۱۲ تیر ماه سال ۶۷ و سرنگون کردن هواپیمای مسافری کشورمان از روزهای تلخی بود که در خاطره ایرانی‌ها ثبت شده است. اگر بخواهیم آماری از جنایت‌های حقوق بشری آمریکا نام ببریم تعداد آن کم نیست. با روی کار آمدن ترامپ همچنان سیاست‎های ضد حقوق بشری آمریکا همچون اقدامات مهاجرستیزانه،رشد تجارت تسلیحات و رفتارهای تبعیض نژادی ادامه دارد.

حادثه ۱۲ تیر؛ تصویری روشن از حقوق بشر به سبک آمریکایی

قدس آنلاین: ۱۲ تیر ماه سال ۶۷ و سقوط هواپیمای مسافری کشورمان با ۲۹۰ مسافر داخل آن درپی اصابت موشک آمریکایی از روزهای تلخی بود که در خاطره ایرانی ها ثبت شده است.

پرواز ۶۵۵ هواپیمایی ایران ایر به مقصد دوبی در ۱۲ تیر ماه سال ۶۷ تنها پس از ۷ دقیقه از زمان پرواز آن با موشک شلیک شده از ناو «وینسنس» متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا هدف قرار گرفت و در پی آن تمامی مسافران این هواپیما شهید شدند.

مقامات آمریکایی در توجیه این اقدام مدعی شدند که این هواپیما یک هواپیمای جنگی بوده و رزمناو آمریکایی نیز ۷ بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایرانی مخابره کرده اما پاسخی دریافت نکرده است. این در حالی بود که کمیته حقیقت یابی برای این موضوع تشکیل شد و در گزارش آمد که هواپیمای ایرباس ایران در مسیر پیش‌بینی شده در حال پرواز بوده که هدف قرار گرفته و در لحظه اصابت موشک در حال صعود به ارتفاع ۱۴ هزارپایی بوده و هیچ رفتار مشکوکی نداشته است.

دولت آمریکا که خود را از بزرگترین مدعیان حقوق بشر می‌داند از آن زمان تاکنون هیچ گاه تقصیر حمله به هواپیمای مسافربری و کشته شدن چندین نفر انسان بیگناه را برعهده نگرفت و این موضوع در نهادهای بین‌المللی نیز به نوعی در سکوت منفعلانه قرار گرفت. دولت آمریکا عملاً برخلاف معاهده بین‌المللی عمل کرد و در این زمینه نه تنها حقوق ایران پیگیری نشد بلکه فرمانده این ناو و پرسنل آن مدال افتخار دریافت کردند، مدل افتخاری که بابت کشتن انسان‌های بیگناه به آنها داده شد.

گرچه مقامات وقت کشورمان بیکار ننشستند و طی نامه‌ای خواستار رسیدگی فوری به این موضوع از  سوی شورای امینت شدند، اما در نهایت شورای امنیت تحت فشار و سلطه آمریکایی ها تنها به صدور قطعنامه و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان بسنده کرد.

۶۶ کودک زیر ۱۳ سال درمیان جانبختگان

در میان سرنشینان این هواپیمای مسافربری، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند. این حادثه تلخ بر حافظه تاریخی کشورمان ثبت شد و سندی دیگر از حقوق بشر به سبک آمریکایی را افشا کرد. به همین منظور، شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابلاغ مصوبه‌ای در سال ۹۴، ۱۲ تیر را به‌عنوان روز افشای حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری کرد.

اگر بخواهیم آماری از جنایت‌های حقوق بشری آمریکا نام ببریم تعداد آن کم نیست. با روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز همچنان شاهد افزایش اقدامات ضد انسانی و مهاجرستیزانه بیشتری از سوی آمریکایی ها هستیم. ترامپ در راستای سیاست های مهاجرستیزی به ماموران مرزی آمریکا دستور داد تا کودکان پناهجویان و مهاجرین را از والدینشان جدا کنند و بدین ترتیب والدین روانه زندان و کودکان در قفس نگهداری شوند. بر همین اساس تنها سال گذشته در فاصله زمانی ۵ مِی (۱۵ اردیبهشت) تا ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) حدود ۲۵۰۰ کودک که عمدتاً اهل آمریکای مرکزی و جنوبی بودند توسط ماموران مرزی آمریکایی از والدینشان جدا شده و برای نگهداری به قفس‌های آماده شده منتقل شدند.

