خراسان شمالی-رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی دلایل عدم توسعه صنعت فرش دستباف دراستان را فراهم نشدن زیرساخت ها، نبود صنعت نخ ریسی، رنگرزی عنوان کرد.

نبود صنعت نخ ریسی دلیل عدم توسعه صنعت فرش دستباف است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، محمد صمدی در رابطه با دلایل اهمیت صنعت فرش دستباف درایران گفت: این صنعت شامل فرصت های شغلی بیشمار از بخش دامداری و کشاورزی برای کشت پنبه و ابریشم گرفته تا صنایع ریسندگی، رنگرزی و واسطه‌هایی که این میان قرار می‌گیرند، همچنین طراحی، رفوگری و ... را شامل می‌شود.

وی افزود: هزینه پایین ایجاد اشتغال و ارزش افزودة بالای این صنعت، همچنین اهمیت صادرات و درآمدی که از این بابت حاصل می‌شود مورد توجه است.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی به پتانسیل بالای استان در زمینه صنعت فرش و صنایع دستی اشاره کرد وگفت: رونق فرش دستباف استان در گرو بهره مندی از تسهیلات ویژه و حمایت  مسئولان است تا زمینه توسعه این صنعت در استان فراهم شود.

صمدی از دلایل عدم توسعه این صنعت در استان را فراهم نشدن زیرساخت ها، نبود صنعت نخ ریسی، رنگرزی و بسیاری از صنایع وابسته به تولید فرش دستباف عنوان کردو بیان داشت: برای پیشرفت فرش استان باید مطابق با سلیقه بازار و رعایت استانداردهای لازم پیش رفت.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی  با بیان این که بازارهای فرش دست‌باف ایرانی به  دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می‌شود ، اظهارکرد:  بازار داخلی قابلیت برنامه ریزی دارد اما بازار خارجی، تابع بازار جهانی و غیرقابل کنترل است .

وی با اذعان به این که تنها ۱۵‌درصد از فرش‌های ایرانی دستباف که تولید می‌شوند به مصرف بازار داخلی می‌رسند از جمله عوامل دلایل  کاهش خرید فرش دستباف ایرانی در بازارهای خارجی را تکراری بودن نقوش فرش‌های ایرانی وعدم به کارگیری طرح های جدید، عدم حضور مستمر در نمایشگاه‌های بین‌المللی به دلیل هزینه‌های بالا،تعداد کم کارگاه‌های متمرکز قالیبافی و تحویل به موقع تولیدات به بازار عنوان کرد.

وی به تأثیر تحریم‌ها بر روند تولید و عرضة  فرش دست‌بافت ایرانی اشاره کرد و ازجمله عوامل تاثیرگذار تحریم ها را تغییر سلیقة خریداران عنوان کرد چراکه زمانی که  تحریم‌ها اتفاق افتاد، نه تنها صادرات، بلکه حتی تصویر فرش ایرانی از روی مجلات طراحی داخلی حذف شد  واین مهم  منجر به  تغییر سلیقة خریدار می شود که در درازمدت از نظر اقتصادی تبعات منفی بسیاری دارد.

صمدی راهکارهای  حفظ و گسترش بازار داخلی و خارجی فرش دستباف را کاهش قیمت از طریق کاهش هزینه‌های تمام شده،اصلاح قوانین و هماهنگی بین قوانین اتحادیه و شهرداری‌ها برای تاسیس کارگاه­های فرش دستباف،حذف مالیات و حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف، بیمه‌کردن بافندگان، ارائه وام و تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان فرش دستباف اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.