بازار پوشاک بی‌قواره است؛ شاید این ادعا گویاترین عبارتی باشد که بتوان در توصیف پوشاکی گفت که همچون وصله‌ای ناجور بر تن فرهنگ ملی و مذهبی ما سنگینی می‌کند.

بازار  پوشاک، بیقواره است

بازاری که به بهانه رقابت تولیدکنندگان، مفاهیم نادرستی از مُد و مُدگرایی را در جامعه ترویج می‌کند. برای سامان دادن این آشفته بازار و صیانت از فرهنگی که تاوان سنگینی برای آن داده‌ایم، چه باید کرد؟

• به اعتقادات دینی و فرهنگ جامعه توجه کنیم

محبوبه سلطانی، یکی از طراحان لباس‌های سنتی و ایرانی می‌گوید طراحان لباس باید علاوه بر شناخت از سلایق مردم، بدانند در طراحی و مد لباس باید مؤلفه‌هایی همچون پوشیدگی در عین زیبایی و آراستگی را مورد توجه قرار دهند چرا که اگر بخواهیم از فرصت معرفی لباس ایرانی به دنیا استفاده کنیم، باید به اعتقادات دینی و فرهنگ جامعه توجه داشته باشیم.

وی می‌افزاید: متأسفانه امروزه عرضه لباس‌های کوتاه، مانتوهای بدون دکمه و به اصطلاح جلوباز با طراحی‌های بی‌محتوا و پوچ برگرفته از کشورهای اروپایی از ضعف طراحی در حوزه لباس حکایت می‌کند و می‌توان گفت، فعالیت‌های مسئولان کارگروه مد و لباس اسلامی ایرانی در این میان چندان تأثیرگذار نبوده است.

سلطانی ادامه می‌دهد: نگاهی به لباس‌های سنتی ما ایرانیان بیانگر این است که این لباس‌ها علاوه بر پوشیدگی و زیبایی، از ویژگی‌هایی همچون تنوع در رنگ، کیفیت و تنوع در پارچه‌های مورد استفاده با توجه به تنوع اقوام ایرانی برخوردارند و این مهم نشان می‌دهد طراحان قدیمی ما در حوزه طراحی لباس‌های سنتی موفق بوده‌اند، اما متأسفانه امروزه از این موضوع غافل شده و به نوعی دچار تعارض شده‌ایم. به طوری که اغلب افراد در جامعه یا با پوشش‌های عجیب و نامناسب و یا با لباس‌هایی به رنگ‌های نامناسب ظاهر می‌شوند و این مهم ضعف طراحی در حوزه لباس‌های شهری را می رساند که ما -طراحان حوزه مد و لباس- نتوانسته‌ایم الگوی صحیحی از لباس مناسب را به جامعه معرفی کنیم، در حالی که می‌توان مدهای بسیار شیک و ارزشمند را در رنگ‌های مختلف، شاد و زیبا ارائه کرد، تنها لازم است طراحان لباس دانش و تخصص خود را متناسب با اعتقادات و سلایق جامعه به منصه ظهور برسانند.

• لباس، پرچم هویت و شخصیت فرد است

فرشته زمانی، مدرس دانشگاه و متخصص طراحی مفهومی و شخصیت محور نیز با بیان اینکه طراحان لباس می‌توانند با استفاده از اطلاعات علوم انسانی و ارتقای علوم بصری، اجرای موفق‌تری در حوزه داخلی و بازارهای خارجی داشته و طرح‌های آن‌ها معرف پوشاک ایرانی اسلامی باشد، می‌گوید: در سال‌های اخیر لباس‌های پوشیده در صنعت پوشاک از جایگاه بسیار خوبی در کشورهای جهان برخوردار است.

این طراح بین‌المللی با بیان اینکه لباس، پرچم هویت و شخصیت فرد و بیانگر اعتقادات، آداب و رسوم، تفکر و فرهنگ اوست، می‌گوید: متأسفانه در ایران اغلب طراحان می‌کوشند طراحی مستقل انجام دهند، در حالی که در عصر حاضر لباس یک رسانه محسوب می‌شود و وابسته به نگرش حاکم بر جامعه است، از همین رو ضرورت دارد گروه‌هایی متشکل از طراحان آگاه بر مسائل روز تشکیل شوند تا بتوانند میزان موفقیت و همچنین اثرگذاری طرح‌های خود را بر افکار عمومی و مخاطبان، پیش از عرضه به بازار تخمین بزنند.