بازی با جان انسانها/ سالیانه ۸ هزار و ۵۹۲ قتل با سلاح گرم در آمریکا

تجارت و خرید و فروش تسلیحات و بازی با آرامش و جان انسان ها نیز گوشه دیگری از حقوق بشر آمریکایی است و در حالی که مقامات این کشور مدعی حمایت از صلح و ثبات هستند اما از بزرگترین صادرکنندگان تسیلحات به خاورمیانه و عاملان جنگ افروزی در این منطقه هستند.

 درحال‌حاضر سالانه صد میلیارد دلار صرف تجارت بین‌المللی سلاح می‌شود و ایالات متحده ۳۴ درصد این تجارت را به خود اختصاص داده است. صادرات نظامی آمریکا حدود ۵۸ درصد بیش از روسیه به‌عنوان دومین صادرکننده تجهیزات نظامی در جهان است. در پنج سال اخیر صادرات تسلیحات نظامی آمریکا نزدیک به ۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد و دراین‌میان مقصد بیش از نیمی از تسلیحات نظامی آمریکا کشورهای خاورمیانه بوده است

البته جامعه داخلی آمریکا نیز از خشونت ها در امان نمانده و بسیاری از شهروندان آن در پی آزادی مجوز حمل سلاح به قتل رسیده اند. براساس یک پروژه بین‌المللی تحقیقاتی با عنوان «بررسی سلاح‌های سبک»، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به طور متوسط در هر سال ۸ هزار و ۵۹۲ قتل با سلاح گرم در آمریکا رخ داده است؛ یعنی به طور تقریبی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا، ۸ نفر به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

سیاست های تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان این کشور نیز سند دیگری از رفتار متناقض آمریکایی ها در برابر حقوق بشر است، به گونه ای که بد رفتاری با سیاهپوستان و تبعیض در حقوق شهروندی آنان به امری طبیعی تبدیل شده است. چند سال پیش گروهی موسوم به به "ابتکار عدالت یکسان" در گزارش خود درباره جنایات حقوق بشری علیه سیاه پوستان، از نزدیک به چهار هزار مورد اعدام غیر قانونی سیاه پوستان در آمریکا خبر داد.

این نهاد غیر دولتی در تحقیق خود به مواردی از بدرفتاری و نژادپرستی علیه سیاه پوستان در جنوب امریکا اشاره و شمار آن را بین سال های ۱۸۷۷ تا ۱۹۵۰، نزدیک به ۴۰۰۰ نفر برآورد کرد. نتایج این تحقیق فاش می کند که بین سال های ۱۸۷۷ تا ۱۹۵۰، در هر هفته یک سیاه پوست یا بیشتر بدون محاکمه اعدام می شده است.

لزوم برجسته سازی جنایات حقوق بشری آمریکا

کارشناس مسائل آمریکا بر این باور است که هفته حقوق بشر آمریکایی که چند سال پیش از سوی رهبری پیشنهاد شده با هدف روشنگری و بیان جنایات آمریکا درخصوص حادثه هفت تیر یا هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری و برخی جنایات دیگر آمریکایی ها صورت گرفت. همچنین جنایت آمریکا در حادثه ۱۲ تیر و سقوط هواپیمای مسافربری کشورمان با نامگذاری چنین روزی به نام روز افشای حقوق بشر آمریکایی باید برجسته شود زیرا آمریکایی ها در حوزه حقوق بشر مدعی هستند درحالیکه خودشان از زمان کودتای ۲۸ مرداد تاکنون سالهاست که بارها حقوق نه تنها مردم ایران بلکه حقوق ملت های منطقه ، سایر نقاط و همچنین حقوق شهروندان آمریکایی را نقض کرده اند.

