دوشنبه گذشته از کشف رود و داستان تکراری غم انگیزش گفتیم. قصه‌ای که همه در موردش می‌دانیم و همه به اتفاق برای سر و سامان دادنش خیلی کاری نمی‌کنیم! دلیلش چیست خودمان هم بی‌خبریم!

چرمشهر، همچنان فاضلاب مرگبار تولید می‌کند!

امروز هم قرار است دوباره مسیل کشف رود را در پیش بگیریم تا بلکه آنچه که اینجا مطرح می‌شود دلیلی شود برای دغدغه مندی مسئولان تا فکری به حال وخامت حال کشف رود برداشته شود.

همسایگی بیش از ۴۰ کیلومتر از طول کشف رود با شهر مشهد و عبور این رود از مجاورت آبادی‌های مختلف باعث شده تا در نبود نظارت، هر آنچه از زباله‌ها و فاضلاب‌ها با درصد آلودگی‌های غیر قابل تصور راهی زنده رود شرق کشور شود!

   فلزات سنگین همچنان میهمان کشف رود

آدرس مرگبارترین نوع فاضلابی که راهی کشف‌رود می‌شود را بارها منتشر کردیم. جاده مشهد به میامی بالاتر از روستای قازقان خروجی لوله فاضلاب شهرک چرمشهر. شهرکی که روزانه ۳۰۰۰ متر مکعب فاضلاب کارگاه‌های دباغی کارخانه‌های چرم و کارخانجات تولید مواد شیمیایی را بدون کمترین تغییر تصفیه شود تحویل تصفیه خانه‌ای می‌دهد که بود و نبودش تفاوتی به حال وضعیت فاضلابی که راهی کشف می‌شود نمی‌کند.

چندین سال قبل این تصفیه خانه در مجاورت کشف‌رود برای تصفیه فاضلاب ناشی از شهرک چرمشهر ساخته شد اما گذر زمان و از بین رفتن تکنولوژی موجود باعث شده تا عملاً این تصفیه خانه از مدار خارج شود. مدت‌هاست فاضلاب خطرناکی که با خود عناصر یا به قولی فلزات سنگین را دارند از چرمشهر به کشف رود می‌ریزد. این یعنی فاجعه. وجود فلزات سنگین بلا استثنا مترادف است با سرطان. فاجعه وقتی تأسف بارتر می‌شود که ادامه کشف رود را بگیری و بروی پایین دست این فاضلاب.

هزاران لیتر از این فاضلاب با استفاده از موتورهای دیزل و پمپ‌هایی که کنار کشف جانمایی شده‌اند هر روز کشیده شده و راهی مزارع می‌شود. مزارعی از جنس صیفی‌جات و بعضی میوه‌هایی مثل خربزه که بعد از برداشت راهی بازار می‌شوند و خوراک ما!

   برکناری نماینده پیمانکار به دلیل پر کاری!

اما چرا با وجود اطلاعی که از نوع فاضلاب چرمشهر وجود دارد اقدامی نمی‌شود؟ سؤالی که حداقل یک سال در روزنامه قدس از مسئولان پرسیده شده است. هر بار به اینجا رسیدیم که طرح ایجاد تصفیه‌خانه جدید در حال انجام است و درصد قابل توجهی از کار پیش رفته و منتظر تجهیزاتی هستیم که از خارج قرار است وارد شود! تاریخ‌های متنوعی هم برای به ثمر رسیدن این پروژه شنیده‌ایم. فاز اولش که خیلی وقت است سازه‌های بتنی و ساختمانی‌اش تکمیل شده است. در مصاحبه‌ای که ۹ ماه قبل دکتر عابد مقدم نماینده پیمانکار پروژه با قدس داشت و پرده از بعضی از موارد برداشته شد به این مورد اشاره شده بود که مشکلی برای زیر ساخت‌های فاز یک نیست و تجهیزات برسد همه چیز آماده است اما هنوز که هنوز است خبری حتی از افتتاح فاز یک نیست. آنچه اتفاق افتاده خارج کردن دکتر عابد مقدم از گردونه کار پروژه تصفیه خانه بوده است. چه چیزهایی نباید گفته می‌شد که توسط دکتر عنوان شده بود موضوعی است که پرده از راز برکناری وی بر می‌دارد.

   ورود خبرنگار و عکاس ممنوع

پرسش بعدی از آقایان درگیر در مسئله پروژه تصفیه‌خانه چرمشهر این است که چه چیزی ممکن است وجود داشته باشد که اجازه ورود به خبرنگار و عکاس به داخل سایت بعد از انتشار گزارش‌های قدس داده نمی‌شود اما با این تفاسیر شرایط پروژه از بیرون آن هم معلوم است. آنچه که مشهود است فاز یک در همان مرحله‌ای که ۹ ماه قبل بوده یک درصد هم تفاوت نداشته. فاز دوم نیز که دکتر عابد مقدم و گروهش می‌گفتند اگر سنگ‌اندازی نشود دو ماهه تحویلش می‌دهیم تقریباً تا نیمه‌های کار سازه پیش رفته و بعد از رفتن عابد مقدم به نظر می‌رسد کاری برای آن انجام نشده است!

شاید دکتر برای رساندن پروژه به زمان افتتاح خیلی تلاش می‌کرد و نباید این همه سعی بیهوده می‌نمود تا بلکه ساز ناکوک نشود و اجازه دهد بالادستی‌ها از شرکت شهرک‌ها گرفته تا مشاور و غیره کارشان را بکنند. متمم بودجه بگیرن برای پروژه‌ای که ۱۸ میلیارد تومان بودجه مصوب دارد و از معدود پروژه‌هایی بوده که تخصیص بودجه مناسبی داشته است متممی که شنیده می‌شود رقمی برابر با بودجه ابتدایی برای ادامه راه و مد نظر دوستان است!

   تغییر بی‌تغییر

آنچه که اکنون از چرمشهر و فاضلاب و تصفیه خانه آن می‌توان گفت این است که شرایط هنوز تغییر نکرده جز افتتاح تصفیه خانه‌ای برای طی مراحل ابتدایی در یکی از واحدهای تولید چرم از مجموع بالای ۳۰ واحد صرفاً تولیدی در موضوع چرم بوده است.

بقیه فاضلاب با همان درصد خطرناک آلودگی وارد کشف رود می‌شود و داستانی که در پیش از این عنوان شد!

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.