاه اهواز را برشمرد.

وی یکی از اقدامات مهم در فرودگاه اهواز نصب دو سیستم آی ال اس است که اگر انجام شود، فرودگاه اهواز با ۲ سیستم اولین فرودگاه کشور خواهد شد.

در ادامه عیسی کلانتری اظهار کرد: از همه مدیران استان بابت تلاش هایی که در سیل اخیر کردند، تشکر میکنم‌.

وی افزود: با دخل و تصرف در محیط زیست، به طبیعت تجاوز کردیم و نباید از خشم طبیعت ناراحت شویم و اعتراض کنیم.

کلانتری تصریح کرد: تا ۲ سال پیش امکان سنجش ازون سطح پایین را نداشتیم و اکنون این امکان در تهران فراهم شده است.

وی ادامه داد: زمانیکه وزارت نفت به زنگنه تحویل داده شد، متوسط گوگرد هوا از ۲ هزار به ۲۰۰ رسیده که جای تشکر دارد البته یکی دیگر از استاندارد های جدید کاهش ازون سطح پایین است که باید مقدار افزودنی های بنزین سنجش شود تا به سالم تر شدن هوا کمک شود.

کلانتری با اشاره به اینکه محیط زیست در کشور به شدت مورد تهدید است، تاکید کرد: حدود ۵۰ سال پیش دشت های خوزستان سرسبز بود ما میتوانیم خوزستان را گلستان کنیم و نباید نگران آب در این استان باشیم خوزستان بیش از آنکه نفت در زیر زمین داشته باشد، خاک بر روی زمین دارد و این وظیفه خود شما است که استان خود را حفظ کنید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه بودجه امسال ریزگرد ها تنها متعلق به خوزستان نیست و شامل کل جنوب کشور می شود، اذعان کرد: ما میتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم اما به شرط اینکه اصول توسعه پایدار را رعایت کنیم و این نکته را به مدیران خود دیکته کنیم تا برای ۲ هزارتومان تولید، هزاران تومان ضرر نزنند.

وی با بیان اینکه برای جذب بودجه سال در تصمیم گیری عجله نکنید، گفت: بگذاریم مطالعات کامل شود، موسسه تحقیقات سازمان مراتع و جنگل ها در ارائه تحقیقات تاخیر داشته است. به همین سبب در خاک قلیایی بوته کاری شده در حالیکه هیچ فایده ای ندارد و این به دلیل کار بدون مطالعه است. برای طرح های بدون مطالعه اگر طوفان هم به پا شود حتی یک ریال هم نمیدهم.

کلانتری ضمن تشکر جدی از بهداشت و درمان شمال و جنوب کشور، بیان کرد: عملکرد بهداشت و درمان در مناطق سیل زده در سطح جهان مانند یک معجزه است چرا که ما در سیل بی سابقه اخیر یک بیماری اپیدمی نداشتیم که نشانگر تلاش مردم و دولت است.

وی با بیان اینکه در خصوص ساماندهی زباله ها و پسماندها پیشرفتی نداشتیم، خاطر نشان کرد: بودجه ۱/۳ میلیارد دلاری پسماند ها در مجلس تصویب نشد و امسال نیز مشخص نیست بتوانند این بودجه را جذب کنند یا نه؟ به همین دلیل نتوانستیم در این زمینه کاری انجام دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تقریبا در همه موارد حقابه تالاب ها با وزارت نیرو به تفاهم رسیده ایم، گفت: نباید حقابه تالاب ها را به کشاورزی بفروشند حقابه تالاب ها باید باز ستانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.