فؤاد ایزدی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آمریکایی ها مدعی حقوق بشر و حمایت از آن هستند و جالب است که بر اساس این ادعا تحریم هایی را علیه سایر ملت ها اعمال می کنند و برخی از موارد تحریمی علیه کشورمان به بهانه حقوق بشر صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه معتقد است از آنجایی که آمریکایی‌ها رسانه‌های بزرگی در دسترس دارند و تبلیغاتی وسیع می‌کنند و در نمایش تزویر و نفاق خود محدودیت اخلاقی ندارند، متأسفانه شاهدیم برخی افراد از این نوع ادبیات آنها تاثیر پذیر هستند، از این جهت نیاز است که واقعیت های وضعیت آمریکا در حوزه حقوق بشر تبیین و به آگاهی سازی حوادث و جنایات آنان درخصوص ایران و سایر نقاط جهان پرداخته شود. در مقابل تبلیغات متجاوزان، طرفی که مظلوم واقع شده باید تبلیغ کند اما شاهدیم که مظلومیت کشورمان در این زمینه تبیین نشده است. تببین این مفاهیم هم به این صورت است که در هفته حقوق بشر آمریکایی جنایات و اقدامات آنها برجسته شود.

ترامپ تلاشی برای حفظ تزویر سنتی آمریکا درباره حقوق بشر ندارد

وی همچنین افزود: یکی از جنایاتی که آمریکایی ها از ابتدای تأسیس این کشور تا کنون در نقض حقوق بشر انجام داده اند، تبعیض و نقض حقوق اولیه سرخپوستان و نیز سیاه پوستان است، چنانچه نسل کشی سرخپوستان در زمان تأسیس آمریکا اتفاق افتاد. اندرو جکسون فردی که بانی اصلی نسل کشی سرخپوستان بود، زمانی سمت فرمانده اصلی ارتش آمریکا را برعهده داشت و در همان زمان نسل کشی را انجام داد اما بخاطر همان فعالیت‌های ضد سرخپوستی که انجام داد به محبوبیت رسید و رئیس جمهور آمریکا شد. اگر دلار آمریکا را مشاهده کنید از آن زمان تاکنون تصویر اندرو جکسون بر روی پول ملی آمریکاست، بنابراین آمریکایی ها هیچ وقت برای این نوع اقدامات ضد حقوق بشری خود احساس پشیمانی نداشته و عذرخواهی نکردند.

فؤاد ایزدی همچنین درباره دولت فعلی آمریکا اظهار داشت: دولت فعلی آمریکا در نقض حقوق بشر آشکارا و با صراحت بیشتری رفتار می‌کند، بطور مثال جدا کردن نوزادان از مادر و والدین شان موضوعی است که ترامپ حدود دو سال پیش تاکنون در راستای سیاست‌های ضد مهاجری خود انجام می دهد. این نوزادادن اکنون کودکان دو یه سه ساله هستند اما بلاتکلیف و سرگردان هستند و پیش والدین واقعی خود برنگشته اند و یا آنها را به فرزندخواندگی برده اند.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: وضعیت حقوق بشر در آمریکا به حدی افول کرده دست به چنین اقدامات ضد انسانی می زند و هر چه زمان می‌گذرد به جای اینکه دستاوردهای حقوق بشر آمریکا پیشرفت نسبی داشته باشد، روز به روز روند نزولی دارد. البته ترامپ و خصوصیات اخلاقی وی نیز استعداد نقض حقوق بشر و دامن زدن به بحران رفتارهای ضد انسانی آمریکا دارد،  بطوریکه شاهدیم بحران حقوق بشر در آمریکا به حدی رسیده که ترامپ حتی دیگر تلاش چندانی ندارد تا تزویر سنتی دولت آمریکا را حفظ کند و با بسیاری از دیکتارتوهای دنیا ارتباطات نزدیکی برقرار کرده است. وضعیت انفعال و سکوتی که ترامپ نسبت به سعودی ها دارد و بی توجهی که به قتل خبرنگار سعودی پیش گرفته هر چه بیشتر چهره واقعی آمریکا نمایان می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.