این مدرس دانشگاه معتقد است در سال‌های اخیر کارگروه مد و لباس فضای امنی را برای فعالیت طراحان ایجاد کرده است اما از آنجا که شناسنامه اثر در ایران اشتباه معنا شده، شاهد اجرای‌های ضعیف‌تری در حوزه اقتصادی هستیم.

زمانی در خصوص فعالیت طراحان لباس در سایت‌ها و فضای مجازی نیز می‌گوید: اصناف به واسطه ارتباط مستقیم و آشنایی که با مشکلات و معضلات جامعه دارند، از توانایی ارتقای ابعاد فرهنگی واجتماعی جامعه برخوردارند و باید توجه داشته باشند که با در دسترس داشتن این امکان می‌توانند از فضای مجازی در راستای ارتقای فعالیت‌ها و اثرگذاری بیشتر استفاده کنند و به این ترتیب بتوانند از ظرفیت‌های این حوزه طبق قوانین کشور بهره‌مند شوند. البته وزارت ارشاد نیز باید نظارت دقیق‌تری بر عملکرد آن‌ها داشته باشد.

• ساماندهی مد و لباس باید به‌روز باشد

محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وضع حاضر بازار پوشاک دل خوشی ندارد. او با انتقاد از عملکرد کارگروه مد و لباس ایرانی می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در گذشته موجب شد شاهد ورود لباس‌های خارجی باشیم، بحث نبود طراحی‌های نوین، جدید و جذاب در مد و لباس بود. حال آنکه برای معرفی لباس ایرانی به دنیا، فرهنگ‌سازی، آموزش و طراحی‌های نوین ضروری است؛ بنابراین ساماندهی مد و لباس باید به‌روز باشد و نیازهای جوانان و مردم را بخوبی تشخیص دهد تا به نسبت این تشخیص‌ها، لباس‌هایی که در شأن و منزلت ایران و مردم ایران است با توجه به شرایط روز و ذائقه‌هایی که مردم دارند، طراحی و عرضه شود.

• کارگروه ساماندهی مد و لباس چه می‌کند؟

قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که باید پاسخگوی بخش قابل ملاحظه‌ای از انتقادهای موجود بر سر بی‌سامانی وضعیت مد و لباس باشد، پس از پیگیری‌های مداوم ما حاضر به گفت‌وگو در این خصوص نشد.

اما شاید اشاره به بخشی از نظرات وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بتواند دورنمایی از موضع‌گیری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور را به انتقادات حاضر نشان دهد.

وی می‌گوید: کارگروه مد و لباس نمی‌تواند به مردم بگوید چه چیزی بپوشید! یکسری اصول کلی است که تلاش می‌کنیم با این اصول کلی مطابقت داشته باشیم و از چارچوبش تخطی نکنیم. ما نمی‌توانیم ارزش‌ها، قواعد و چارچوب‌هایمان را نادیده بگیریم، باید بدانیم که در نظام ارزشی زندگی می‌کنیم. اما باز هم به این مورد توجه داریم که پوشاک‌های طراحی و ارائه‌ شده به مخاطب در نزد آنان مقبولیت داشته باشد؛ بنابراین من این اطمینان را به شما می‌دهم اصلاً هیچ کشوری غربی نیست که نهاد دولتی در حوزه مد و لباس حاکمیت نداشته باشد.

در کشور ما یکی از حوزه‌هایی که دولت در آن دخالت جدی ندارد و بیشتر جریان‌سازی به حساب می‌آید، همین حوزه مد و لباس است.

یکی از افتخارات حوزه مد و لباس این است که بر بستر پیشنهادات و طرح‌های مردمی استوار شده است. ما با هدف الگوسازی و اینکه کمک به پیشرفت مُد در ایران داشته باشیم، کار می‌کنیم. اصلاً نگاه دولتی به معنای اینکه چوب به دست بگیریم که چه کسی چه بپوشد یا چه نپوشد، نیست!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.