سی و یک سال پیش در چنین روزی (۱۲ تیر ۱۳۶۷) ناو جنگی «وینسنس» آمریکا با شلیک به هواپیمای مسافربری ایران، بزرگترین جنایت قرن را بر فراز خلیج فارس رقم زد.

آمریکا چطور بر غیرانسانی‌ترین جنایت خود علیه مردم ایران سرپوش گذاشت؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، امروز سی و یکمین سالگرد حمله ناو «یو.اس.اس وینسنس» آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ بر فراز خلیج فارس است؛ اقدام جنایتکارانه‌ای که باعث شهادت تمام ۲۹۰ سرنشین این هواپیما از جمله ۶۶ کودک شد.

این جنایت را مردم ایران به خوبی به یاد دارند اما آمریکایی‌هایی که اتکای آنها برای آگاهی از رخدادهای جهان به رسانه‌های موسوم به "جریان اصلی" است، ممکن است چیزی درباره آن ندانند یا دست‌کم، قرائت متفاوتی از این جنایت تاریخی را بدون اشاره به جزئیات آن شنیده باشند.

به همین دلیل، مکس فیشر، مقاله‌نویس واشنگتن پست چند سال پیش (۲۰۱۳) از این حادثه به عنوان یک "داستان فراموش‌شده" یاد کرد. او در مقاله خود در این باره نوشت: اگر به هر مدرسه‌ای در آمریکا بروید و نام پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر را برای دانش‌آموزان تکرار کنید، تنها پاسخی که دریافت خواهید کرد سکوت است [چون کسی چیزی در این باره نمی‌داند].

فرد کاپلان نیز در سال ۲۰۱۴ در مقاله خود در نشریه آمریکایی اسلیت اذعان کرد که این حادثه "تقریبا به طور کامل" در آمریکا به دست فراموشی سپرده شده است. وی در این مقاله نوشت مقامات آمریکا دروغ‌های زیادی گفتند تا ایرانی‌ها را مقصر این حادثه نشان دهند.

آمریکا در توجیه این جنایت ادعا کرد که ناو «یو.اس.اس وینسنس»، هواپیمای مسافربری ایرباس شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را با یک جنگنده اف-۱۴ اشتباه گرفته بود اما توضیح نداد که یک ناو جنگی با برخورداری از تجهیزات راداری مدرن و پیشرفته‌ای که نوع هواپیمای در حال پرواز، اعم از خودی و غیرخودی یا جنگی و غیرجنگی، را از هم تشخیص می‌دهد، چگونه ممکن است یک هواپیمای مسافربری را با وجود ابعاد و سرعت متفاوت آن، با یک جنگنده اشتباه بگیرد؟!

آمریکا چطور بر غیرانسانی‌ترین جنایت خود علیه مردم ایران سرپوش گذاشت؟
ناو یو.اس.اس وینسنس و فرمانده آن، ویلیام راجرز، که دستور شلیک به هواپیمای مسافربری ایران را صادر کرد

علاوه بر این، دولت آمریکا ادعا کرد که ناو وینسنس در زمان حادثه در آب‌های بین‌المللی قرار داشت، در حالیکه شواهد بعدی نشان داد این ناو در زمان شلیک به سمت هواپیما در آبهای سرزمینی ایران بود. مقامات آمریکایی همچنین به دروغ در توجیه جنایت خود مدعی شدند که هواپیمای مسافربری ایران در مسیر هوایی تعیین شده پرواز نمی‌کرد و با سرعتی بیش از سرعت یک هواپیمای مسافربری در حال حرکت به سمت ناو وینسنس بود!

این ادعا که هواپیمای ایرانی به هشدارهای ناو آمریکایی توجه نکرده است نیز مردود است چراکه به اعتراف نیویورک تایمز، نتیجه تحقیق سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) در همان سال برخلاف ادعای پنتاگون نشان داد که بیشترِ اخطارهای این ناو آمریکایی در کانال نظامی ارسال شده بودند که طبیعتاً توسط هواپیمای مسافربری قابل دریافت نیستند و جالب آنکه آخرین اخطار تنها ۳۹ ثانیه پیش از شلیک ارسال شده بود!

دولت آمریکا اما در کنار تمام دروغ‌های بزرگی که برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت مطرح کرد، به این سوال مهم هرگز پاسخ نداد که اگر این حادثه صرفاً یک اشتباه بوده است چرا هیچ یک از خدمه ناو وینسنس توبیخ نشدند و حتی به فرمانده آن مدال شجاعت اهدا شد؟!

دولت آمریکا نه تنها هیچ یک از پرسنل این ناو را توبیخ نکرد، بلکه جرج هربرت واکر بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، نیز که در آن زمان، معاون رونالد ریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود، در پاسخ به این جنایت گفت: برای من مهم نیست که حقایق چه می‌گویند، من از این حادثه عذرخواهی نمی‌کنم ...!

آمریکا چطور بر غیرانسانی‌ترین جنایت خود علیه مردم ایران سرپوش گذاشت؟
تصویر یکی از ۶۶ کودک قربانی حمله ناو آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.